• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Practice of The Environment for Sustainable Learning with Self-regulated Micro Learning and Exploratory Learning Analytics

Research Project

Project/Area Number 19H04223
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Mitsuishi Takashi  東北大学, データ駆動科学・AI教育研究センター, 准教授 (50305306)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大河 雄一  東北大学, 教育学研究科, 助教 (60361177)
趙 秀敏  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (60733079)
高橋 晶子  仙台高等専門学校, 総合工学科, 准教授 (10537492)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsブレンディッドラーニング / マイクロラーニング / 自己調整学習 / 探索的学習分析 / ユビキタス学習環境 / スマートフォンアプリケーション / モバイル学習 / 学習体験
Outline of Research at the Start

本研究では、初修外国語教育における持続的な学習を促すブレンド型学習環境の実現のために、マイクロラーニング形式の復習教材を提供し、繰り返し学習を含む自然な自己調整学習を可能とするスマートフォンアプリケーションを設計、実装するとともに、必要に応じて個別指導や授業内容の調整を行えるよう、個別の学習者や学習者全体の学習活動の文脈を含む学習状況をデータ分析の専門家ではない授業担当教員自身が探索的に分析可能な学習分析ツールを設計、実装する。その上で、実装したシステムによる複数年、複数クラスに渡る大規模な実証実験を行い、本研究で提案する学習環境の有効性を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we targeted first language classes that require continuous repetition of learning. At first, we developed a smartphone application that provides micro-learning materials in response to face-to-face lessons and enables self-regulated review by actively utilizing the spare time. We also developed a learning analysis tool that enables teachers to check the review status of students using the application and use it as a reference for subsequent lessons and individual guidance for students.
We have implemented blended learning practices using these application and tool in several actual classes and confirmed our blended learning environment enables sustained learning can be achieved.
Furthermore, we also confirmed the possibility of estimating final academic performance based on the status of e-learning review in the blended learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、学生が日常的に携帯するスマートフォンで利用可能なマイクロラーニング形式の復習教材に対しCOPESモデルにもとづく自己調整学習を支援する機能を提供し、また、これによる学習状況を担当教員自身が探索的に確認し、次回以降の授業計画の調整や指導方法の立案の参考とできるブレンディッドラーニング環境を実現した。また、復習教材の学習履歴の分析から最終的なアカデミックパフォーマンスを予測できることを明らかにした。これらの成果は、本研究で提案するブレンディッドラーニング環境が継続的な繰り返し学習が必要となる初修外国語授業に対し有用であることを示し、今後の学習環境の設計における社会的意義が高いといえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2024 2023 2022 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (22 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 1 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Aalto University(フィンランド)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Aalto University(フィンランド)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ下における初修中国語ブレンディッドラーニングの展開 - 3 段階から2 段階学習プロセスモデルへ-2024

    • Author(s)
      趙 秀敏, 大河 雄一, 三石 大
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 10 Pages: 1-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 初修中国語ブレンディッドラーニングのための教科書の改訂 -『KOTOTOMO プラス(増課)』の設計-2023

    • Author(s)
      王軒, 趙秀敏, 上野稔弘, 桂ブン, 大河雄一, 三石大
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 紀要

      Volume: 9 Pages: 35-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初修中国語ブレンディッドラーニングのためのアプリのリニューアル2023

    • Author(s)
      桂ブン, 趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 王軒
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 紀要

      Volume: 9 Pages: 141-147

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] モバイルアプリを用いた自発的な復習を可能とするUXデザインの実装と評価2023

    • Author(s)
      中川 稜, 大河 雄一, 趙 秀敏, 高橋 晶子, 大山 智也, 三石 大, 早川 美徳
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告 教育学習支援情報システム(CLE)

      Volume: CLE-39(19) Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Copes Model Based UX Design and Implementation with A Mobile App to Enhance Spontaneous Review Habits for Second Language Learning2023

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      EDULEARN23 Proceedings

      Volume: ー Pages: 5983-5987

    • DOI

      10.21125/edulearn.2023.1566

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Enhancing Mobile Learning App for Revamped Blended Learning Class in Beginner's Chinese Course2023

    • Author(s)
      Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Takashi Mitsuishi, Wen Gui, Xuan Wang
    • Journal Title

      Proc. of the 31st International Conference on Computer in Education (ICCE2023)

      Volume: 2 Pages: 881-883

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Implementation of UX Design to Enhance Spontaneous and Continuous Study of a Mobile Application for Foreign Language Learning2022

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2022

      Volume: - Pages: 1119-1123

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初修外国語授業のためのモバイルアプリケーションによる自発的な復習を促進するUXデザインの実装2022

    • Author(s)
      中川稜, 大河雄一, 趙秀敏, 高橋晶子, 大山智也, 三石大, 早川美徳
    • Journal Title

      第47回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: 47 Pages: 65-66

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] マルチエージェントに基づく学習データ流通基盤の提案2022

    • Author(s)
      本田 光来, 髙橋 晶子, 大河 雄一, 趙 秀敏, 三石 大, 阿部 亨, 菅沼 拓夫
    • Journal Title

      第30回マルチメディア通信と分散処理ワークショップ論文集

      Volume: 30 Pages: 58-65

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Understanding the Relationship between Learning Motivation and Academic Performance in Mobile Language Learning2022

    • Author(s)
      Zahra Azizah, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Tomoya Ohyama, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      Companion Proceedings of the 12th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK22)

      Volume: - Pages: 89-91

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初修外国語教育における自発的な復習の促進のためのUXデザインの提案2022

    • Author(s)
      中川 稜, 大河 雄一, 趙 秀敏, 高橋 晶子, 大山 智也, 三石 大, 早川 美徳
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2022-CLE-36(13) Pages: 1-6

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Implementation of UX Design to Enhance Spontaneous and Continuous Study of a Mobile Application for Foreign Language Learning2022

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning

      Volume: - Pages: 1119-1123

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Proposal for new UI features to enhance motivational experiences for a mobile language learning application2020

    • Author(s)
      Jarmo Seppala, Takashi Mitsuishi
    • Journal Title

      Proc. of EdMedia 2020

      Volume: - Pages: 1192-1197

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] AI活用の初修中国語会話復習用アプリ教材における練習形式とフィードバックの設計2020

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河 雄一, 三石 大
    • Journal Title

      2020 PCカンファレンス論文集

      Volume: - Pages: 241-242

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Study on UX design in enhancing student motivations in mobile language learning2020

    • Author(s)
      Seppala Jarmo、Mitsuishi Takashi、Ohkawa Yuichi、Zhao Xiumin、Nieminen Marko
    • Journal Title

      Proceedings of 2020 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering

      Volume: - Pages: 948-951

    • DOI

      10.1109/tale48869.2020.9368388

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] User Experience Considerations in Motivational Design for Sustainable Mobile Learning Usage2020

    • Author(s)
      Jarmo Seppala, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Marko Nieminen
    • Journal Title

      JSiSE Research Report

      Volume: 34(5) Pages: 45-50

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 大学初修中国語ブレンディッドラーニングのためのスマートフォン利用復習教材「KoToToMo」の開発と実践2019

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 今野 文子, 大河 雄一, 三石 大
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 36(2) Pages: 131-142

    • NAID

      130007632216

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初修中国語ブレンディッドラーニングのためのスマートフォン利用復習システムの構築2019

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河 雄一, 三石 大
    • Journal Title

      私立大学情報教育協会 2019年度 ICT利用による教育改善研究発表会資料集

      Volume: - Pages: 131-142

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] スマートフォン教材を利用した初修語学学習における復習活動の文脈を考慮した学習分析手法の初期的検討2019

    • Author(s)
      三石 大, 大河 雄一, 趙 秀敏
    • Journal Title

      第44回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 139-140

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ブレンディッドラーニング用復習教材における繰り返し学習支援の検討2019

    • Author(s)
      大河 雄一, 三石 大, 趙 秀敏
    • Journal Title

      第44回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 333-334

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学初修中国語会話復習用アプリ教材の開発におけるAI活用の可能性2019

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河 雄一, 三石 大
    • Journal Title

      第44回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 337-338

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development and Evaluation of Smartphone Learning Material for Blended Language Learning2019

    • Author(s)
      Ohkawa Yuichi、Kodama Masaaki、Konno Yuta、Zhao Xiumin、Mitsuishi Takashi
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 4th International Conference on Information Technology (InCIT)

      Volume: なし Pages: 108-113

    • DOI

      10.1109/incit.2019.8912023

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] モバイルアプリを用いた自発的な復習を可能とするUXデザインの実装と評価2023

    • Author(s)
      中川 稜,大河 雄一,趙 秀敏,高橋 晶子,大山 智也,三石 大,早川 美徳
    • Organizer
      情報処理学会教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Copes Model Based UX Design and Implementation with A Mobile App to Enhance Spontaneous Review Habits for Second Language Learning2023

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi and Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      15th annual International Conference on Education and New Learning Technologies
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初修中国語ブレンディッドラーニング授業のリニューアルに伴うモバイル学習アプリの改修2023

    • Author(s)
      大河雄一, 趙秀敏, 三石大, 桂ブン, 王軒
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ブレンディッドラーニング:3段階から2段階学習プロセスへの転換-DXに向けた東北大学初修中国語教育改革の取り組み-2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 上野稔弘, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 張小栄
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Enhancing Mobile Learning App for Revamped Blended Learning Class in Beginner's Chinese Course2023

    • Author(s)
      Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Takashi Mitsuishi, Wen Gui, Xuan Wang
    • Organizer
      The 31st International Conference on Computer in Education (ICCE2023)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 初修中国語教育のための高度ブレンディッドラーニングの開発と試行2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 大河雄一, 三石大, 上野稔弘, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 張小栄
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2023年度年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Implementation of UX Design to Enhance Spontaneous and Continuous Study of a Mobile Application for Foreign Language Learning2022

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初修外国語授業のためのモバイルアプリケーションによる自発的な復習を促進するUXデザインの実装2022

    • Author(s)
      中川稜, 大河雄一, 趙秀敏, 高橋晶子, 大山智也, 三石大, 早川美徳
    • Organizer
      第47回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチエージェントに基づく学習データ流通基盤の提案2022

    • Author(s)
      本田 光来, 髙橋 晶子, 大河 雄一, 趙 秀敏, 三石 大, 阿部 亨, 菅沼 拓夫
    • Organizer
      第30回マルチメディア通信と分散処理ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Understanding the Relationship between Learning Motivation and Academic Performance in Mobile Language Learning2022

    • Author(s)
      Zahra Azizah, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Tomoya Ohyama, Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      the 12th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK22)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初修外国語教育における自発的な復習の促進のためのUXデザインの提案2022

    • Author(s)
      中川 稜, 大河 雄一, 趙 秀敏, 高橋 晶子, 大山 智也, 三石 大, 早川 美徳
    • Organizer
      情報処理学会教育学習支援情報システム研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Implementation of UX Design to Enhance Spontaneous and Continuous Study of a Mobile Application for Foreign Language Learning2022

    • Author(s)
      Ryo Nakagawa, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Akiko Takahashi, Tomoya Ohyama, Takashi Mitsuishi, Yoshinori Hayakawa
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proposal for new UI features to enhance motivational experiences for a mobile language learning application2020

    • Author(s)
      Jarmo Seppala, Takashi Mitsuishi
    • Organizer
      AACE EdMedia 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] AI活用の初修中国語会話復習用アプリ教材における練習形式とフィードバックの設計2020

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河 雄一, 三石 大
    • Organizer
      PCカンファレンス
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Study on UX design in enhancing student motivations in mobile language learning2020

    • Author(s)
      Jarmo Seppala, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Marko Nieminen
    • Organizer
      IEEE TALE 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] User Experience Considerations in Motivational Design for Sustainable Mobile Learning Usage2020

    • Author(s)
      Jarmo Seppala, Takashi Mitsuishi, Yuichi Ohkawa, Xiumin Zhao, Marko Nieminen
    • Organizer
      JSiSE Research Report
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初修中国語ブレンディッドラーニングのためのスマートフォン利用復習システムの構築2019

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河 雄一, 三石 大
    • Organizer
      私立大学情報教育協会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] スマートフォン教材を利用した初修語学学習における復習活動の文脈を考慮した学習分析手法の初期的検討2019

    • Author(s)
      三石 大, 大河 雄一, 趙 秀敏
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ブレンディッドラーニング用復習教材における繰り返し学習支援の検討2019

    • Author(s)
      大河 雄一, 三石 大, 趙 秀敏
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学初修中国語会話復習用アプリ教材の開発におけるAI活用の可能性2019

    • Author(s)
      趙 秀敏, 冨田 昇, 大河 雄一, 三石 大
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Development and Evaluation of Smartphone Learning Material for Blended Language Learning2019

    • Author(s)
      Yuichi Ohkawa, Masaaki Kodama, Yuta Konno, Xiumin Zhao, Takashi Mitsuishi
    • Organizer
      4th International Conference on Information Technology
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of blended learning of the Chinese language in a Japanese university: Design of the UI for a smartphone-based review app and its effectiveness2019

    • Author(s)
      Xiumin Zhao, Masaaki Kodama, Yuta Konno, Noboru Tomita, Yuichi Ohkawa, Takashi Mitsuishi
    • Organizer
      2019 International Annual Conference of Teaching Chinese as a Second Language
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] KOTOTOMO ことばを友に プラス(増課)2023

    • Author(s)
      趙秀敏, 王軒, 桂ブン, 姚尭, 上野稔弘, 三石大, 大河雄一, 今野文子
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255453750
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi