• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploration of the developmental process of scientific modeling ability from the viewpoint of multi-modality

Research Project

Project/Area Number 19H01680
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Uchinokura Shingo  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70512531)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 伸也  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (10570434)
稲田 結美  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (30585633)
板橋 夏樹  宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授 (90733212)
高橋 聡  椙山女学園大学, 教育学部, 准教授 (20613665)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Keywordsモデリング能力 / 表象 / STEM教育 / 科学教育 / 科学的モデリング / マルチモダリティー / 発達的過程
Outline of Research at the Start

理科教育では,科学的モデリング能力は,科学的能力の一つとしてカリキュラムの重要な構成要素となっている。しかしながら,科学的モデリング能力の発達的過程が実証的に十分に解明されているわけではない。また,理科カリキュラムの内容構成についても,今日のモデル論から見て理論的な課題も指摘されている。さらには,モデルの多様な表現様式を活用する能力や視空間的思考との関連も考慮する必要がある。
本研究では、研究内容を①文献調査,②国際比較調査,③教科間比較調査,④フィールド調査に細分化して実施する。これらを通じて,科学的モデリング能力の発達的過程の解明を目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this research project a developmental process of childrens' modelling competence was explored, based on the theoretical framework of model and modelling theory in science education, and referring to studies on multimodality and representational competence and visuospatial thinking skills. As a result, it was suggested that scientific modelling competence is emphasized in STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education, which is an innovation-oriented international science and engineering education reform and was strongly related to representational competence. In addition, the implications of science curriculum improvements from this project were identified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

諸外国の理科・数学カリキュラムや教科書におけるモデリングの位置付けや子どもの科学的モデリング能力の発達状況や学習状況の一端が明らかとなった。これらは、科学的モデリング能力を育成するのに資する授業開発・改善の視点を与えるものとなりうる成果である。その一方で、科学的モデリング能力に関連が深い表象能力の促進方策などの解明を進めて行く必要性が示唆された。特に,表象能力については,言語的な表現のみならず,図的な表現や数学的な表現について,体系的な指導を検討していくことが今後の課題である。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 7 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Oldenburg University(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Oldenburg University(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Oldenburg University(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学科2022

    • Author(s)
      戸水吉信,北村悟朗,原田祥平,伊藤伸也
    • Journal Title

      金沢大学附属中学校研究紀要

      Volume: 64 Pages: 57-66

    • NAID

      120006487044

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Junior-High School, High School, and University Students’ Understanding of Uncertainty in Scientific Measurement: Focus on Concepts of Accuracy and Precision2021

    • Author(s)
      古賀康裕,内ノ倉真吾
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 415-429

    • DOI

      10.11639/sjst.21028

    • NAID

      130008122793

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初等教育段階におけるエネルギー概念導入についての一考察―CAIEプログラムに準拠した理科教科書を事例として―2021

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会東 北支部大会発表論文集

      Volume: 第60号 Pages: 9-9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学科2021

    • Author(s)
      北村悟朗,戸水吉信,原田祥平,伊藤伸也
    • Journal Title

      金沢大学附属中学校研究紀要

      Volume: 63 Pages: 43-52

    • NAID

      120006487044

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Primary and lower secondary students’ perceptions of representational practices in science learning: focus on drawing and writing2020

    • Author(s)
      Uchinokura Shingo
    • Journal Title

      International Journal of Science Education

      Volume: 42 Issue: 18 Pages: 3003-3025

    • DOI

      10.1080/09500693.2020.1849854

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科カリキュラムにおける測定の不確かさに関わる基本的な概念2020

    • Author(s)
      古賀康裕, 内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44 Pages: 417-418

    • NAID

      130007945549

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校複式学級の理科授業におけるものづくりの実践-エンジニアリングデザインの視点を導入して-2020

    • Author(s)
      高岡門夢, 通村隆翔, 内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 18 Pages: 240-240

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『学習指導要領理科編(試案)』におけるエネルギーの内容の特徴2020

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 18 Pages: 179-179

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校理科における「エネルギー」の用語の取扱いの歴史的変遷-小学校理科教科書を事例として-2020

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会第59回東北支部大会論文集

      Volume: - Pages: 8-8

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学科2020

    • Author(s)
      北村悟朗,戸水吉信,北室好章,伊藤伸也
    • Journal Title

      金沢大学附属中学校研究紀要

      Volume: 62 Pages: 73-84

    • NAID

      120006487044

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development and practice of lessons introducing engineering design learning process in junior high school science2019

    • Author(s)
      太田 和希、内ノ倉 真吾
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 41-44

    • DOI

      10.14935/jsser.34.2_41

    • NAID

      130007751617

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-11-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] In-service and Pre-service Teachers’ Perceptions on “Making” in Science Learning: Based on Teaching and Learning Experiences of “Making”2019

    • Author(s)
      OHTA Kazuki、UCHINOKURA Shingo
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 291-300

    • DOI

      10.11639/sjst.19028

    • NAID

      130007769956

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-11-29
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Examination of Junior High School Students’ Ability to Identify and Ask Investigable Questions: A Comparison with University Students2019

    • Author(s)
      HIROSHI Naoya、UCHINOKURA Shingo
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 173-184

    • DOI

      10.11639/sjst.18047

    • NAID

      130007696326

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカの初等・前期中等科学カリキュラムにおけるエンジニアリングデザイン−科学スタンダード・教科書の学習内容に着目して−2019

    • Author(s)
      内ノ倉 真吾
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 43 Issue: 0 Pages: 87-88

    • DOI

      10.14935/jssep.43.0_87

    • NAID

      130007882977

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生の科学的測定の性質に関する認識の調査-データの代表性・信頼性の認識に着目して-2019

    • Author(s)
      古賀康裕,内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 17 Pages: 369-369

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の酸化に関する科学的な知識と実用的な知識の実際-金属のさびを事例にして-2019

    • Author(s)
      太田和希,内ノ倉真吾
    • Journal Title

      日本理科教育学会九州支部大会論文集

      Volume: 45 Pages: 30-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Preservice Science Teachers’ Perceptions on Textbooks in Japan: From the Perspectives of Teachers and Learners2019

    • Author(s)
      Shingo Uchinokura
    • Journal Title

      15th IARTEM conference on textbooks and educational media

      Volume: - Pages: 67-67

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学絵本を活用した幼稚園~小学校段階のエネルギー教育に関する研究2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      発達科学研究

      Volume: 19 Pages: 37-46

    • NAID

      120006646635

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Analysis of the Energy Concepts of Elementary School Students by Using Concept Maps2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 43 Issue: 3 Pages: 233-243

    • DOI

      10.14935/jssej.43.233

    • NAID

      130007726494

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校各教科の食物・人体の内容における「エネルギー」の使用-各教科の教科書の記述内容の分析を通して-2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Journal Title

      日本理科教育学会第58回東北支部大会論文集

      Volume: - Pages: 12-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ngaging secondary school students in model-based reasoning for conceptual understanding2021

    • Author(s)
      Shingo Uchinokura
    • Organizer
      National Association for Research in Science Teaching 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Pupils’ Understandings of Posing Questions for Scientific Inquiry2021

    • Author(s)
      Shingo Uchinokura, Misato Kusuhata, Naoya Hiroshi
    • Organizer
      International Science Education Conference 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Student-Generated Analogies in Constructing Explanations for Changes of States of Matter2021

    • Author(s)
      Shingo Uchinokura
    • Organizer
      European Science Education Research Association 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初等教育段階におけるエネルギー概念導入についての一 考察―CAIEプログラムに準拠した理科教科書を事例として―2021

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学 会 第60回 東北支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校各教科の食物・人体の内容における「エネルギー」の使用-各教科の教科書の記述内容の分析を通して-2019

    • Author(s)
      板橋夏樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回東北支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の酸化に関する科学的な知識と実用的な知識の実際-金属のさびを事例にして-2019

    • Author(s)
      太田和希,内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカの初等・前期中等科学カリキュラムにおけるエンジニアリングデザイン-科学スタンダード・教科書の学習内容に着目して-2019

    • Author(s)
      内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の科学的測定の性質に関する認識の調査-データの代表性・信頼性の認識に着目して-2019

    • Author(s)
      古賀康裕,内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Children’s Perceptions of Representational Practices in Science Learning2019

    • Author(s)
      Shingo Uchinokura
    • Organizer
      ESERA 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Preservice Science Teachers’ Perceptions on Textbooks in Japan: From the Perspectives of Teachers and Learners2019

    • Author(s)
      Shingo Uchinokura
    • Organizer
      15th IARTEM conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校理科におけるエンジニアリングデザインの学習過程を導入した授業の開発と実践-単元「化学変化とイオン」を事例として-2019

    • Author(s)
      太田和希,内ノ倉真吾
    • Organizer
      日本科学教育学会2019年度第2回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 理工系学生のための教科教育法入門2020

    • Author(s)
      東平 彩亜
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831096
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教科とその本質-各教科は何を目指し、どのように構成するのか2020

    • Author(s)
      日本教科教育学会
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi