• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing an English Autonomous-Learning Model Based on Self-Regulated Learning

Research Project

Project/Area Number 19K00755
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Tatsuta Natsuko  弘前大学, 教育推進機構, 准教授 (50364831)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords外国語学習 / 日本人英語学習者 / 自己調整学習 / 自律学習 / CAN-DOリスト / 自律学習モデル
Outline of Research at the Start

英語教育の充実とグローバル社会で大いに活躍できる日本人の育成が、日本における重要な課題の一つとなっている。本研究は、大学英語教育におけるCAN-DOリスト活用の諸過程を、自己調整学習の観点から理論的に検証することにより、日本人英語学習者が英語学習における自律学習を促進させるための要因を解明し、自律的英語学習モデルを構築することを目的とする。本研究において構築する自律的英語学習モデルは、言語学習者が教育機関から社会に出てからも、様々な言語・文化に触れ、新しい言語を継続して自律的に学習し、異文化理解を深めようとする生涯学習としての言語学習につながる資質育成のために有効活用されることが期待される。

Outline of Final Research Achievements

In modern Japanese society, where globalization in various fields has been rapidly progressing, it has become crucial in Japan to further improve English language education and to develop Japanese who can play an active role in the global society. This study theoretically examined the processes of using CAN-DO lists in university English education from the perspective of self-regulated learning to clarify the factors that promote self-regulated learning by Japanese learners of English, and constructed an “English Autonomous-Learning Model” for Reading.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、世界的な競争力をつけるための大学英語教育には必要不可欠な要素であるCAN-DOリストの作成・活用・評価という循環的な活用サイクルに着目した。本研究により構築された自律的英語学習モデルは、言語学習者が教育機関から社会に出てからも、様々な言語・文化に触れ、新しい言語を継続して自律的に学習し、異文化理解を深めようとする生涯学習としての言語学習につながる資質育成のために有効活用されることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大学教養教育英語科目における「内なる国際化」ー対面授業とオンライン授業ー2022

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Journal Title

      日本心理学会第86回大会 発表抄録集

      Volume: 1

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教養教育英語科目における英語多読図書の読書による効果2022

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Journal Title

      弘前大学教養養育開発実践ジャーナル

      Volume: 6 Pages: 27-37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学教養教育英語科目における Extensive Reading の有効性 ―自己調整学習の観点から―2021

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Journal Title

      全国英語教育学会第46回長野研究大会 発表予稿集

      Volume: 46 Pages: 392-303

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学教養教育英語科目における英語ポートフォリオの導入 ―自己調整学習の観点から―2021

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Journal Title

      The JACET International Convention Proceedings: The JACET 60th Commemorative International Convention (Online, 2021)

      Volume: 60 Pages: 182-183

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ブレンディッド・ラーニングを取り入れた再履修クラスカリキュラムの検証:自己調整学習の観点から2021

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Journal Title

      弘前大学教養養育開発実践ジャーナル

      Volume: 5 Pages: 1-16

    • NAID

      120007097726

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教養教育英語科目における再履修クラスカリキュラム (~2019年度)2021

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Journal Title

      弘前大学教養養育開発実践ジャーナル

      Volume: 5 Pages: 91-98

    • NAID

      120007098596

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学教養教育英語科目における「内なる国際化」―対面授業とオンライン授業―2022

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教養教育英語科目におけるExtensive Readingの有効性-自己調整学習の観点から-2021

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教養教育英語科目における英語ポートフォリオの導入―自己調整学習の観点から2021

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Organizer
      大学英語教育学会60周年記念国際大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ブレンディッド・ラーニングを取り入れた大学教養救育英語科目再履修クラスカリキュラムの検証―自己調整学習の観点から―2021

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 再履修科目におけるオンライン教材の活用 弘前大学2020

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Organizer
      リアリーイングリッシュ第1回オンラインセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学教養教育英語科目における「世界の多様な英語」への挑戦-自己調整学習の観点から-2019

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教養教育英語科目におけるExtensive Readingの取り組み-大学附属図書館との連携-2019

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Organizer
      第69回東北・北海地区大学等高等・共通教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 弘前大学 教養教育英語科目 学習ガイドブック2020

    • Author(s)
      立田 夏子
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764712003
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi