Human food interaction technologies for improving food experiences using cross-modality of somatosensory
Project/Area Number |
19H04150
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Ogawa Takefumi 東京大学, 情報基盤センター, 准教授 (60324860)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
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Keywords | インタフェース / クロスモーダル / 触覚提示 / 温冷刺激 / 電気刺激 / ヒューマンインタフェース / インタラクション / 体性感覚 / 食メディア / 温冷 刺激 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、おいしく健康な食生活を支援するために、舌の味覚細胞で知覚する甘味、酸味、塩味、苦味、旨味の基本味に加えて、辛味や食感など口腔内粘膜や骨格筋における力触覚として知覚される味やおいしさをインタラクティブに提示・制御する感覚提示手法を確立する。
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Outline of Final Research Achievements |
To improve the taste of meals, many previous works have been conducted on utilizing cross-modalities, including vision, smell, and taste. The objective of this study is to establish an interactive sensory presentation method that realizes the deliciousness of a meal, specifically focusing on the somatosensory system. Among various tastes, sensations like pungency and astringency are derived from tactile perceptions, such as pain experienced through the skin. Additionally, texture is closely associated with tactile sensations such as hardness and weight, which are perceived by skeletal muscles. We proposed method aims to enhance the eating experience by stimulating these sensory receptors.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来研究で主に取り扱われてきた、視覚や嗅覚、味覚(甘味、酸味、塩味、苦味、旨味)への刺激ではなく、歯ごたえや舌触り、温度といった力覚や圧覚、触覚、温冷覚といった体性感覚を刺激することで、新たな食体験が実現できるかどうかを情報技術的立場から取り組んだことによる学術的意義がある。また、食体験向上に関する技術は食べる喜びを後押しするだけでなく、将来的に農業の工業化により画一化された食品の普及が進んだときでも、それぞれの好みに応じた食体験を提供できる可能性を持っており、社会的意義も大きい。
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Report
(5 results)
Research Products
(42 results)