• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multidimensional analysis of interactive support and development of a metadatabase for supportive dialogue

Research Project

Project/Area Number 19K00742
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Kuroda Fumihiko  東京都立大学, 国際センター, 准教授 (60579168)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木下 直子  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (40364715)
トンプソン 美恵子 (平野美恵子)  山梨学院大学, 経営学部, 特任准教授 (20401606)
大森 優  神田外語大学, アカデミックサクセスセンター, 講師 (60806991)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords日本語学習支援 / 日本語学習アドバイジング / 日本語アカデミック・ライティング支援 / 対話的支援 / 支援対話 / アカデミック・ライティング支援
Outline of Research at the Start

対話的支援の研究と実践を普及させることを目指し、実践データ及びその多角的分析結果を集約した支援対話メタデータベースを開発する。対象は、日本語学習アドバイジングやアカデミック・ライティング支援などの対話的支援実践である。データベース(DB)の内容は、①熟練支援者による支援対話の文字化資料とそのマルチモーダルな分析結果から成るテキスト資料DB、②支援実践の録画映像上に、熟練支援者の発話意図や質問の狙い等を注記した動画資料DB、③多くの熟練支援者が共通して有する支援上の秘訣を抽出した実践知パターンDBである。これら3つのDBを統合したメタDBを構築し、支援対話研究のための基礎データとして公開する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, 40 mock sessions were held by experienced supporters of Japanese language learning advising and Japanese academic writing support, and their dialogues were analyzed. We extracted the practical knowledge of experienced supporters as systematic "patterns."
As a result of analyzing the dialogue data of Japanese language learning advising, 21 patterns were extracted and divided into 7 groups. From that of Japanese academic writing support, 26 patterns were obtained, and they were categorized into 5 groups.
The extracted patterns were written as captions to the video of each mock sessions and built as a database of supportive dialogues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語学習アドバイジングと日本語アカデミック・ライティング支援の熟練支援者が持つ実践知は暗黙的なものであるため、形式知化が困難である。しかし、本研究において抽出し、言語化した実践知パターンを用いることにより、熟練支援者の実践知を広く共有することができる。
新規に対話的支援を始めようとする際には、実践知の蓄積がないために苦労することが多いが、本実践知パターンを拠り所とすることにより、短期間で支援力の増強が期待できる。
実践パターンは、自らの対話的支援の実践を振り返る際の「観点」となり、それまで気づけなかった特徴が見つけられる。また、他の実践者とお互いの実践について話し合う際の「共通言語」にもなる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] < Reports > The Process of Extracting Practical Intelligence in Japanese Academic Writing Support2022

    • Author(s)
      大森優, 黒田史彦
    • Journal Title

      筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集

      Volume: 37 Pages: 93-102

    • DOI

      10.15068/0002003350

    • ISSN
      1348-1363
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/2003350

    • Year and Date
      2022-03-24
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語アカデミック・ライティング支援のためのパターン・ランゲージに関する探索的研究2021

    • Author(s)
      黒田史彦, 大森優
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 27(1) Pages: 98-99

    • NAID

      130008073241

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語アカデミック・ライティング支援者のための研修リソース開発2021

    • Author(s)
      黒田史彦, 大森優
    • Journal Title

      Proceedings of the 9th International Conference on Computer Assisted Systems for Teaching and Learning Japanese

      Volume: N/A Pages: 88-94

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語アカデミック・ライティング支援のためのパターン・ランゲージに関する探索的研究2021

    • Author(s)
      黒田史彦・大森優
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 27-1 Pages: 98-99

    • NAID

      130008073241

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング支援者のための動画リソースの開発2021

    • Author(s)
      黒田史彦
    • Organizer
      第8回 早稲田大学 ライティング・フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング支援のためのパターン・ランゲージに関する探索的研究2021

    • Author(s)
      黒田史彦, 大森優
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング支援における実践知の抽出過程:「発想のスイッチ」を例として2021

    • Author(s)
      大森優, 黒田史彦
    • Organizer
      筑波大学シンポジウム「第3回 未来志向の日本語教育」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング支援者のための研修リソース開発2021

    • Author(s)
      黒田史彦, 大森優
    • Organizer
      The 9th International Conference on Computer Assisted Systems for Teaching and Learning Japanese
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング支援のためのパターン・ランゲージに関する探索的研究2021

    • Author(s)
      黒田史彦・大森優
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング支援者のための動画リソースの開発2021

    • Author(s)
      黒田史彦
    • Organizer
      早稲田大学ライティング・フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi