Project/Area Number |
19H01649
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Miyagi University of Education |
Principal Investigator |
Sato Tetsuya 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (10273814)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村知 稔三 青山学院大学, 教育人間科学部, 客員教授 (00190926)
中沢 葉子 (並河葉子) 神戸市外国語大学, 外国語学部, 教授 (10295743)
井岡 瑞日 大阪総合保育大学, 児童保育学部, 准教授 (20836449)
太田 明 玉川大学, 学術研究所, 研究員 (30261001)
稲井 智義 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30755244)
吉村 真美 (森本真美) 神戸女子大学, 文学部, 教授 (80263177)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 子ども観 / 親子関係 / 児童福祉 / 子どもの権利 / 教育史 / 子ども史 / 子どものための哲学 / 家族関係 / グローバリゼーション / 教育思想 / 比較教育学 / グローバル化 / 孤児 / 比較教育史 / 児童文化 / 児童虐待 |
Outline of Research at the Start |
国連子どもの権利条約の採択(1989年)・批准の動きと並行して顕著となったグローバル化と消費至上主義が、子どもの成長や発達に与えた質的転換について研究を進める。①6か国(日本、インド、ロシア、フランス、英国、米国)の子ども観を親・市民と国家・地域の各レベルで明らかにし、それらと子どもの権利条約との関係を理念と実態の両面から分析する、②各国の子ども政策の地域的・歴史的な特質と課題を解明し、政策の実施を左右する子どもの生活実態を特徴づける、③そのうえで、人口動態と家族構造、ジェンダー格差や貧困問題、教育制度を含め「救済」「保護」「自立支援教育」という福祉の3段階に目配りして、比較研究をしていく。
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Outline of Final Research Achievements |
This study examines the historical development of children's rights policies in Japan, the UK, Germany, France, and the former Soviet Union. We consider the changes in the view of children in global society from the perspective of protecting children's rights. In modern industrialized societies, children were valued the source of labor, assets, and an object of affection. However, in highly information-oriented societies where population decline is unstoppable, the ethos of viewing children as a liability has become widespread, accelerating the decline in the birthrate. On the other hand, it has been revealed that, along with the rise in human rights awareness calling for diversity and well-being, new welfare policies have been formulated to protect children's right to speak and participate in society, and educational practices are beginning to advocate of children's rights.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近代化を推進したヨーロッパとそれに追随した日本の児童福祉政策を比較検討することで、政策決定や展開の根底にある子ども観について検討した。各国の子ども政策の地域的・歴史的な特質と課題と共に、政策の実施を左右する子どもの生活実態を把握して、子ども福祉政策の歴史的展望について把握した。グローバリズムが進行し、ボーダーレス化、ダイバーシティが加速していく昨今にあって、子どもの「救済」「保護」「自立支援」政策をめぐり政策立案と展開、その評価に資する史的展望を拓くことができた。また、子ども自らが権利主体として参加していくための教育実践として、P4C(子どものための哲学)の可能性についても明らかにした。
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