Project/Area Number |
19K00212
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
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Research Institution | Iwate University |
Principal Investigator |
Abe Hiroyuki 岩手大学, 人文社会科学部, 教授 (20222664)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 隆充 岩手大学, 人文社会科学部, 教授 (20374861)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 南部鉄器 / 南部鉄瓶 / 伝統的工芸 / 惣型鋳造技法 / 焼き型技法 / 生型技法 / 輸出用鉄瓶 / 伝統的技法 / 外国人向け |
Outline of Research at the Start |
伝統的工芸品として指定されている南部鉄器の伝統的な技法は職人が約400年の歴史の中で材料,制作する道具を含め,製造方法,造形表現やその時代の需要に合わせた生活用具として次世代へと受け継がれている.また,工芸的要素が高い職人による手作りとは別に,国内ユーザー向けの南部鉄器の大量生産は伝統的な技法を保持しつつも従来的に行われている.しかし,海外での需要が増加し国内ユーザーにはない要求概念に対応する場合,伝統的な技法の一部を欠如しなければならない工程が発生している.そこで,外国人ユーザー向けとして大量生産して展開する際に生じる課題を学術的な見地から抽出し研究する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, a questionnaire on the preferences for Nanbu tekkis concerning 46 design proposals in Iwate Prefecture, Japan, was administered along three countries/regions in Asia: China (mainland), Taiwan, and Thailand. 424 people participated in the questionnaire. Each participant selected the five most preferred options from the 46 design options. The 46 design options in the questionnaire were randomly distributed, and the participants were seeing the designs for the first time. The top five options with the highest number of choices per region were analyzed and compared using the chi-square test. The analysis shows that there is consistency in the reasons for choosing Nanbu tekki designs across these three countries/regions. To inform product design positioning, these findings will help designers and manufacturers understand the needs of users in different regions and facilitate the development of products that target the majority of user preferences.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
南部鉄瓶は海外での需要が高いが、国や地域によって鉄瓶の使い方や上述のデザインの好みの差異があるため,造形表現の難易度が高い。また、ニーズに合わせると量産に適さない造形を見極めるのが難しい.本研究ではデザインプロセスの川上に位置する,発散的な造形のバリエーションをデザインし,その後,工芸の専門家に一品物の鉄瓶に適しているのか,または,量産性のある造形であるかを確認,整理し分析を行い、とりわけインバウンドにより海外ユーザをターゲットにし伝統的工芸を発信できたことは学術的意義だけではなく、伝承性を考慮すると社会的な意義も高い。
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