Project/Area Number |
19H01733
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Shirai Shizuka 大阪大学, サイバーメディアセンター, 講師 (30757430)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
福井 哲夫 武庫川女子大学, 生活環境学部, 教授 (70218890)
吉冨 賢太郎 大阪公立大学, 国際基幹教育機構, 准教授 (10305609)
中村 泰之 名古屋大学, 情報学研究科, 准教授 (70273208)
宮崎 佳典 静岡大学, 情報学部, 教授 (00308701)
古川 雅子 国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 助教 (20617287)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
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Keywords | 数学eラーニング / 学習支援システム / LMS / eラーニング / ラーニングアナリティクス / 数学教育 / 教育工学 |
Outline of Research at the Start |
数理・データサイエンス教育が重視されるなか,その土台となる数学の基礎力養成は急務である。 基礎力の養成にあたっては,eラーニングの活用が期待されており,誰もが,できるだけ壁を感じることなく,数学教育を享受できる環境が求められる。本研究の目的は,数学eラーニング分野の課題であった数式に対応したコミュニケーションツールと講義動画字幕生成・検索システムを開発し,ユニバーサルな数学eラーニング環境を提供することである。さらに,得られた学習行動データを活用した個別適応型の学習支援手法を確立する。
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Outline of Final Research Achievements |
As the importance of mathematics e-learning is rising, the mathematics e-learning environment is expected to adopt Universal Design, allowing anyone to enjoy mathematics education with as few barriers as possible. This research aims to realize a universally designed mathematics e-learning environment that considers challenges regarding mathematical expression and to establish an environment for creating mathematics documents, an online communication system with text including mathematical expressions, and a subtitle generation and search system for lecture videos containing mathematical expressions in subtitles. As a result of performance experiments of the environment for creating mathematics documents, which is the basis of each tool and system, the results showed that the proposed editor made creating mathematical documents 1.5 times faster than the conventional method using LaTeX. In addition, the editor could improve subjective satisfaction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
数理・データサイエンス教育が重視されるなか、その土台となる数学の基礎力養成にあたりeラーニングの活用が期待されている。しかし、現行のeラーニング環境では数式の取り扱いが障壁となり,学習者・教材を開発する教員の双方にとって,不自由な状況が続いている。本研究で提案した数式を含む文書作成ツールは、長年の課題であった数学文書作成時のユーザビリティを改善するもので、ICTを活用した理数系教育に広く貢献するものと考える。また、提案手法を実装した各システムはオープンソースのLMS上で利用でき、研究成果の社会実装への貢献が期待できる。
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