• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teachers as change agents: An activity-theoretical intervention research in expansive learning

Research Project

Project/Area Number 19H01636
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

Yamazumi Katsuhiro  関西大学, 文学部, 教授 (50243283)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 冨澤 美千子  横浜美術大学, 美術学部, 教授 (90810680)
山田 直之  関西大学, 文学部, 准教授 (90825738)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥14,170,000 (Direct Cost: ¥10,900,000、Indirect Cost: ¥3,270,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Keywords教師教育 / 教師の専門性開発 / 活動理論 / 拡張的学習 / 形成的介入 / 変革的エージェンシー / 組織学習 / 学校改革 / 教師のエージェンシー
Outline of Research at the Start

本研究は、持続可能な学校改革の鍵を握る教師の役割に注目し、学校現場において現実の問題状況を乗り越えようとする教師たち自身の組織学習に介入することによって、変化を創造する主導的な担い手としての教師の新たなあり方を発見し、概念化した上で、今日の時代に求められている、協働して変革を生み出していく教師の専門性の開発について明らかにするものである。そのため、本研究では、教師たちの組織学習の場を対象に、変化の担い手としての力量を高めていくような形成的な介入を実施し、得られたデータの分析を進め、最終的な成果として、教師の専門性開発に関する新たな展望と方策を提起する。

Outline of Final Research Achievements

Based on the methodological framework called "formative intervention" in "cultural-historical activity theory," this study fundamentally and critically reconsiders the linear view of intervention that is dominant in traditional educational research. Through the analysis of concrete data, this study posited a new form of organizational learning that promotes an "expansive learning" process in which teachers themselves take the initiative for building the future school, creating a new collective design, and transforming the "activity system" of their school. It also illuminates the teacher expertise that develops through such "expansive learning" as "collaborative and transformative expertise."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、学校改革研究を、単なる観察や分析を超え、教師たち自身が実践的な専門知識や力量を協働で学習し発達させ、学校教育の漸進的な変化や改良、実験的試行やイノベーションを自分たち自身で創り出していくような協働の形成的な介入の研究へと新たに転換したところにある。また、本研究の社会的意義は、教育の現場において、実践者自らが研究者と協働して、既存の教育学にはないような創造的なコンセプトを生み出し、学校改革の今後の展望と方策に根本的に示唆を与える典型的事例を創造していくという新たな教育研究のパラダイムを構築した点にある。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (7 results) Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学活動・発達・学習研究センター(フィンランド)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立教育学院(シンガポール)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学活動・発達・学習研究センター(フィンランド)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立教育研究所(シンガポール)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学活動・発達・学習研究センター(フィンランド)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] オーストラリアンカソリック大学学習科学・教師教育研究所(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立教育研究所(シンガポール)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Expanding teacher transformative agency: An activity-theoretical formative intervention research in school-based dialogue sessions toward future making2022

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Journal Title

      Proceedings of the 16th International Conference of the Learning Sciences

      Volume: ICLS 2022 Pages: 1093-1096

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 認識の学でも実践の学でもなく制作の学へ : 活動理論的教育学構想2021

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      關西大學文學論集

      Volume: 71 Issue: 3 Pages: 71-94

    • DOI

      10.32286/00025941

    • NAID

      120007183342

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/21922

    • Year and Date
      2021-12-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教育課程における特別活動の位置と児童会活動の意義―岐阜市立長良小学校の「みずのわ」活動を通して2021

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Journal Title

      横浜美術大学『横浜美術大学 教育・研究紀要』

      Volume: 第11号 Pages: 65-82

    • NAID

      40022611113

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「拡張する学校」はいかにつくられるか2020

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      上越教育大学附属小学校内高田教育研究会『教育創造』

      Volume: 第193号 Pages: 10-17

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育学の基本カテゴリーとしての人間的活動―人間形成の弁証法的過程への活動理論的アプローチ2020

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      関西大学『文学論集』

      Volume: 第70巻第3号 Pages: 127-148

    • NAID

      120006949049

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Education as a Collaborative Intervention : Engaging Learners and Building a Community of Agency in Disaster Prevention Learning2020

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Journal Title

      Actio: An International Journal of Human Activity Theory

      Volume: 4 Pages: 17-36

    • DOI

      10.32286/00022813

    • NAID

      120006979359

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/18772

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How integrated study became expansive learning in Japanese elementary schools: The three dimensions of expansion2020

    • Author(s)
      Tomizawa, Michiko
    • Journal Title

      Actio: An International Journal of Human Activity Theory

      Volume: No. 4 Pages: 37-52

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Expanding teacher transformative agency: An activity-theoretical formative intervention research in school-based dialogue sessions toward future making2022

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      The 16th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Making an expansive school: A formative intervention study in the rediscovery and expansion of the use value of learning2022

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      The 9th Nordic-Baltic International Society of Cultural-historical Activity Research Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 拡張的学習としてのプロフェッショナル・ラーニング―教師の変革的エージェンシーを形成する校内研究の取り組みを事例として2022

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      第8回活動理論学会研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] リニアな介入から私たち自身による協働の介入へ―拡張的学習と変革的エージェンシーの形成2021

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 形成的介入研究としての校内研究2021

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      第7回活動理論学会研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 第四世代活動理論の展開とコモンとしての教育への転換―交換価値を超えて使用価値に向かう学びへ2021

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      活動理論学会研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話し協働する学校づくりにおける三つの問い直し2020

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      第6回活動理論学会研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] インストラクショナル・コントロールから協働の介入へ2020

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      第6回活動理論学会研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Education as a collaborative intervention: Toward building a community of agency in disaster prevention learning2019

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      The 35th Colloquium of the European Group for Organizational Studies (EGOS)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teachers as collaborative change agents in redesigning schools: An activity-theoretical formative intervention study2019

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      The Annual Conference of the Australian Association for Research in Education (AARE)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 拡張的学習者としての教師・変化の担い手としての教師―教師教育の活動理論的研究2019

    • Author(s)
      山住 勝広、冨澤 美千子、山田 直之
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の拡張的学習と専門性発達への活動理論的介入研究―「チェンジラボラトリー」の方法論と方法2019

    • Author(s)
      山住 勝広、冨澤 美千子、山田 直之
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「拡張する学校」はいかにつくられるか2019

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Organizer
      上越教育大学学校教育実践研究センター自主セミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 「教育イノベーションへの拡張的学習と形成的介入のアプローチ―協働的で変革的なエージェンシーの形成へ」山住勝広編著『拡張的学習と教育イノベーション―活動理論との対話』(執筆担当部分 pp. 27-44)2022

    • Author(s)
      山住勝広
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093632
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「総合的な学習の時間の矛盾と拡張可能性―教育目標達成のジレンマからの解放」山住勝広編著『拡張的学習と教育イノベーション―活動理論との対話』(執筆担当部分 pp. 46-70)2022

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093632
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「拡張的学習の場を準備する『保育記録研究交流会』」山住勝広編著『拡張的学習と教育イノベーション―活動理論との対話』(執筆担当部分 pp. 262-282)2022

    • Author(s)
      山田直之
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093632
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Activity Theory and Collaborative Intervention in Education: Expanding Learning in Japanese Schools and Communities2021

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367423254
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「教職観の変遷」齋藤義雄編『教職概論―理想の教師像を求めて』(執筆担当部分 pp. 46-55)2020

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
      9784909655363
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 活動理論学会

    • URL

      http://www.jarat.org

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi