• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Teacher Training Progams to Promote Fostering Studetns' Competencies

Research Project

Project/Area Number 19H01628
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

Yano Satoji  佛教大学, 総合研究所, 研究員 (60158037)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 服部 憲児  京都大学, 教育学研究科, 教授 (10274135)
石井 英真  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
西岡 加名恵  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20322266)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords教員研修 / 資質・能力 / 授業 / 評価 / マネジメント / 研修プログラム / オンライン研修 / ICT活用 / 教育評価
Outline of Research at the Start

本研究は、各学校現場において、現代社会において求められる「資質・能力」を児童・生徒に育成する教育改善を促進するために、教師たちに必要となる力量を保障する教員研修プログラムを開発することを目的とする。具体的には、「資質・能力」育成に関わる教育改善や教師の力量形成についての国内外の研究・政策・実践の動向に関して調査するとともに、研究協力校や協力教育委員会と連携しつつ教員研修プログラムを開発する。それらを集約することによって研修プログラムを開発し、京都大学大学院教育学研究科E.FORUMにて提供する。さらに、それらの成果について国内外の学会や著書等で発信する。

Outline of Final Research Achievements

Every school is tasked with enhancing education to foster the “competencies” students need to thrive in our rapidly evolving society. This study aimed to create teacher training programs that ensure teachers possess the competencies necessary to drive such educational advancements. Initially, we examined theoretical, practical, and policy trends both domestically and internationally. We further enriched our understanding of teacher competency development through collaborative research and by conducting teacher training at educational institutions and boards of education. Leveraging these insights, we implemented various training programs, including online ones, at E.FORUM, Graduate School on Education, Kyoto University. We also shared the outcomes of these initiatives through articles, books, and academic journals.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、「資質・能力」の育成といった、現行の学習指導要領で打ち出された新たな方針に対応しつつ、より良い教育を実現するために、教師たちの力量向上を実現するような教員研修プログラムを開発するものであった。新型コロナウイルス感染症の影響下において、急速に学校現場においてICT活用が推進されるといった、当初、想定されていない状況にも臨機応変に対応しつつ本研究課題に取り組むことで、危機的状況に陥った学校現場に役立つ研修を開発することも可能になった。また、オンライン研修などを積極的に開発することによって、広く成果を発信することができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (90 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (40 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (30 results) Remarks (15 results)

  • [Journal Article] 子どもに世界の奥行きを開く絵本体験2024

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      発達(ミネルヴァ書房)

      Volume: 第177号

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育「変革」の時代に知性をどう育むか2024

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育研究 (初等教育研究会)

      Volume: No.1464 Pages: 64-69

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 真正の課題と問いで子ども主語の学びを創る2023

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2023年6月号(第69巻第5号・通巻753号) Pages: 11-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「『逆向き設計』論」「真正の評価」2023

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育科学 数学教育

      Volume: 2023年7月号 Pages: 4-7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力の育成と学習評価の充実2023

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      初等教育資料(東洋館出版社)

      Volume: 2023年12月号(No.1040) Pages: 2-5

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 見取り、評価、評定の違いとは2022

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: No.43 Pages: 26-31

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもが主体的に学びを深めるために学校ができること――「子ども主語」とはどういうことか2022

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: No.54(第68巻第6号・通巻743号) Pages: 24-29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学びの改革の羅針盤――授業の本質の再確認2022

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      小学校時報

      Volume: 第72巻第5号(通巻849号) Pages: 4-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] よりよい授業づくりのために、学校管理職に求められること2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 2022年6月号 Pages: 16-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育評価2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 2022年9月号 Pages: 36-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナの先の学校と学びの姿を展望する2022

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 第1623号 Pages: 1-8

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] <Article>Response of High School Teachers to the Super-Global High School Project and Changes in Educational Ability and Consciousness2021

    • Author(s)
      服部憲児
    • Journal Title

      地域連携教育研究

      Volume: 6 Pages: 19-31

    • DOI

      10.14989/JERRA_6_19

    • NAID

      120006979807

    • ISSN
      2433-2356
    • Year and Date
      2021-01-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 人新世の新たな公共圏に向けて――コロナ禍のなかの公民科「公共」の意義2021

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      高校公民科・地歴科通信 数研AGORA

      Volume: No.75 Pages: 1-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベースは日本の学校の教育実践をどう変えたか2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第33号 Pages: 35-44

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」と教師のあり方2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 584号 Pages: 29-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「粘り強さ」はどのようにして育つのか?2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      数学教育

      Volume: No.765 Pages: 24-27

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Global Citizens, Cosmopolitanism, and Radical Relationality: Towards Dialogue with the Kyoto School2021

    • Author(s)
      Yano Satoji and Jeremy Rappleye
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: vol.53 Issue: 9 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.1897570

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 若い教師に伝えたい授業技術の基礎・基本④ICT活用の原理・原則2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 44号 Pages: 74-75

