• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development and evaluation of Japanese Language Support System for the students of science universities

Research Project

Project/Area Number 19K00704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo University of Agriculture and Technology

Principal Investigator

HONGO TOMOKO  東京農工大学, 学内共同利用施設等, 教授 (60401452)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsマルチモーダル / 相互行為 / 理系コミュニティ / 日本語支援システム / 場 / オンライン支援システム / 理系大学コミュニティ / 活動体験 / コミュニケーション支援 / 複数言語話者 / 非言語行動 / マルチモダリティ / コミュニケーション
Outline of Research at the Start

本研究では、グローバル化が進む理系コミュニティにおける協働を活性化させる一助として、留学生を対象とした日本語支援システムの開発とその評価を行う。留学生が「場」に合わせて日本語によるマルチモーダルな相互行為を行っている場面を切り取ったビデオ素材群を集めたWebサイトを開発する。それを基盤として、日本人学生や留学生が写真・動画・テキストなどで同様の体験を共有し、日本におけるコミュニケーション活動や生活体験をお互いに振り返り、議論する場をつくる。Web空間と実空間を双方向に行き来するコミュニケーション支援システムをコミュニティ構築の観点から分析し評価を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop and evaluate a Japanese language support system for the science student community. A website was established with a collection of video clips of international students engaging in multimodal interactions in Japanese. The site usage analysis and user evaluations demonstrated a high satisfaction level with the multimodality and interactivity provided by the site. However, the connection between site browsing and the users' actual language use was weak. Therefore, further research is needed to develop a system that encourages users to move back and forth between the online world and the physical world through their experiences in the Japanese language.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、留学生のみならず日本人を含めた理系大学コミュニティの成員全てを複数言語話者と捉え、言語行動・非言語行動を含む総合的なコミュニケーション教育の在り方を「場」に合わせたマルチモーダルな相互行為の実践という概念をもとに探った。理系留学生は、多くの研究場面において可能な限りのリソースにアクセスし、他者とコミュニケーションを行っている。それを前提としたコミュニケーション教育の方法を構築した。また、自らのコミュニケーション体験を学生同士が共有する場において、言語のみならず、写真、図、動画等のモードを活用することで、創発性を生かす支援システムともなった。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ダウンサイジングから生まれた新たな日本語支援2021

    • Author(s)
      本郷智子・伊藤夏実
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 28 Pages: 42-43

    • NAID

      130008139457

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] "ACTION TUAT," a multimodal communication website in Japanese university context2021

    • Author(s)
      Tomoko Hongo
    • Organizer
      16th EAJS International Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ダウンサイジングから生まれた新たな日本語支援2021

    • Author(s)
      本郷智子・伊藤夏実
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチモーダルなコミュニケーションに重きを置いた Webサイト“ACTION TUAT”の評価分析2020

    • Author(s)
      本郷智子・山崎真弓
    • Organizer
      JLEM日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ACTION TUAT!

    • URL

      https://tuataction.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] TUAT J-Support(Jサポ)

    • URL

      https://icenteronlineschedule.as.me/schedule.php

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi