Fundamental research on the inquiry-based class of mathematics
Project/Area Number |
19730534
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
WADA Shinya Niigata University, 人文社会・教育科学系, 准教授 (60372471)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,150,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
|
Keywords | 数学教育 / 探究 / アブダクション / 記号論 / 翻訳と変容 / 探究的な授業 |
Research Abstract |
探究的な算数・数学の授業を考案する際の基礎の一つであるアブダクションについて,理論的・実証的に検討した結果,主として次の成果を得た。(1)表現間の翻訳・変容の際にアブダクションは重要な働きをなす。(2)数学教育におけるアブダクションの形式化と,それが発見的推論と密接な関係にあること。これらのことから,探究的な算数・数学の授業を分析したりデザインしたりする際の基盤が形成されたといえる。
|
Report
(3 results)
Research Products
(7 results)