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Analysis of Werewolf Players' Thinking Processes in a Controlled Experiment Based on Game Scenarios

Research Project

Project/Area Number 19H04232
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

Munekata Nagisa  京都産業大学, 情報理工学部, 准教授 (30552351)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大澤 博隆  慶應義塾大学, 理工学部(矢上), 准教授 (10589641)
伊藤 毅志  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (40262373)
松原 仁  東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授 (50325883)
片上 大輔  東京工芸大学, 工学部, 教授 (90345372)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Keywordsプレイヤの思考過程 / 複数人コミュニケーション / 皮膚電気活動 / 人狼ゲーム / 熟達者 / 非熟達者 / 覚醒度 / 人狼 / 完全統制実験 / 思考過程の分析 / プロプレイヤ / 勝率 / 人狼TLPT / 意思決定過程 / オンライン実験 / 内省 / プレイログ / 生体信号測定 / プロの人狼プレイヤ
Outline of Research at the Start

多人数不完全情報ゲームである人狼では,役職によって異なる目的を持ったプレイヤ同士が,対話や視線,ジェスチャなどでコミュニケーションをとりながら自身の陣営の勝利を目指す.一方,人狼はゲームでありながら現実世界の課題と類似する特徴を有するため,考慮すべきパラメータが膨大にあり,そのモデル化は非常に困難となる.この現状をふまえ,本研究課題では,ゲームシナリオを複数用意し,被験者1名以外の4名を役者(人狼のプロプレイヤ)及び人狼知能エージェント(バーチャルエージェント4機,ロボットエージェント4機)として,シナリオ通りに5人人狼を演じさせ,被験者1名について調査するといった完全統制実験を試みる.

Outline of Final Research Achievements

The face-to-face experiment was postponed until last year due to coronavirus infection, but was successfully conducted this year. In the experiment, seven professional werewolf players were allowed to freely play a five-player game. Each player was fitted with a skin electrical activity measurement device to measure his or her internal state during game play. In the experiment, data from more than 20 plays were collected and analyzed from various perspectives, such as game position, strategy, and situation of the game. We plan to develop a model of werewolf players' thinking in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は,熟達者と非熟達者の思考モデルを得ることである.具体的には,人狼というゲームを題材とし,人狼プレイヤのバーバル・ノンバーバル情報を分析することで調査を行い,モデル化を目指す.多人数不完全情報ゲームである人狼では,役職によって異なる目的を持ったプレイヤ同士が,対話や視線,ジェスチャなどでコミュニケーションをとりながら自身の陣営の勝利を目指す.本研究課題で,人狼のプレイヤの情報処理モデルができれば,それは人狼の強いプログラムを開発することに大きく貢献し,相反する目的を持つ多人数のコミュニケーションを介した問題解決の思考過程に対する理解を深めることができる.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Artificial intelligence and cognitive science2020

    • Author(s)
      松原 仁
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 27 Issue: 4 Pages: 607-617

    • DOI

      10.11225/cs.2020.001

    • NAID

      130007955972

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2020-06-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 皮膚電気活動を指標とした人狼プレイヤのゲーム体験に基づくハイライト抽出の試み2022

    • Author(s)
      御手洗 彰, 棟方 渚
    • Organizer
      2022年度人工知能学会全国大会(第36回)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ロボットを用いたレクリエーション援助がプレイヤのモチベーションに与える影響の調査2022

    • Author(s)
      御手洗 彰, 棟方 渚
    • Organizer
      第64回EC・第198回HCI合同研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 熟達者プレイヤの戦術をベースとした人狼ゲームプレイスキルの得点化の試み2022

    • Author(s)
      小祝 亮樹・御手洗 彰・棟方 渚
    • Organizer
      第67回 情報処理学会エンタテインメントコンピューティング研究会 研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] プレイヤのゲーム体験分析による5人人狼の特性抽出2021

    • Author(s)
      御手洗 彰, 山本 浩隆, 棟方 渚
    • Organizer
      研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション (HCI)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 覚醒水準による人狼プレイヤの特徴分析の試み2020

    • Author(s)
      山本 浩隆, 御手洗 彰, 棟方 渚
    • Organizer
      人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 人狼プレイヤの意思決定過程2020

    • Author(s)
      伊藤毅志, 杉本磨美
    • Organizer
      人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 人狼知能同士の対戦ログデータを用いたデモンストレーション自動生成システムの開発2020

    • Author(s)
      上野大雅,片上大輔,鳥海不二夫,大澤博隆,稲葉通将,狩野芳伸,大槻恭士
    • Organizer
      HSSデザインコンテスト2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 人狼知能における言語ヘッジを利用した信頼モデルの提案2020

    • Author(s)
      星野総士,片上大輔
    • Organizer
      HSSデザインコンテスト2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Find a liar AI!: “The AIWolf game viewer” which visualizes the battle of the strongest five AI players in the AIWolf competition2019

    • Author(s)
      D. Katagami, R. Yamamoto, F. Toriumi, H. Osawa, M. Inaba, Y. Kano, T. Otsuki
    • Organizer
      IJICAI2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非言語的コミュニケーションゲーム「DREAMS」の紹介2019

    • Author(s)
      浅野旬吾、伊藤毅志
    • Organizer
      研究報告ゲーム情報学(GI)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 非言語的コミュニケーションゲーム「DREAMS」を用いた研究計画2019

    • Author(s)
      浅野旬吾、伊藤毅志
    • Organizer
      研究報告ゲーム情報学(GI)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ゲーム研究の新展開と認知科学2019

    • Author(s)
      伊藤毅志、松原仁、山本雅人、狩野芳伸、大澤博隆
    • Organizer
      第36回日本認知科学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Negotiation in Hidden Identity: Designing Protocol for Werewolf Game.2019

    • Author(s)
      Osawa, Hirotaka, Takashi Otsuki, Claus de Castro Aranha, and Fujio Toriumi.
    • Organizer
      In Twelfth International Workshop on Agent-Based Complex Automated Negotiations
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実世界人狼ゲームのジェスチャーの分析.2019

    • Author(s)
      高山周太郎, 大澤博隆
    • Organizer
      人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 生体信号に基づく人狼プレイヤの「強さ」分析の試み2019

    • Author(s)
      山本 浩隆, 棟方 渚
    • Organizer
      人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 人狼知能プロジェクト

    • URL

      http://aiwolf.org/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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