Project/Area Number |
19H01757
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Sakai Atsushi 東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (70345693)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
眞榮城 和美 白百合女子大学, 人間総合学部, 准教授 (70365823)
梅崎 高行 甲南女子大学, 人間科学部, 教授 (00350439)
高橋 英児 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (40324173)
室橋 弘人 金沢学院大学, 文学部, 講師 (20409585)
細川 美幸 西南学院大学, 人間科学部, 講師 (20724321)
前川 浩子 金沢学院大学, 文学部, 教授 (10434474)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
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Keywords | 社会情動的スキル / 認知的スキル / 縦断研究 / 児童期 / 仲間関係 / 信頼 / 発達精神病理学 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、幼児期から児童期を通じて、他者との協働性や情動制御、問題行動などの社会情動的スキルと、学習を支える認知的基盤や学習到達度などの認知的スキルの相互影響的な発達について、発達心理学、発達精神病理学、教育方法学の学際的な観点から検討する。幼児期から児童期の子どもがいる約500家庭を対象に4年間の縦断調査を実施し、各種の社会情動的スキルや認知的スキルとそれに関わる要因(対象児の個人的特性や家庭や学校などの生態学的環境)の測定を行い、2つのスキルが相互に影響し合い適応的または不適応的に発達するメカニズムを解明し、「小1プロブレム」や「10歳の壁」の問題を考える上で重要な基礎的資料を提供する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study investigated the reciprocal relationships between social and emotional skills and cognitive skills from preschool to childhood using about 600 longitudinal data of Japanese families. The main results revealed that (a) children’s positive social and emotional skills significantly predicted later their better scholastic competence during childhood, and (b) children’s memory or executive functions were significantly negatively correlated with their social and emotional skills in early childhood but positively correlated with them in late childhood. These findings were discussed in terms of the process of positive development of these skills during childhood.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、先行研究が幼児期から児童期前期における社会情動的スキルと認知的スキルとの関連を見ていたのに対し、児童期後期までを含めた縦断データを用いて検討したことで、両者の影響関係を従来とは異なる方向性も含めて示すことができた。また、横断的な検討ではあるが、記憶や実行機能という認知的スキルと社会情動的スキルとの間に、小学校低学年では負の関連があるのに対して高学年では正に関わる違いを報告し、認知的スキルの高さが必ずしも円滑な対人関係に関わるわけではなく、児童期を通じて認知的スキルを対人関係場面で活用する経験を積むことの重要性を示唆した。
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