• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on School Policy and Community Sustainability: Reexamination of School Significance

Research Project

Project/Area Number 19H01622
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Imoto Yoshihiro  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (10451501)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀 健志  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (10361601)
末松 裕基  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10451692)
辻村 貴洋  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (10546790)
高橋 望  群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10646920)
榎 景子  長崎大学, 教育学部, 准教授 (60813300)
生澤 繁樹  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)
辻野 けんま  大阪公立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (80590364)
小野 まどか  植草学園大学, 発達教育学部, 講師 (00761868)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords学校 / 地域社会 / 持続可能性 / 学校統廃合 / 国際比較 / 学校制度改革 / イギリス / 上越地方
Outline of Research at the Start

近年、国連が掲げるSDGs(Sustainable Development Goals:持続可能な開発目標)などを通して人類社会の持続可能性にとって教育の果たす役割が注目されている。しかし他方、学校制度改革に伴う学校再編や学校統廃合など、学校政策を通じて地域社会の持続可能性が脅かされる状況も広がっている。
こうしたことを背景に、本研究では、世界各国の学校政策を地域社会の視座から問い直すとともに、その国際比較を通じて、現代社会における学校の存在意義を持続可能性の観点から再定義することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The case studies in this study revealed the following: 1) School reform is being positioned as part of community restructuring (U.S.), 2) The marketization of education is restructuring the relationship between schools and communities (U.K.), 3) The increasing importance of private schools in providing educational opportunities in underpopulated areas (Germany), 4) Schools are becoming hubs for solving local problems in areas where minorities are concentrated (New Zealand), 5) Changes in the spatial extent of local communities due to school consolidation have led to a new range of community development practices (Joetsu, Japan). Based on these results, we conclude that the key to linking school policy development to community sustainability is the creation of conditions for resident autonomy that will enable the generation and sharing of a vision for the future of the community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学校統廃合をはじめとする学校政策の展開が地域社会にゆらぎをもたらしている状況に関する国内外における事例研究とその結果の比較検討を通じて、地域社会の持続可能性につながる学校政策のための条件を明らかにした点に学術的な意義を有している。また、このことはSDGs(Sustainable Development Goals:持続可能な開発目標)の取り組みが進められている今日の国際社会において、人々の生活基盤である地域社会の持続可能性につながる学校政策を構想する上での理論的基盤を提供するものとなっており、社会的な意義を有するものである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 「デザイン思考」を取り入れた商業教育―創造力と実践力による課題の発見・分析 と解決―2022

    • Author(s)
      辻村貴洋
    • Journal Title

      月間高校教育

      Volume: 2022年10月号 Pages: 8-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『エビデンスに基づく教育』とは?2022

    • Author(s)
      末松裕基
    • Journal Title

      みんなの教育技術(web)

      Volume: 2022.01.31掲載

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『チーム学校』とは?2021

    • Author(s)
      末松裕基
    • Journal Title

      みんなの教育技術(web)

      Volume: 2021.05.17掲載

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 義務教育学校の学校体系上の位置―ドイツ・テューリンゲン州ゲマインシャフツシューレとの比較を手がかりに―2021

    • Author(s)
      井本佳宏
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 第28号 Pages: 230-232

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける学校の社会的役割の拡大と多職種連携―モンハイム・アム・ライン市における事例による検討―2020

    • Author(s)
      井本佳宏
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 第69集第1号 Pages: 43-53

    • NAID

      130007944734

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「当たり前」を見直す:比較軸を持つことで「気付き」が生まれる2020

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育新聞

      Volume: 2020年6月22日号(第6241号) Pages: 4-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保護者、地域は貴重な「資源」:意識的に関われば「応援団」になり得る2020

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育新聞

      Volume: 2020年7月6日号(第6242号) Pages: 4-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 危機からの教訓:子どもの命預かる重みを心に留めて2020

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育新聞

      Volume: 2020年7月13日号(第6243号) Pages: 4-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 危機管理の視点を「当たり前」に:経営サイクルに意図的に組み込んで2020

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育新聞

      Volume: 2020年7月20日号(第6244号) Pages: 4-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員と事務職員の間の壁:両者の専門性生かし協働して経営を2020

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育新聞

      Volume: 2020年7月27日号(第6245号) Pages: 4-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校間連携:一校では困難なことも協力すれば実現に2020

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育新聞

      Volume: 2020年8月3日号(第6246号) Pages: 4-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 次世代リーダーを育てる:キャリア段階に応じた力を育んで2020

    • Author(s)
      高橋望
    • Journal Title

      日本教育新聞

      Volume: 2020年8月10・17日号(第6247号) Pages: 4-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代アメリカ教育をめぐる『場を基盤とした改革(place-based reform)』の特質と課題―教育を起点とする包括的地域支援(Harlem Children's Zoneと連邦政策)の動向―2021

    • Author(s)
      榎景子
    • Organizer
      日本教育行政学会第56回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 再統一後の旧東ドイツ地域における私立学校の拡大とその意義―メクレンブルク‐フォアポンメルン州の事例からの検討―2020

    • Author(s)
      井本佳宏
    • Organizer
      日本教育行政学会第55回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 義務教育学校の学校体系上の位置―ドイツ・テューリンゲン州ゲマインシャフツシューレとの比較を手がかりに―2020

    • Author(s)
      井本佳宏
    • Organizer
      日本教育制度学会課題別セッション(義務教育)―教育制度としての「義務教育学校」の検証―
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Influence of Externalization and Japanese Contexts in the Implementation Process of Educational Policy: School Evaluation and Community School2019

    • Author(s)
      Takahashi, N. et al.
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGs時代における学校政策と地域社会2019

    • Author(s)
      井本佳宏
    • Organizer
      日本教育制度学会第27回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 学校を離れる若者たち―ヨーロッパの教育政策にみる早期離学と進路保障―2021

    • Author(s)
      園山大祐編
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515293
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 世界のテスト・ガバナンス―日本の学力テストの行く末を探る―2021

    • Author(s)
      佐藤仁、北野秋男編著
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916767
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Joint Seminar (online) "Why isn’t 'community' discussed in relation with school?"2021

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Research Seminar: School Reform and Community in Scotland2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi