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Learning and realtime conversion of motion styles for non-verbal communication via avatar

Research Project

Project/Area Number 19H04231
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionToyohashi University of Technology

Principal Investigator

Kuriyama Shigeru  豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (20264939)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 向井 智彦  東京都立大学, システムデザイン研究科, 准教授 (10432296)
遠藤 結城  筑波大学, システム情報系, 助教 (00790396)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Keywordsモーションデータ / 身振り動作 / スタイル転移 / ビジョン・トランスフォーマ / ヒューマノイド・アニメーション / パターン照合 / 深層学習 / 動作パッチ / 身振り動作のスタイル変換 / ジェスチャ生成 / 多重解像度パターン照合 / 生成的スタイル変換 / キャラクタ・アニメーション / キャラクタアニメーション / 仮想分身(アバター) / デジタルヒューマン / ジェスチャスタイル変換 / モーションキャプチャデータ / CGアニメーション / ニューラルネットワーク / トランスフォーマ / 身振り動作生成 / スタイル変換 / ジェスチャ表現 / アバター / 動作スタイル変換 / CGアニメーション
Outline of Research at the Start

VTuber等で利用が拡大している3DCGアバターの非言語的なコミュニケーションの品質を向上させるためには、外見から受ける印象や感情に即した様態に動作を演出する必要がある。しかし、既存のアニメーション技術は歩行や格闘などの動力学的な最適化が可能な動きに適用範囲が限定されており、様態の微妙な違いをスタイルとして捉えて演出できる様な、実時間での生成・変換技術は未だ実現されていない。
本研究では、演技を計測したデータを用い、アバターの個性や表情を生み出す動作やジェスチャの特徴を学習して即時変換する手法を開発する。この技術により、仮想身体を用いた新たな社会交流や演芸等のエンタテインメント環境を創出する。

Outline of Final Research Achievements

We discovered that the most effective neural network-based motion style transfer method involves replacing patterns of similar motion patches separated by latent variables at regular time intervals after applying whitening. As an expansion, we developed a pattern-matching approach that can handle a large number of style gesture patches with time stretching and shrinking, resulting in improved performance in transferring style for dynamic movements of varying timings.
Moreover, we developed a style transfer method that captures the semantic structure of gestural behavior using a transformer model to extract contextual information for tokenized patches.
Additionally, we systematically created a publicly available dataset for learning gesture styles.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

深層学習を用いた動作のスタイル変換は様々な手法が提案されているが、身振りを対象とした手法は発話内容から動作生成する手法の拡張機能として開発された生成的な手法のみであり、その表現力の欠如に問題があった。本研究では、素材となるスタイル動作を潜在変数空間で置換するアプローチにより、生成的手法では成し得なかった高性能なスタイル転移を可能とした点に学術的な意義がある。
本研究で開発した技術により身振りの表現力が高められ、新たなデータに対する再学習が不要で生成時の計算量も少ない利点は、仮想的な没入空間における分身(アバター)を用いたコミュニケーション環境の高度化に資するものであり、社会的な意義を有する。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Context‐based style transfer of tokenized gestures2022

    • Author(s)
      Kuriyama Shigeru、Mukai Tomohiko、Taketomi Takafumi、Mukasa Tomoyuki
    • Journal Title

      Computer Graphics Forum

      Volume: 41 Issue: 8 Pages: 305-315

    • DOI

      10.1111/cgf.14645

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Skeleton-Aware Skin Weight Transfer for Helper Joint Rigs2024

    • Author(s)
      Ziyuan Cao and Tomohiko Mukai
    • Organizer
      Eurographics 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Skin Weight Transfer for Human-like Characters with Helper Joint Rigs2024

    • Author(s)
      Ziyuan Cao and Tomohiko Mukai
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータグラフィックスとビジュアル情報学研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 音声駆動型モーションマッチングを用いた身振り動作生成2023

    • Author(s)
      栗山繁
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータグラフィックスとビジュアル情報学研究会 (CGVI) 第193回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 注意機構を用いた風景画像の浮世絵風スタイル変換2023

    • Author(s)
      周山哲也 , 栗山繁 , 高橋遼
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 化粧工程の分解に基づく顔画像の化粧スタイル転写2023

    • Author(s)
      若生翼 , 高橋遼 , 栗山繁
    • Organizer
      情報処理学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Context‐based style transfer of tokenized gestures2022

    • Author(s)
      Kuriyama Shigeru、Mukai Tomohiko、Taketomi Takafumi、Mukasa Tomoyuki
    • Organizer
      Symposium on Computer Animation 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 身振りの文脈を考慮した動作のスタイル変換2022

    • Author(s)
      栗山 繁 , 向井 智彦 , 武富 隆文 , 武笠 知幸
    • Organizer
      Visual Computing 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 化粧工程の分解に基づく顔画像の化粧スタイル転写2022

    • Author(s)
      若生 翼 , 栗山 繁 , 高橋 遼
    • Organizer
      Visual Computing 2022
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      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis and Synthesis of Eye Movements for Conversational Agent2022

    • Author(s)
      胡 博文、安藤 大地、向井 智彦
    • Organizer
      第84回情報処理学会全国大会
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      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] パッチの再配置に基づくジェスチャーのスタイル変換2021

    • Author(s)
      栗山 繁
    • Organizer
      Visual Computing 2021
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      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 二段階スキニング分解による頂点アニメーションの近似2021

    • Author(s)
      向井 智彦、岩本 尚也
    • Organizer
      Visual Computing 2021
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      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 注意機構を用いた身振り動作のスタイル変換2020

    • Author(s)
      栗山 繁
    • Organizer
      Visual Computing 2020
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      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 3次元SRT変換の例示ベース連動制御2020

    • Author(s)
      向井智彦
    • Organizer
      Visual Computing 2020
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  • [Presentation] 伸縮性パッチを用いた動作スタイルのゼロショット変換2019

    • Author(s)
      栗山 繁
    • Organizer
      第177回コンピュータグラフィックスとビジュアル情報学研究発表会
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      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Motion Adaptation with Cascaded Inequality Tasks2019

    • Author(s)
      Mukai Tomohiko、Kuriyama Shigeru、Oshita Masaki
    • Organizer
      MIG 2019: ACM Conference on Motion, Interaction, and Games
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] RNNを用いたデータ駆動型モーションリターゲット2019

    • Author(s)
      出口風人、遠藤結城、栗山繁
    • Organizer
      第18回情報科学技術フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 人の関節回転角系列からの身体中心位置の推定2019

    • Author(s)
      木佐省吾、遠藤結城、栗山繁
    • Organizer
      第18回情報科学技術フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 人の姿勢系列情報からの身体中心位置の推定2019

    • Author(s)
      木佐省吾、遠藤結城、栗山繁
    • Organizer
      Visual Computing 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] Context-based Style Transfer of Tokenized Gestures

    • URL

      https://github.com/kuriyamasgr/Context-based-Style-Transfer-of-Tokenized-Gestures

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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