Construction of a Level-based, Educational Email Writing Support System for Beginners and Up
Project/Area Number |
19K00734
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Yokohama National University |
Principal Investigator |
KIM RANMI 横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 准教授 (50757292)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川村 よし子 東京国際大学, 言語コミュニケーション学部, 教授 (40214704)
金庭 久美子 立教大学, 日本語教育センター, 特任准教授 (60733772)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 作文支援 / 段階別学習 / 自律学習 / データ収集システム / メール文作成 / メール文タスク / 独習 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、初級日本語学習者が独習でもステップアップしながら学べる作文支援を可能にすることである。そのために、日本語母語話者と学習者のメール文の相違やメールタスクの難易度を明らかにしたうえで、初級からでも段階別かつ自律学習が可能な段階別学習型作文支援システムを開発する。なお、本システムでは、初級学習者のためのメール文を扱う。 1年目にはデータ収集システムを開発するとともに、このシステムを用い日本語母語話者と学習者の複数のメール文を収集し、分析を行い、両者の相違や各タスクの難易度を明らかにする。2年目は段階別学習型作文支援システムの開発を行う。3年目は評価実験を経て、web上で公開する。
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Outline of Final Research Achievements |
In order to construct a ‘Level-based, Educational Email Writing Support System,' we developed two systems. The first system was a 'data collection system' which was created to gather data from email sentences written by Japanese native speakers and Japanese learners. The second system was an 'Email Writing Support System' that allows learners to practice writing email effectively. The 'data collection system' collected basic data from the email, extracted 'necessary vocabulary, and expressions,' as well as instances of 'incorrect usage' for each task, and compiled comprehensive lists. These lists, along with advice for learners, are stored on the administrator's site of the 'Email Writing Support System.' Based on trials, necessary adjustments have been made, and the site has been completed and released to the public.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で開発した「段階別学習型作文支援システム」(以下「さくらだより」)は、日本語学習者はメール文の書き方を学ぶための自律学習のツールとして使うことが可能であり、また教師は授業時にこれを用いて教えることも可能である。そのため、日本語教育の現場に貢献できるシステムである。 日本語教育の現場の限られた時間の中でメール文の学習機会を複数回提供することは時間的に難しいのが現状である。「さくらだより」は、Web上で一般公開しており、国内外の学習者にメール文の練習ができる機会を広く提供するとともに、アドバイスもあり、レベルアップしながら学べるため、モチベーションの向上や日本語力向上にも貢献できると考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(29 results)