• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How Do Junior High School Students View Textbooks?: Develop textbooks that easily convey what you want to teach

Research Project

Project/Area Number 19H01678
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Morita Aiko  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20403909)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木下 博義  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20556469)
草原 和博  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40294269)
影山 和也  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60432283)
松宮 奈賀子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70342326)
間瀬 茂夫  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90274274)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords教科書 / 視線計測 / 学習者 / 教師 / 眼球運動 / 文章読解 / マルチメディアラーニング / レイアウト / デザイン
Outline of Research at the Start

学習者が教科書をどのように見ているかについては,実は十分に解明されていない。しかし,たとえば地理の教科書を見ているときに,学習者と専門家が注意を向けているエリアが異なることがわかっている。教材や指導を,より「教えたいことが伝わる」ものにするためには,このようなギャップを発見し,埋める必要がある。本研究では,中学校の教科書を用いて,学習者が教科書を見ているときの注意の向け方を測定し,教師のそれと比較する。本研究で明らかにするのは次の3点である。① 学習者が教科書を見ているときの各パーツへの注意の向け方。② 教師の注意の向け方との違い。③ 各教科の教科書における,注目すべき特徴,共通点,相違点。

Outline of Final Research Achievements

How learners view textbooks has not been sufficiently examined. In this study, we conducted an experiment to measure eye movements by having university students, both subject matter experts and non-specialists, read and comprehend textbook stimuli for junior high school social studies and science. The first objective of this study, the gap between the learners' and experts' views of the textbooks, was found especially in the social studies textbooks. Expert readers read using their own pre-existing knowledge. Considering previous studies, however, it is likely that learners with low expertise read mainly from the text and do not compare and contrast appropriately. As for the second objective of this study, the comparison between subjects, it was suggested that the gap may be expressed differently between social studies and science.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,教科書を対象としているが,心理学の測定メソッドを導入しており,学習者の認知や理解のメカニズムを検討する実証的研究である。また,教科書の研究において,教科の特色,共通点や相違点を比較検討する研究は少ない。これらの点で,本研究のデータには学術的意義がある。また,本研究の知見を発展させ,学習者視点で科学的に「教えるべきことが伝わりやすい教科書」のポイントを明らかにすることができるという点に,社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] A Study on AR Materials and Teaching Methods to Support the Clarification of Students' Naïve Conceptions of Electric Current and Transformation into Scientific Conceptions2022

    • Author(s)
      木下 博義、岩﨑 泰博
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 141-156

    • DOI

      10.15077/jjet.45068

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 探究的な学びを支援する小学校社会科地域学習用デジタルコンテンツの開発と活用(3)―広域交流型オンライン社会科地域学習の構想-2021

    • Author(s)
      大坂 遊、草原和博、宇ノ木啓太、小栗優貴、玉井慎也、守谷富士彦、岩佐佳哉、宅島大尭、両角遼平、靑木理恵、岩﨑泰博、正出七瀬、瀬谷敦之、鈩 悠介、桃原研斗
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要 教育学研究

      Volume: 2 Pages: 302-310

    • NAID

      120007183729

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Color bizarreness effects in object memory: Evidence from a recall test and eye tracking2021

    • Author(s)
      Morita Aiko、Kambara Toshimune
    • Journal Title

      Color Research & Application

      Volume: 47 Issue: 1 Pages: 55-64

    • DOI

      10.1002/col.22697

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教科のイメージカラーが行動に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      山下 彩花・森田 愛子
    • Organizer
      日本認知心理学会第19回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Homeroom Teachers’ and English Language Teachers’ Perspectives about Learners’ Difficulties in Learning English in Japan2021

    • Author(s)
      Nagako Matsumiya, Norimune Kawai, Midori Otani, Akira Nakayama, & Kayoko Murakami
    • Organizer
      ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語学習における児童のつまずきに対する教師の認知 専科教員及び学級担任を対象とした調査結果の分析2021

    • Author(s)
      中山晃,大谷みどり,村上加代子,川合紀宗,松宮奈賀子
    • Organizer
      小学校英語教育学会 関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習経験とシグナリングが公民科の教科書読解に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      藤田 諭・鶴園 隆行・有馬 多久充・森田 愛子
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 歴史教材における文章レイアウトが読み手の再読時の記憶に与える影響2020

    • Author(s)
      鶴園 隆行・藤田 諭・有馬 多久充・森田 愛子
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 歴史教材における文章レイアウトが読み手の主観的理解と記憶に与える影響2019

    • Author(s)
      鶴園 隆行・森田 愛子
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi