• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

開発途上国の教育の質向上(SDG4達成)に資する国際比較研究―教授学習過程の解明

Research Project

Project/Area Number 19H00626
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

関谷 武司  関西学院大学, 国際学部, 教授 (50309621)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 馬場 卓也  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 教授 (00335720)
乾 美紀 (寺尾美紀)  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (10379224)
江嵜 那留穂  愛知淑徳大学, 交流文化学部, 講師 (10844459)
吉田 夏帆  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (10878383)
石坂 広樹  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20537493)
石田 洋子  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (20772461)
北村 友人  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30362221)
芦田 明美  名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (30749164)
中村 聡  金沢大学, 理工研究域, 研究協力員 (50524443)
小川 啓一  神戸大学, 国際協力研究科, 教授 (90379496)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
萱島 信子  独立行政法人国際協力機構(研究所), 研究所, 主席研究員 (50796406)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥44,850,000 (Direct Cost: ¥34,500,000、Indirect Cost: ¥10,350,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2021: ¥11,960,000 (Direct Cost: ¥9,200,000、Indirect Cost: ¥2,760,000)
Fiscal Year 2020: ¥14,170,000 (Direct Cost: ¥10,900,000、Indirect Cost: ¥3,270,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
Keywords教授学習過程 / 教育の質 / 教育学 / 国際比較 / 開発途上国
Outline of Research at the Start

2015年発表の「持続可能な開発目標(SDGs)」において、教育分野の新たな目標(SDG4)として「包摂的かつ公平で質の高い教育の普及」が謳われ、世界では教育の質向上が求められている。しかし、調査研究に様々なリスクを伴う開発途上国では、教育の質を左右する教授学習過程について克明に分析した研究は乏しい。そこで、本研究は開発途上国における教育の質を測る代表的指標とも見なされる学業達成を導く教授学習過程の実態解明に踏み込み、何がこの学業達成の重要な鍵となるのかを解明する。そして、SDG4達成に向け、教育の質向上に共通する要因と各国固有の要因の抽出に国際比較を通して取り組み、具体的な政策提言を導く。

Outline of Annual Research Achievements

新型コロナウイルス感染症(COVID-19)の影響により現地調査の実施が困難であったため、2021年度は遠隔調査やオンライン上でのデータ収集を行った。研究四年目となる2022年度は、遠隔調査等にて収集したデータの分析およびアジア地域の二カ国での現地調査を実施した。
前者の主な対象国は、ネパール、ラオス、ウガンダ、マラウイ、ボリビアである。各国の対象校において撮影された授業ビデオのデータを用いて、教師の教授活動や学習者の学習活動を記録し、能動的課題従事、受動的課題従事、学習外活動の割合等を算出した。また、学習者のノートや教員へのインタビュー調査結果等をもとに、学習者の学習量や教員のバックグラウンド、マネジメント能力などを分析した。そして、その研究成果を日本比較教育学会第58回大会等の学会にて報告した。
後者の対象国は、モンゴルおよびインドネシアである。モンゴルでは、これまでに実施してきた教員の教授方法や学習者の学習活動に関するフォローアップ調査を行うため、ウランバートルにある公立校と私立校を再度訪問した。具体的には、参与観察と教員インタビューを通して、分析結果と実態の確認をし、その結果を踏まえ、研究成果を深めるために再度、解釈と考察を行った。これらの研究成果を日本比較教育学会の第58回大会で発表し、現在、研究成果を国際ジャーナルに投稿中である。
インドネシアでは、2022年6月26日に、カウンターパートへ調査概要を説明するオンラインミーティングを実施した。それを踏まえて、研究担当者2名のうち入国可能な1名が9月30日から10月4日の日程にて現地へ渡航した。その際、オンラインと対面でのハイブリッドでのミーティングを実施し、渡航規制および国内での外国人の移動制限が解除された後の、調査予定・対象校の選定、具体的な計画等について議論した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

新型コロナウイルス感染症(COVID-19)拡大や規制等の影響による遅れを取り戻すために2021年度には代替措置として遠隔調査等を実施し、2022年度はその収集データを分析することができた。また、モンゴルについてはフォローアップ調査も行うことができた。他方、インドネシアのように渡航規制および国内での外国人の移動制限により本格的な現地調査を実施できていない対象国もある。

Strategy for Future Research Activity

2024年度はこれまでの調査にて収集したデータの詳細分析を継続し、適宜成果報告を行うと同時に、調査を完了できていない対象国にて現地調査を実施する。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (61 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 5 results) Presentation (34 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 4 results) Book (14 results)

  • [Journal Article] Education Access and Continuity in Northern Laos: A Comparative Study of the Hmong and Lanten Minorities2022

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Journal Title

      Hmong Studies Journal

      Volume: 24 Pages: 1-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マラウイのインクルーシブ教育 -導入過程における課題と今後の展望2022

    • Author(s)
      川口純
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 22-29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of changing from on-site to online distance classes on graduate students’ help-seeking: lessons for sustainable teaching and learning from the COVID-19 pandemic2022

    • Author(s)
      Ashida Akemi、Ishizaka Hiroki
    • Journal Title

      Asia Pacific Education Review

      Volume: 23 Issue: 4 Pages: 653-667

    • DOI

      10.1007/s12564-022-09783-4

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Measuring what matters? mapping higher education internationalization in the Asia?Pacific2021

    • Author(s)
      Williams James H.、Brehm Will、Kitamura Yuto
    • Journal Title

      International Journal of Comparative Education and Development

      Volume: 23 Issue: 2 Pages: 65-80

    • DOI

      10.1108/ijced-10-2020-0071

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Comparative analysis of schooling situations using longitudinal data: improving enrollment patterns of individual children in Honduras2021

    • Author(s)
      Ashida Akemi
    • Journal Title

      International Journal of Comparative Education and Development

      Volume: 23 Issue: 4 Pages: 261-279

    • DOI

      10.1108/ijced-03-2021-0026

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ネパール基礎教育における教授学習過程の差異に関する考察 -学校間格差に着目して2021

    • Author(s)
      江嵜那留穂
    • Journal Title

      国際学研究

      Volume: 10 Pages: 5-15

    • NAID

      120006979633

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 非正規課程の教育拡大が教育の質に与える全体構造 -ポストEFA期のマラウイの初等教育を事例に2021

    • Author(s)
      川口純
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 24 Pages: 97-107

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Nexus Between Policy and Practice of Inclusive Education: A Study of Malawi and Ethiopia2021

    • Author(s)
      Asayo Ohba, Yoshiko Tonegawa, Jun Kawaguchi
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 12 Pages: 37-48

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Comparative Study of Curriculums for Education for Sustainable Development (ESD) in Sweden and Japan2020

    • Author(s)
      Ulf Fredriksson, Kanako N. Kusanagi, Petros Gougoulakis, Yaka Matsuda and Yuto Kitamura
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: Vol.12, No.3 Issue: 3 Pages: 1-16

    • DOI

      10.3390/su12031123

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教育格差の中にある格差 -マラウイの初等教育への就学実態を事例に2020

    • Author(s)
      川口純、丹羽勇人
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29巻2号 Pages: 63-74

    • NAID

      130007950600

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Improving Education Access and Quality in Lao PDR: Based on the Seven Principles of the ASEAN Declaration for Out-of-School Children2020

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Journal Title

      Journal of Lao Studies

      Volume: 7 Pages: 75-98

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effectiveness of Facilities Grant on the Equitable Access to Schooling in Ugandan Primary Education: A Propensity Score Matching Technique2019

    • Author(s)
      James Wokadaka and Keiichi Ogawa
    • Journal Title

      Africa Education Research Journal

      Volume: 9 Pages: 108-122

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] IB教育における『学習方法』の受容実態に関する予備的考察―一条校でのミドル・イヤーズ・プログラム(MYP) を対象に―2019

    • Author(s)
      川口純、西村里史、羽田良之、岡村拳
    • Journal Title

      教育学系論集

      Volume: 44 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 開発途上国における教授学習過程の解明2022

    • Author(s)
      關谷武司・小川啓一・石田洋子・中村聡・石坂広樹・芦田明美・江嵜那留穂・吉田夏帆
    • Organizer
      日本比較教育学会第 58 回大会プログラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Do higher tuition fees truly contribute to achieving higher academic performance? Evidence from secondary schools in Lao PDR2022

    • Author(s)
      Natsuho Yoshida, Miki Inui
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] OOSCYのニーズに応じた多様な学びの実践 -インドネシア・ラオスの受益者主導プログラムを中心に2022

    • Author(s)
      乾美紀・中矢礼美
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Inclusive education and Special Needs Education in Japan2022

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      7th South-East Asian Special Needs Education Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Research on the Education Access and Continuity in Northern Laos2021

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparative Study on Out-of-School Children in Southeast Asia2021

    • Author(s)
      Takayo Ogisu, Ayami Nakaya, Akiko Kamogawa, Miki Inui
    • Organizer
      Comparative Education Society of Asia 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do Laos support OOSCY in local and international level?: In the case of rural minority villages2021

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      Comparative Education Society of Asia 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ザンビア中等教育における教師観の形成に関する研究2021

    • Author(s)
      中村聡
    • Organizer
      日本アフリカ学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining the Quality of Education in Cambodia via a Review of Classroom Activities and Interactions2021

    • Author(s)
      Yuto Kitamura, Chhinh Sitha, Akemi Ashida
    • Organizer
      国際開発学会第32回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「国際教育開発への挑戦」への挑戦:修学状況の変遷を捉える -横断的データおよび縦断的データ双方の視点から2021

    • Author(s)
      芦田明美
    • Organizer
      第三世界の教育研究会9月例会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 開発途上国の学校現場におけるCOVID-19の影響2021

    • Author(s)
      關谷武司、石坂広樹、芦田明美、江嵜那留穂、吉田夏帆
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Education in Myanmar under the COVID-19 and military coup2021

    • Author(s)
      Natsuho Yoshida, Thet Mon Myat Myint Thu
    • Organizer
      KANSAI JASID Kenkyukai(関西JASID研究会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] COVID-19による大学遠隔授業の学習効果 -遠隔授業導入直後との差異に着目して2021

    • Author(s)
      江嵜那留穂・關谷武司・吉田夏帆
    • Organizer
      日本評価学会第22回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Differences in the teaching-learning process among schools: A case study on basic education in Nepal2021

    • Author(s)
      Naruho Ezaki
    • Organizer
      Comparative Education Society of Hong Kong 2021 Spring Annual Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The teaching-learning process in basic education in Nepal2021

    • Author(s)
      Naruho Ezaki
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2020
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enrolment patterns of individual students in different types of schools: A case study of secondary education in Zambia2021

    • Author(s)
      Naruho Ezaki
    • Organizer
      XIX Annual International Conference of the Bulgarian Comparative Education Society
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ネパール基礎教育における修学実態の分析 -留年は退学の主たる原因か2021

    • Author(s)
      江嵜那留穂
    • Organizer
      国際開発学会第32回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Diffusion of inclusive education concept as a norm of educational policy in developing countries: A Case of Malawi2021

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      Diffusion and Contestation of the Sustainable Development Goals
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教授学習過程に着目した高い学業達成に資する要因の考察 -ネパール初等教育の事例2020

    • Author(s)
      江嵜那留穂、關谷武司
    • Organizer
      国際開発学会第31回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育における対面授業と遠隔授業の学習効果の評価 ―授業実施方法と教員の指導力の観点から2020

    • Author(s)
      江嵜那留穂、關谷武司、吉田夏帆
    • Organizer
      日本評価学会第21回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Strengthening Education for Out of School Children in Lao PDR: Examined by the Seven Principles of the ASEAN Declaration2020

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      The 6th International Conference on Lao Studies
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Improving Education Access and Quality in Lao PDR: Based on the Seven Principles of ASEAN Declaration for OOSCY2020

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      The World Education Research Association 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Out-of- School Children and Regional Disparity in Lao PDR :Focus on the Education Access and Quality2020

    • Author(s)
      Miki Inui
    • Organizer
      The 64th Annual Conference of the Comparative and International Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インクルーシブ教育の推進にかかる教員政策2020

    • Author(s)
      川口純
    • Organizer
      JICA国別課題研修
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] SDGs実施・モニタリング評価への技術協力の可能性2019

    • Author(s)
      石田洋子
    • Organizer
      日本評価学会春季第16回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インドネシア政府によるSDGsへの取組2019

    • Author(s)
      石田洋子
    • Organizer
      日本評価学会第20回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ラオスにおける学校に行けない子どもたち(OOSCY)とは―「7つの基本方 針」の達成に向けた課題と教育協力-2019

    • Author(s)
      乾美紀
    • Organizer
      第55回日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Lessons and impact of international educational cooperation in mathematics learning at primary school level: An experiment in Bolivia2019

    • Author(s)
      Hiroki Ishizaka, Moe Horiba, Makiko Takahama
    • Organizer
      The 8th Japan-China Teacher Education Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 21st Century Skills in Special Needs Education2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      3rd ICES International Conference on Special Needs Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Special Needs Education in Japan: Access and Quality2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      Special Education International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What is the Inclusive Education?2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      JICA REACH seminar
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 修学パターンからみる、カンボジアにおける修学実態―留年と退学のパターンからの考察―2019

    • Author(s)
      芦田明美・Phal Chea
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Rethinking SDG4: Actual enrollment status and situation after school education2019

    • Author(s)
      Akemi Ashida
    • Organizer
      International Education Development Forum Symposiums 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 開発途上国における子どもたちの修学実態―中米ホンジュラスを対象とした縦断的データからの考察―2019

    • Author(s)
      芦田明美
    • Organizer
      第61回WIAPS研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] In: Bacon P., Chiba M., Ponjaert F. (eds) The Sustainable Development Goals: Diffusion and contestation in Asia and Europe2022

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun, Kuroda Kazuo
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032072180
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Japan’s International Cooperation in Education: History and Prospects2022

    • Author(s)
      Nobuko Kayashima, Kazuo Kuroda, Yuto Kitamura
    • Total Pages
      385
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811668142
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Equity, Quality, Post-Neoliberalism, and the Knowledge Society of the Future. In: Lee W.O., Brown P., Goodwin A.L., Green A. (eds) International Handbook on Education Development in Asia-Pacific.2022

    • Author(s)
      Yuto Kitamura, Akemi Ashida, Takayo Ogisu
    • Total Pages
      2100
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811968860
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「SDGs時代における「学び」のあり方を「文化」の視点から捉え直す」関根久雄編『持続可能な開発における「文化」の居場所 -「誰一人取り残さない」開発への応答』2021

    • Author(s)
      北村友人・荻巣崇世・芦田明美
    • Total Pages
      361
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「教育におけるインクルージョンと不就学児童の教育戦略」荻巣崇世・橋本憲幸・川口純編『国際教育開発への挑戦 -これからの教育・社会・理論』2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「修学状況の変遷を捉える -横断的データおよび縦断的データ双方の視点から」荻巣崇世・橋本憲幸・川口純編『国際教育開発への挑戦 -これからの教育・社会・理論』2021

    • Author(s)
      芦田明美
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「比較教育研究はじめ様々な研究誌に投稿する」森下稔・鴨川明子・市川桂編『比較教育学のアカデミック・キャリア』2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「アフリカの試験制度の課題」佐藤仁・北野秋男編『世界のテスト・ガバナンス 日本の学力テストの行く末を探る』2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「The acceptance situation of inclusive education in Kenya: Perceptions of parents, communities, and teachers」Nishimura Mikiko (ed.)『Community participation with schools in developing countries: Towards equitable and inclusive basic education for all』2021

    • Author(s)
      Jun Kawaguchi
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「持続可能な開発のための教育の理念と実態 -国際教育協力における文化の居場所について」 関根久雄編『持続可能な開発における〈文化〉の居場所 -「誰一人取り残さない」開発への応答』2021

    • Author(s)
      川口純
    • Total Pages
      361
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代のESDと社会的レジリエンス2020

    • Author(s)
      佐藤真久・北村友人・馬奈木俊介編
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      筑波書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Public Policy Innovation for Human Capital Development2020

    • Author(s)
      Will Brehm and Yuto Kitamura (eds.)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      Asian Productivity Organization
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代のESDと社会的レジリエンス2020

    • Author(s)
      佐藤 真久、北村 友人、馬奈木 俊介
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      筑波書房
    • ISBN
      4811905717
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代の教育2019

    • Author(s)
      北村 友人、佐藤 真久、佐藤 学
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762028754
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi