Project/Area Number |
19H03962
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58080:Gerontological nursing and community health nursing-related
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Research Institution | Fukushima Medical University |
Principal Investigator |
Ohkawa Takako 福島県立医科大学, 看護学部, 准教授 (20254485)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
三澤 文紀 福島県立医科大学, 看護学部, 教授 (00438607)
矢原 隆行 熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(法), 教授 (60333267)
安保 寛明 山形県立保健医療大学, 保健医療学部, 教授 (00347189)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
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Keywords | リフレクティング / 精神障害者 / 家族 / 地域支援 / 地域生活 / 地域 / 精神障害者家族 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、地域で生活する精神障害者を有する家族に対して、リフレクティングという支 援方法を用いた、日本において実施可能な実践的介入モデルを構築し、その介入を実施した際の家族の変化を明らかにすることを目的とする。具体的には、リフレクティングの実践者を育成する教育プログラム構築のための研究、および、日本において地域に生活する精神障害者家族へ実施可能なリフレクティングを用いた実践的介入モデルの構築のための研究を行い、それらの結果に基づき、精神障害者家族に対して、リフレクティングを用いた支援を行い、そのことによる変化を、質的および量的データにより明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
We examined an educational program to train practitioners of reflection and created an explanatory video for beginners. In addition, by repeating the experiential training to acquire practical reflecting skills, it was confirmed that it would be possible to conduct reflecting interviews for people with mental disabilities and their families. As a result of conducting reflecting interviews for people with mental disabilities and their families in persons and visiting the office, it was confirmed that the interviewees had the following effects: "It gives them an opportunity to get to know themselves," "they gain a new perspective," and "they change their perception of their family's behavior."
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
リフレクティングの基礎的な知識や面接方法を知ってもらうための教材を作成したこと、および、実践可能な状態に導くトレーニング方法を例示できたことから、リフレクティングの実践を目指す人の一助となる。 また、精神障害者およびその家族にとって、リフレクティング面接は役立つものでることが明らかになったことから、彼らの地域での生活を支える支援方法の一つと成り得ることが確認できた。
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