Project/Area Number |
19K00135
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
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Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Discontinued (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 音楽人類学 / 太鼓 / 太鼓音楽 / 組太鼓 / 創作太鼓 / 世界音楽 / 伝統 / 創造 / 身体 / 新型コロナ |
Outline of Research at the Start |
戦後誕生した太鼓音楽(組太鼓、創作太鼓)は、国内外に著しく普及して「世界音楽」となり、地域においては伝統的な「民俗芸能」の地位を獲得した。本研究では、国体や万博、オリンピック等の大小のイベントを利用して、次々とヨコの関係を構築し、女性や幅広い年齢層の参加を促し、新たな太鼓職人を生みながら普及、発展してきた状況を、実証的に論じていく。
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Outline of Final Research Achievements |
Since the end of 2019, the spread of the COVID-19 pandemic has put a halt to my fieldwork, so I redirected my research into the following three areas: 1)Focusing on only the taiko groups with whom I already have a relationship, I pulled together the materials previously collected, confirming some of the contents via e-mail, telephone calls, and letters, and summarized them in my discussions. 2)I digitalized audio-visual recordings I had collected and shared them with the performers as appropriate. 3)Taking advantage of the internet and social networking services, I researched and recorded taiko group activities during the pandemic. In particular, the 2020 World Taiko Conference held in Tokyo - the first event to gather taiko groups from around the world - coupled with the crisis, provided an important opportunity for performers to consider the significance of playing taiko.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新型コロナ以降、現地調査はできなかった。担い手たちは、活動は制限されたが、太鼓を打つことの意義を考え、グループの歴史を知り、他と繋がる意義を考える期間ともなった。本研究の特徴は、論考に関連する資料や、映像音響のデジタル化資料を、研究代表者と担い手たちとが共有してきた点にある。その結果本研究には、(1)太鼓音楽の記録を残すという学術的な意義、(2)担い手自身が自分たちのグループの歴史を知ることで、太鼓音楽の社会的=文化的意義を考えることができる、という二つの側面があるといえる。なお、古い音響資料の共有により、消えていたレパートリーを復活させたという事例もみられたことを付け加えておきたい。
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