Project/Area Number |
19H01622
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堀 健志 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (10361601)
末松 裕基 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10451692)
辻村 貴洋 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (10546790)
高橋 望 群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10646920)
榎 景子 長崎大学, 教育学部, 准教授 (60813300)
生澤 繁樹 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)
辻野 けんま 大阪公立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (80590364)
小野 まどか 植草学園大学, 発達教育学部, 講師 (00761868)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥16,770,000 (Direct Cost: ¥12,900,000、Indirect Cost: ¥3,870,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
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Keywords | 学校 / 地域社会 / 持続可能性 / 学校統廃合 / 国際比較 / 学校制度改革 / イギリス / 上越地方 |
Outline of Research at the Start |
近年、国連が掲げるSDGs(Sustainable Development Goals:持続可能な開発目標)などを通して人類社会の持続可能性にとって教育の果たす役割が注目されている。しかし他方、学校制度改革に伴う学校再編や学校統廃合など、学校政策を通じて地域社会の持続可能性が脅かされる状況も広がっている。 こうしたことを背景に、本研究では、世界各国の学校政策を地域社会の視座から問い直すとともに、その国際比較を通じて、現代社会における学校の存在意義を持続可能性の観点から再定義することを目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
The case studies in this study revealed the following: 1) School reform is being positioned as part of community restructuring (U.S.), 2) The marketization of education is restructuring the relationship between schools and communities (U.K.), 3) The increasing importance of private schools in providing educational opportunities in underpopulated areas (Germany), 4) Schools are becoming hubs for solving local problems in areas where minorities are concentrated (New Zealand), 5) Changes in the spatial extent of local communities due to school consolidation have led to a new range of community development practices (Joetsu, Japan). Based on these results, we conclude that the key to linking school policy development to community sustainability is the creation of conditions for resident autonomy that will enable the generation and sharing of a vision for the future of the community.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、学校統廃合をはじめとする学校政策の展開が地域社会にゆらぎをもたらしている状況に関する国内外における事例研究とその結果の比較検討を通じて、地域社会の持続可能性につながる学校政策のための条件を明らかにした点に学術的な意義を有している。また、このことはSDGs(Sustainable Development Goals:持続可能な開発目標)の取り組みが進められている今日の国際社会において、人々の生活基盤である地域社会の持続可能性につながる学校政策を構想する上での理論的基盤を提供するものとなっており、社会的な意義を有するものである。
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