Project/Area Number |
19H04184
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61040:Soft computing-related
|
Research Institution | Osaka Metropolitan University (2022) Osaka Prefecture University (2019-2021) |
Principal Investigator |
Mori Naoki 大阪公立大学, 大学院情報学研究科, 教授 (90295717)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
上野 未貴 大阪工業大学, 工学部, 講師 (60757368)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
|
Keywords | 創作物理解 / 深層学習 / 進化型計算 / 人工知能 / 機械学習 / 創作と人工知能 / 創作者支援 / Data Augmentation / 創作者と人工知能 / AutoML / 創作物データ / ストーリーデータセット / 物語理解 / コミックデータ / 漫画 |
Outline of Research at the Start |
近年人工知能が注目されているが,人の創作物を理解できる人工知能はまだない.そこで,創作物をデータとして客観視するだけではなく,創作過程で込められた想いを主体的に扱い,創作者と研究者をつなぐ人工知能の構築を目的とする.また,高度な人工知能構築に必須なディープラーニングはいまだに試行錯誤的な域を出ておらず,構築は容易ではない.この問題を解決するために,本研究課題は人の創作物を理解する人工知能を進化的に獲得可能な進化型機械学習を提案する.最終的に,人工知能への適用を前提としたこれまでにない創作物データセットの構築および進化型機械学習により進化的に獲得した人工知能による人の創作物理解を目指す.
|
Outline of Final Research Achievements |
In this project, we aimed to understand the human creation through artificial intelligence. Our research target spanned multiple domains such as comic-based studies (panel recognition, emotion analysis, onomatopoeia comprehension), photo-based research (quantitative photo evaluation, starry sky image generation, insect image recognition), and research on optical illusions (AI-based ambiguous figures recognition, ambiguous figures generation based on image information, and ambiguous figures generation based on linguistic information). Further, we explored other creative understandings, including calligraphy, fashion, and games, along with research on AutoML (TDGA AutoAugment (TDGA AA), Pareto TDGA AA, tdgaCNN). These achievements have been presented and evaluated at academic conferences, including AAAI. Additionally, we held four organized sessions at the Japanese Society for Artificial Intelligence on the future of creativity by authors and AI, contributing to advancing the field.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年人工知能が注目されているが,人の創作物を理解できる人工知能はまだない.そこで,創作物をデータとして客観視するだけではなく,創作過程で込められた想いを主体的に扱い,創作者と研究者をつなぐ人工知能の構築について研究した.また,進化型機械学習として新しいData Augmentation 手法等を提案した.コロナ禍という厳しい状況の中で,4 回のオーガナイズドセッションを企画し,当該分野における人的交流に寄与した. 近年の生成系人工知能の発展によって,創作物に関する研究は今後ますます注目され,積極的に研究がなされていくはずである.本研究課題によって当該分野へ一定の貢献をすることができたと考える.
|