• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Develoment of Curriculum and Teaching for Innovation Through the International Comparisons of PBLs

Research Project

Project/Area Number 19H01687
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Yoshinaga Keiichiro  金沢大学, GS教育系, 教授 (70313492)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細川 敏幸  北海道大学, 高等教育推進機構, 名誉教授 (00157025)
鈴木 久男  北海道大学, 理学研究院, 教授 (20192619)
斉藤 準  帯広畜産大学, 畜産学部, 准教授 (90757668)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥14,560,000 (Direct Cost: ¥11,200,000、Indirect Cost: ¥3,360,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
KeywordsPBL / イノベーション / STEAM / デザイン思考 / 音楽 / エンゲージメント / 創造性 / 職業教育 / イノベーション教育 / 社会実践 / カリキュラム / アントレプレナーシップ / STEAM教育 / キャリア教育 / インターンシップ / コーチング / 生涯学習 / デザイン / 分野融合 / プロジェクト / 大学教育 / プロジェクト学習 / グループワーク / アクティブ・ラーニング / スタンフォード大学 / ファシリテーション / ワークショップ / 知識基盤社会
Outline of Research at the Start

本研究は、知識基盤社会を迎えた今日、海外の先進事例を調査することによって、日本の大学において、イノベーション教育を実施するための基礎資料とするものである。その柱は三つあり、それらは、大学教育におけるプロジェクト型学習(PBL)の類型化、ユーザー視点・社会的視点から工学、ビジネス、デザインを融合する手法、そして、知識伝授の教授法から転換したグループ学習・コーチングの手法開発である。

Outline of Final Research Achievements

The researchers first acquired the skills of Design Thinking by attending the training course at d.school at Stanford University. At Aalborg University, University College London (UCL) Engineering, and Singapore University of Technology and Design (SUTD), the researchers studied the forefront of PBL and necessary conditions for it. The researcher visited Wien FH Technikum, and studied instructors from industries, long internships, the re-training of the existing workforce, the research & development with industries. The dualism of academic universities and FHs is vanishing in terms of teaching and industry relations. To study STEAM, the researcher visited Universitat fur Musik und darstellende Kunst Wien (mdw), Manhattan School of Music (MSM), Teachers College, Columbia University (TC). Although they emphasize the intrinsic and altruistic values of music, they share creativity, the sense of beauty, and engagement with innovation education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

PBL教育の最新事例を通じて、大学教育が、知識伝授からイノベーション人材育成への転換を、いかにして図るかということについて、方向性が示された。特に、大学は、これまで、学問的な研究と職業的な訓練を区別してきたが、今後は、両者の融合が必然的である。それは、実務家教員、インターンシップによる現場の経験、労働者の再教育を含む生涯学習において、顕著である。また、STEAM教育には、優れた事例が見いだせなかったが、芸術による感性や美意識の発達については、理解が進んでおり、今後とも、イノベーションとの関係で、芸術の果たす役割は大きいと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 3 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 創造性駆動型社会に対応したSTEM教育2023

    • Author(s)
      佐々木伸 細川敏幸 鈴木久男 吉永契一郎 斉藤準
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル

      Volume: 30 Pages: 51-62

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エビデンスに基づく教授法の変革を普及するための課題2022

    • Author(s)
      大森不二雄 斉藤準 松葉龍 鈴木久男
    • Journal Title

      Journal of Quality Education

      Volume: 12 Pages: 1-24

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理系基礎教育におけるアクティブ・ラーニングと伝統的講義ー大学生・大卒者の全国調査による学習者視点からの教授法とその効果ー2022

    • Author(s)
      大森不二雄 斉藤準 鈴木久男
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 29-39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] H5Pインタラクティブ・ビデオの視聴状況に関する学習分析2022

    • Author(s)
      斉藤準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 9 Pages: 12-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学の質保証のための卒業生調査と企業調査2022

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 21 Pages: 19-29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理系大学教育の視点から考える高大接続2021

    • Author(s)
      吉永契一郎 鈴木久男 斉藤凖
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(2) Pages: 94-98

    • NAID

      40022784934

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学入試における主体性に代表される第3の学力をどう評価するか?2021

