Project/Area Number |
19H01524
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
Kato Atsumi 岐阜大学, 社会システム経営学環, 教授 (10388712)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原口 恭彦 東京経済大学, 経営学部, 教授 (20343452)
下野 由貴 名古屋市立大学, 大学院経済学研究科, 教授 (20379473)
竹中 厚雄 滋賀大学, 経済学系, 准教授 (30363899)
石井 真一 大阪公立大学, 大学院経営学研究科, 教授 (70315969)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥13,910,000 (Direct Cost: ¥10,700,000、Indirect Cost: ¥3,210,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
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Keywords | 産業集積 / 東南アジア / 企業間関係 / サプライヤー / 系列 / 自動車産業 / マザー工場 / 国内事業高度化 / タイ / 国内高度化 / 東南アジア/ASEAN / 高付加価値化 / ASEAN |
Outline of Research at the Start |
ASEANにおける日系自動車部品企業のデータベースを作成した上で、進出国・年度、製品・技術等で分類して、進出パターンを検討する。次に、各分担者が日本本社と海外子会社を訪問して、3~4年間で必要なデータを収集する。海外調査はタイとインドネシアが中心であるが、ベトナム、マレーシア、フィリピン、カンボジアも含まれる。海外調査では、企業訪問による質問票調査を行い、データを収集する。現地訪問が困難な場合は、本社に対する質問票調査とインタビュー調査で補う。そして、その結果をもとにデータ解析を行う。また、一部では詳細な事例研究を加えることで、海外拠点での取引関係が日本のマザー工場に与える影響を検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
A large number of Japanese automotive suppliers have established operations in Southeast Asia, with more than 2,000 bases. Due to the COVID-19 we investigated industrial clusters only in Thailand. Our study found that Japanese suppliers have built factories and these companies come from towns which have assemble factories in Gunma, Saitama, Kanagawa, Shizuoka, Aichi, Okayama, Hiroshima, and others. Looking at buyer-supplier relationships in Thailand (exploitation of existing Keiretsu relationships and exploration of non-Keiretsu relationships), there was a tendency for major Tier 1 suppliers to exploit their keiretsu relationships and for small and medium-sized Tier 1 and Tier 2 suppliers to explore non-keiretsu relationships. The effect of overseas expansion on R&D activities and mother factories in Japan , there was a tendency to strengthen the technologies to response to electric vehicles and automation of production to reduce the labor cost.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義としては、海外における産業集積の形成理由について、各自動車メーカーの系列と企業城下町の移転として検討した点にある。また海外拠点での系列を超えた取引関係(探索)を進めることで、日本国内での取引拡大するという波及効果について、Tier1とTier2サプライヤーの間で起こりうることを解明し、その理由についても考察した点にある。また海外での取引拡大とマザー工場での開発強化は、取引の探索活動をテコとした本国での探索活動であるといえる。社会的意義としては、アセアンの日系企業の実態を示したこと、日本本国・海外拠点が共に取引の深化、生産技術の深化となると行き詰まる可能性を指摘したことである。
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