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] データ駆動型社会における人間と教育〈10〉教職の専門性と教育の公共性のゆくえ2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 581号 Pages: 108-109

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新春座談会 WITHコロナ時代の教育の方向性2021

    • Author(s)
      寺崎千秋・安彦忠彦・石井英真・板倉寛
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 1・2月合併号 Pages: 4-41

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教材研究の深め方2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 第76巻3号2021 Pages: 14-17

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 樋口 聡、グンター・ゲバウア、リチャード・シュスターマン 著『身体感性と文化の哲学 人間・運動・世界制作』2020

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 87 Issue: 2 Pages: 263-264

    • DOI

      10.11555/kyoiku.87.2_263

    • NAID

      130007919590

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 遊ぶ身体は境界線を超える2020

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 第68巻9号 Pages: 16-19

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い教師に伝えたい授業技術の基礎・基本① 授業づくりの5つのツボ2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 41号 Pages: 70-71

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い教師に伝えたい授業技術の基礎・基本② 指導言を磨くために2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 42号 Pages: 82-83

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウィズコロナで必要な3つの環境整備 公教育のバージョンアップに向けて2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      先端教育

      Volume: vol.10 Pages: 28-31

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもたちの「学びを保障する」とはどういうことか2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 2020年8月号 Pages: 22-23

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「新しい生活様式」における学校と学び2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: No.802 Pages: 12-17

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「主体的に学習に取り組む態度」って何をどう評価すればいいの?2020

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 2020年7月号 Pages: 10-14

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「読み」を深める授業をどう作るか――パフォーマンス課題の活用2020

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      子どもと創る「国語の授業」

      Volume: No.70 Pages: 2-5

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領で評価はどう変わるか④2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 40号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びの実現のために2020

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      第24回 全国市立大学附属・併設 中学校・高等学校 教育研究集会 報告集

      Volume: ー Pages: 154-179

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 贈与と交換の観点から戦争における「いのち」の問題を考える2019

    • Author(s)
      矢野智司
    • Journal Title

      日本教育史往来

      Volume: No.243 Pages: 6-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領で評価はどう変わるか②2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 38号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師が学び合う「実践研究」の方法――授業改善を軸にした学校改革へ2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      スクールリーダー研究:教師の学習コミュニティー

      Volume: 第12号 Pages: 5-14

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領で評価はどう変わるか③2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 39号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習指導要領改訂の根っこを探る2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 第52巻第13号 Pages: 78-79

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 指導要録改訂と評価改革の方向性2019

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      TEADA

      Volume: No.26 Pages: 1-2

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 3観点の評価のポイント2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 第563号 Pages: 92-93

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習指導の改善につなげる評価の視点と研修:パフォーマンス評価をどう活かすか2019

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      学校教育・実践ライブラリ

      Volume: Vol.5 Pages: 34-37

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「資質・能力」を育てるパフォーマンス評価2022

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      NITS・常葉大学教職大学院コラボ研修プログラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科学習と探究学習におけるパフォーマンス評価2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      教育目標・評価学会第32回大会 課題研究1
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「資質・能力」を育てるパフォーマンス評価2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      東京都生物教育研究会・日本生物教育会共催「新学習指導要領における評価に関するシンポジウム」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「資質・能力」を育てるパフォーマンス評価:教科における観点別評価をどう進めるか2021

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      大阪府立学校長協会 府立学校教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」とパフォーマンス評価2020

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      関西教育学会(シンポジウム「学習評価の問題点と課題」)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 教育実践の物語を紡ぐ2024

    • Author(s)
      大脇康弘・スクールリーダー研究会+編著(石井英真)
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      一莖書房
    • ISBN
      9784870742635
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 世界と日本の事例で考える学校教育×ICT2023

    • Author(s)
      京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーションセンター監修/西岡加名恵編著(西岡加名恵、石井英真、服部憲児)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784185105279
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 新しい時代の教育課程(第5版)2023

    • Author(s)
      田中耕治・水原克敏・三石初雄・西岡加名恵 著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      378
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641222281
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 絵本のなかの動物はなぜ一列に歩いているのか――空間の絵本学2023

    • Author(s)
      矢野智司・佐々木美砂
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326852000
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 絵本で読み解くSDGs2022

    • Author(s)
      中川素子・浅野由子 編(矢野智司)
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801006898
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] フランスの教員養成制度と近年の改革動向2022

    • Author(s)
      服部憲児
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863716384
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「対話的で深い学び」を生み出す国語科の教材研究力2022

    • Author(s)
      「読み」の授業研究会 編(石井英真)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031892
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育の未来デザイン――「コロナ」からこれからの教育を考える2022

    • Author(s)
      広島大学教育ヴィジョン研究センター(EVRI)、草原和博・吉田成章 編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275980
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育の世界が開かれるとき――何が教育学的思考を発動させるのか2022

    • Author(s)
      矢野智司・井谷信彦 編
    • Total Pages
      472
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860268
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 新しい教育評価入門――人を育てる評価のために[増補版]2022

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真・田中耕治 編
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641174764
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 家庭科から学校経営へ――岸田蘭子先生の実践記録2022

    • Author(s)
      西岡加名恵 編
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典2021

    • Author(s)
      中坪史典 ・山下文一 ・松井剛太・伊藤嘉余子・立花直樹 編(矢野智司)
    • Total Pages
      640
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090846
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 京都学派と自覚の教育学――篠原助市・長田新・木村素衞から戦後教育学まで2021

    • Author(s)
      矢野智司
    • Total Pages
      644
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251537
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 新教育ライブラリPremierⅡ(プレミア) Vol.12021

    • Author(s)
      ぎょうせい 編(石井英真)
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324109526
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる教育評価[第3版]2021

    • Author(s)
      田中耕治 編(西岡加名恵・石井英真)
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091645
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育における評価の再考――人間教育における評価とは何か(梶田叡一・浅田匡・古川治監修 シリーズ『人間教育の探究③』)2021

    • Author(s)
      浅田匡・古川治 編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088454
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 最新教育動向2022:必ず押さえておきたい時事ワード60&視点1202021

    • Author(s)
      教育の未来を研究する会 編(西岡加名恵)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183536266
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 検証 日本の教育改革2021

    • Author(s)
      京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーション・センター、南部 広孝
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      4761927534
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 流行に踊る日本の教育2021

    • Author(s)
      石井英真編著
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491041599
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新しい算数教育の理論と実践2021

    • Author(s)
      溝口達也編著(石井英真)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091072
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 続 日本教育学の系譜――京都学派とマルクス主義2020

    • Author(s)
      小笠原道雄・森田尚人・森田伸子・田中毎実・矢野智司
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251445
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 人間教育の基本原理――「ひと」を教え育てることを問う2020

    • Author(s)
      梶田叡一・浅田匡・古川治 監修、杉浦健・八木成和 編著(矢野智司)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088430
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ゼロから学べるオンライン学習2020

    • Author(s)
      石井英真監修、秋山貴俊・長瀬拓也編著
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183240149
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新版 よくわかる教育学原論2020

    • Author(s)
      安彦忠彦・藤井千春・田中博之編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623089758
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 令和元年度 成果報告書「E.FORUM 全国スクールリーダー育成研修」2020

    • Author(s)
      西岡加名恵編
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 初等理科教育法―― 先生を目指す人と若い先生のために2020

    • Author(s)
      磯﨑哲夫編著(石井英真)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      学校図書
    • ISBN
      9784762502408
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「逆向き設計」実践ガイドブック2020

    • Author(s)
      奥村好美、西岡加名恵(西岡加名恵、石井英真)
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      4820806904
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 国語授業の改革19 国語の授業で「言葉による見方・考え方」をどう鍛えるのか2019

    • Author(s)
      「読み」の授業研究会編(石井英真)
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029240
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「資質・能力」を育む高校化学2019

    • Author(s)
      後藤顕一・飯田寛志・野内頼一・西原寛・渡部智博編(石井英真)
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      化学同人
    • ISBN
      9784759820164
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育の最新事情がよくわかる本20202019

    • Author(s)
      教育開発研究所編(石井英真)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865607628
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 「スクールリーダー育成のためのオンライン・リレー講座」の実施報告

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/news/post-11406/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] オンラインコース「教育評価の基礎講座」2022の実施報告

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/news/post-11758/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 「第17回実践交流会」の開催報告

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/news/post-11378/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】「スクールリーダー育成のためのオンライン・リレー講座」

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/10319

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】「教育評価の実践講座――パフォーマンス評価をどう活用するか」

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/10650

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催案内】「学校教育におけるICT活用の基礎講座」

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/10664

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 子どもたち応援サイト

    • URL

      https://e-forum.educ.kyoto-u.ac.jp/for_children/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】コロナ禍において奮闘する先生方のためのオンライン・リレー講座

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/9549

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 教育評価の基礎講座

    • URL

      https://koala.highedu.kyoto-u.ac.jp/courses/course-v1:KoALA+ED001+2020_3T/about

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】教育評価の基礎講座

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/9975

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】「スクールリーダー育成のための基礎講座」(2019年8月17日・18日)

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/8392

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] オンラインコース「教育評価の基礎講座」(2019年9月~2020年1月配信)

    • URL

      https://koala.highedu.kyoto-u.ac.jp/courses/course-v1:KoALA+ED001+2019_3T/about

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】実践づくりフォローアップ講習 実践交流会(2019年10月19日)

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/8505

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】実践づくりフォローアップ講習 実践交流会(2019年12月14日)

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/8630

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 【開催報告】実践づくりフォローアップ講習 実践交流会(2020年3月28日)

    • URL

      https://www.educ.kyoto-u.ac.jp/archives/9251

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi