• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Lecturing in Science and Engineering in English in globalized higher education: Implications for educational cultures

Research Project

Project/Area Number 19H01741
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOsaka University of Economics and Law

Principal Investigator

Tojo Kazuko  大阪経済法科大学, 国際学部, 教授 (20258346)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 国吉 ニルソン  早稲田大学, 理工学術院, 教授 (30254577)
野口 ジュディー津多江  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 名誉教授 (30351787)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywords英語による講義 / 講義コーパス / 知識伝達と知識構築 / Legitimation Code Theory / 教育文化 / 日米理工系講義コーパス / 知識構築 / 教授文化 / 英語による講義(EMI) / 理工系講義 / 科学教育文化 / 大学のグローバル化 / EMI / 科学教育 / 英語を介した講義 / 日英講義コーパス / グローバル化する大学
Outline of Research at the Start

英語で授業を実施する体制の構築は、グローバル30(国際化拠点整備事業)が目指す最重要課題の一つである。しかし、多文化・多言語を背景にする多様な学生が混在するクラスで英語を介して講義をすることは、日本語の講義を共通語としての英語に置き換えることに留まらない様々な要因を内包している。学習スタイルや教授スタイルは文化固有であり、教員・学生双方の講義の在り方に対する認識はそれぞれの母語文化に依存しているからである。本研究では、理工系講義について英語・日本語の講義コーパスを構築し、教授言語使用にみる教授スタイルの比較分析を行い、多様な教育文化が混在するクラスでの英語を介した理工系講義の問題点を解明する。

Outline of Final Research Achievements

One of the effects of globalization on higher education in Japan is the need to deliver lectures in English. This research project compared lectures in science and engineering delivered at Japanese and American universities by building corpora of Japanese and English lectures and developing software to analyze the lecture structures. The results revealed differences in the abstractness of terminology used as well as the context of the lectures. Thus, Japanese and American universities appear to display differences in educational culture with respect to how knowledge is transmitted and constructed in higher education.
The closer examination of lectures in science and engineering given at Japanese and American universities suggested that merely changing the language of delivery would not necessarily lead to the delivery of effective lectures in English.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、専門領域を「英語で講義すること」については、教授言語を日本語から英語へどのように移し替えるのかといった言語的側面が重視されてきたが、講義の教授言語が違えばその背景にある教育文化が異なることが明らかになったことで、表層的に言語を日本語から英語へ変換するだけでは効果的な英語の講義実践にはならないことがわかった。そればかりか、教授言語を英語にすることで、講義に質的変化がもたらされる可能性が示唆される。本研究は、日本の大学で「英語で講義をすること」の議論に一石を投ずると同時に、グローバル化が日本の大学にもたらした多様な言語・教育文化の影響力と課題の所在を示している。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 大学の講義と教授言語の関係性ー日米理工系講義にみる言語・教育文化の比較分析2023

    • Author(s)
      東條加寿子、国吉ニルソン、野口ジュディー
    • Journal Title

      社会言語科学会第47回大会発表論文集

      Volume: NA Pages: 231-234

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル化する理工系高等教育における英語を介した講義と教授文化の関連性の解明2023

    • Author(s)
      東京加寿子、野口ジュディー、国吉ニルソン
    • Journal Title

      「グローバル化する理工系高等教育における英語を介した講義と教授文化の関連性の解明」研究資料集

      Volume: NA Pages: 1-201

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] RECONSIDERING WHAT IS ‘ACADEMIC’ IN THE ACADEMIC WORD LIST2022

    • Author(s)
      Noguchi Judy、Kunioshi Nilson、Tojo Kazuko
    • Journal Title

      EDULEARN22 Proceedings

      Volume: NA Pages: 8621-8627

    • DOI

      10.21125/edulearn.2022.2052

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 知識構築・伝達過程としての講義分析:Legitimation Code Theoryを用いた日米理工系講義比較2022

    • Author(s)
      東條加寿子,野口ジュディ,国吉ニルソン
    • Journal Title

      社会言語科学会第46回大会発表論文集

      Volume: 46 Pages: 50-53

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using Legitimation Code Theory to reveal knowledge-building approaches in engineering lectures at Japanese and American Universities2021

    • Author(s)
      Noguchi, J., Kunioshi, N. & Tojo, K.
    • Journal Title

      EDULEARN21 Proceedings

      Volume: NA Pages: 10718-10722

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Lecturing in English: A Comparative Study of Lecturing in English: A Comparative Study of Lectures in Science and Engineering at American and Japanese Universities2021

    • Author(s)
      Tojo, K. & Kunioshi, N.
    • Journal Title

      The JACET International Convention Proceedings

      Volume: NA Pages: 83-84

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理工系講義における科学的知識構築過程の日米比較2021

    • Author(s)
      東條加寿子
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 45 Pages: 467-468

    • NAID

      130008131588

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 講義のポイントを逃さないためのディスコースマーカー&:日米講義比較の観点から2021

    • Author(s)
      東條加寿子
    • Journal Title

      2021年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: NA Pages: 207-211

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Transcending ESP boundaries2020

    • Author(s)
      J. Noguchi
    • Journal Title

      OnCUE Journal Special Issue

      Volume: 2 Pages: 19-27

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Evidence of cultural differences between American and Japanese mainstream science and engineering contexts from analysis of classroom discourse.2019

    • Author(s)
      N. Kunioshi, J. Noguchi, K. Tojo
    • Journal Title

      European Journal of Engineering Education

      Volume: 44(4) Pages: 535-544

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学の講義と教授言語の関係性ー日米理工系講義にみる言語・教育文化の比較分析2023

    • Author(s)
      東條加寿子、国吉ニルソン、野口ジュディー
    • Organizer
      社会言語科学会第47回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] RECONSIDERING WHAT IS ‘ACADEMIC’ IN THE ACADEMIC WORD LIST2022

    • Author(s)
      Noguchi Judy、Kunioshi Nilson、Tojo Kazuko
    • Organizer
      The 14th International Conference on Education and New Learning Technologies
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Evolving research perspective in analyses of Japanese and American science and engineering lectures2021

    • Author(s)
      Tojo, K., Noguchi, J. & Kunioshi, N.
    • Organizer
      ICLHE East Asia Symposium 2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Genre: From an ESP viewpoint and its possibilities for language education2021

    • Author(s)
      Noguchi, J.
    • Organizer
      29th JASFL(Japan Association of Systemic Linguistics)Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Disseminating EAP/ESP in Japan: Proposing a Genre-based Approach to Overcome Barriers2021

    • Author(s)
      Noguchi, J
    • Organizer
      International Writing Across the Curriculum Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Success in ICLHE in Japan: ICHLE in a large scale Science and Engineering Program2020

    • Author(s)
      N. Kunioshi
    • Organizer
      ICLHE East Asia Regional Group Symposium
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Thoughts on a professional writing for the mid-21st century: ESP, DDL and STEAM2020

    • Author(s)
      J. Noguchi
    • Organizer
      The 12th Symposium on Writing Centers in Asia
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparative Study of Science and Engineering Lecturing Styles in American and Japanese Universities: Aiming for Globalized Teaching Practices2019

    • Author(s)
      K. Tojo, J. Noguchi
    • Organizer
      FLEAT (Foreign Language Education and Technology)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi