Project/Area Number |
19H01739
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Shibaura Institute of Technology |
Principal Investigator |
Mano Kazunori 芝浦工業大学, システム理工学部, 教授 (80173938)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山崎 敦子 (慶祐敦子) デジタルハリウッド大学, その他の研究科, 教授 (10337678)
長谷川 浩志 芝浦工業大学, システム理工学部, 教授 (40384028)
井上 雅裕 慶應義塾大学, システムデザイン・マネジメント研究科(日吉), 特任教授 (50407227)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
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Keywords | システム工学 / 工学教育 / グローバル・コンピーテンシー / PBL / サイバーフィジカルシステム / インプロビゼーション / アセスメント / VR / グローバルコンピ―テンシー / サイバーフィジカル / 感性価値 / グローバルコンピテンシー / ダイアライゼーション / ライフライン分析 |
Outline of Research at the Start |
多国籍・多分野の多様な学生達がチームで技術的・社会的問題解決を行うPBL教育プログラムにおいて,チームのコミュニケーションの難しさと解決すべき問題の複雑化,そして,解決案も国や分野により必ずしも最適解と限らない.このような多国籍・多分野型PBL教育における質保証と適切な評価は不可欠である.本研究では,主に新興国および途上国の学生と協働で創造的な包摂的問題解決能力を学修するために,「サイバーフィジカルシステム」に基づく新たなコミュニケーション手法の活用と,「感動把握手法の導入・ぎょえー体験」を組み合わせたシステム思考に基づく教育プログラムの構築,及び,質保証のためのアセスメント手法を開発する.
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Outline of Final Research Achievements |
In the global development of engineering education based on systems thinking, multinational and multidisciplinary PBL education methods, their quality assurance and appropriate evaluation methods are indispensable. In this study, we propose the following three approaches to PBL education for diverse students to learn creative and inclusive problem-solving skills through collaboration: (1) utilization of new communication methods based on "cyber-physical systems," (2) construction of an education program using systems thinking as a common language by combining "introduction and experience of emotion understanding methods and OMG(Oh My God) experience" and (3) Construction of an "assessment system for innovation creation and different fields and cultures" were examined.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義としては、サイバーフィジカルPBLシステムに基づくコミュニケーションシステムの確立、感動把握手法による感性価値の可視化・ぎょえー体験による教授学習法の確立、多国籍・多分野型PBLのアセスメントシステム、質保証に対する具体的な教授学習法の確立である。社会的意義として、本研究により多様な言語・文化背景を持つ学生たちと共にグローバルなPBL学習により包摂的問題解決力を育成し、日本型の社会人基礎力を獲得できる教育プログラムの開発で、今後グローバルに事業を強化してゆく日系企業への有望な人材を日本人及び新興国・途上国の学生も含めて輩出できる。
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