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Journal Title

      大学入試研究の動向

      Volume: 38 Pages: 43-71

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物理基礎科目におけるオンライン授業2021

    • Author(s)
      斉藤準
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 635 Pages: 30-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 物理のオンライン授業におけるH5P.STACK, Essay (auto-grade)の活用2021

    • Author(s)
      斉藤準
    • Journal Title

      日本ムードル協会全国大会発表論文集

      Volume: 9 Pages: 28-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] デザイン・シンキング入門―スタンフォード大学d.school研修報告2021

    • Author(s)
      細川敏幸・鈴木久男・斉藤準・吉永契一郎
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル

      Volume: 28 Pages: 73-81

    • NAID

      120007026910

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカの物理教育と高大接続2020

    • Author(s)
      鈴木久男 吉永契一郎 斉藤準
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 68(1) Pages: 46-49

    • NAID

      130007843478

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における<カレッジ・インパクト理論>の有効性の検証ー日本の一大学のIRデータを使ってー2020

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル

      Volume: 27 Pages: 45-54

    • NAID

      120006866537

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総論・新任教員研修ー北海道大学の経験からー2020

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      IDE現代の大学教育

      Volume: 619 Pages: 9-14

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2019年度IDEセミナー報告/IDE北海道支部「学修成果の可視化をめざして」2020

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      IDE現代の大学教育

      Volume: 618 Pages: 70-73

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカの物理教育と高大接続2020

    • Author(s)
      鈴木久男・吉永契一郎・斉藤準
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 68 Pages: 46-49

    • NAID

      130007843478

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における<カレッジ・インパクト理論>の有効性の検証ー日本の一大学のIRデータを使ってー2020

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナルー高等教育と生涯学習

      Volume: 27

    • NAID

      120006866537

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AAC&U STEM Meetingの報告2019

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41 Pages: 45-48

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現在のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために2019

    • Author(s)
      吉永契一郎・斉藤準・磯田正美・野口範子・細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40 Pages: 85-88

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習の質保証ー北海道大学の取り組み2019

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      IDE現代の大学教育

      Volume: 612

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 共通教育から考えるレポート作成能力の向上2022

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育とは何か?2022

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学の質保証のための卒業生調査と企業調査から見えるもの2022

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Organizer
      大学基準協会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Moodle標準モジュールにおけるJava Scriptの活用2022

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      日本ムードルムート
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理系基礎学力の担保を目指す入学前教育の取り組み2022

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      大学アドミッション専門職協会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理系大学の視点から考える高大接続2021

    • Author(s)
      吉永慶一郎
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] イノベーション教育のための高大接続2021

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      イノベーション教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 既存の大学入試制度の課題2021

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学IRコンソーシアムのアンケート分析2021

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Organizer
      北海道地区IDEセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] インターネットを活用した遠隔授業の意義や課題2021

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Organizer
      玉川大学学術研究所高等教育開発センター
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] カール・ワイマンの大学教育改革案2020

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] デザイン思考の手法と実践2020

    • Author(s)
      吉永契一郎 鈴木久男 斉藤準 細川敏幸
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] スタンフォード大学d.schoolにおける教育研修2020

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるカレッジ・インパクト理論の有効性の検証2020

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] STACKとEssay(auto-grade)問題タイプによる物理学試験の実施2020

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      MAJ
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An Experiment of Innovation Education in Japan2019

    • Author(s)
      Keiichiro Yoshinaga
    • Organizer
      IAFOR
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Role of Integrated Science Approach in Higher Education: An Attempt at Hokkaido University2019

    • Author(s)
      Hisao Suzuki
    • Organizer
      WERA
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A New Strategy for STEM Learning in a Changing Society: Focusing on the Undergraduate Program2019

    • Author(s)
      M. Ogasawara, T. Hosokawa, A. Miyamoto, M. Kawazoe, H. Suzuki, R. Yamada
    • Organizer
      WERA
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Active Learning in STEM Higher Education: An Approach in Introductory Physics and Its Evaluation2019

    • Author(s)
      Jun Saito
    • Organizer
      IAFOR
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 科学立国のための大学教育改革2021

    • Author(s)
      吉永契一郎 鈴木久男 斉藤準
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 大学教授職の国際比較 世界・アジア・日本2020

    • Author(s)
      有本章
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi