• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A NIRS-Based Study on Japanese EFL University Learners' Literary Reading Processes for Different Poetry Text Types

Research Project

Project/Area Number 19K00790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

NISHIHARA TAKAYUKI  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (50469590)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords英語詩読解プロセス / 文学を使った英語教育研究 / NIRS / 読解時間 / 解釈 / 字義理解 / 英語詩読解 / 文学作品を使った英語教育 / 脳機能 / アイトラッキング
Outline of Research at the Start

本研究は以下の3項目を検討する。
(1)学習者の読解プロセスは、詩のタイプによってどのように異なるのか。
(2)上記 (1) のプロセスにおいて、韻や反復などのいわゆる「文学的言語表現」はどのように処理されるのか。また、それらの種類によってその処理はどう異なるのか。
(3)上記の (1) と (2) は、学習者の文学経験や英語力といった個人的要因によって異なるのか。異なるとすればどのような違いが見られるのか。

Outline of Final Research Achievements

Using a brain-image technology device (Shimadzu's LIGHTNIRS), this study investigated how Japanese EFL university learners' reading process differs according to the types of English poetry. Since this study found few differences by poetry type (including brain function differences), most of the data analysis was conducted by poetry text. One of the main findings is that poems which took long reading time tend to be regarded as difficult with low understanding confidence. This study also showed that although participants generated a variety of questions in interpreting poetry texts, they were unable to solve most of them on their own. Furthermore, they expressed confusion about various linguistic expressions including grammatical deviations during the poetry understanding process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、日本人大学生英語学習者の英語詩読解プロセスの特徴をいくつか明らかにすることができた。例えば、語彙的にかなり簡単と考えられる英語詩であっても、その作品を解釈する上では学習者は様々な表現に戸惑い、結果解釈を作り上げることが難しいことなどが明らかになった。文学教材を利用した英教育が様々な大学で実践されているが、学習者の実際の読解プロセスの特徴及びその中でのつまずきについて予測を立てた上での実践が求められる。本研究の成果は、このような予見を行う上での知見を提供し、より効果的な教育実践を確立していくための一助として利用されることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Pursuit of literary competence: Past, present, and future2022

    • Author(s)
      Takayuki NISHIHARA
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 8 Pages: 77-91

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育文体論を用いたライティング分析:日本人EFL学習者の母語と外国語習熟度の関連性を探る2021

    • Author(s)
      吉田安曇・寺西雅之・西原貴之・那須雅子
    • Journal Title

      JAILA第9回全国大会プロシーディングス

      Volume: 第9回 Pages: 1-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本人大学生英語学習者の文学的物語教材読解時のつまずき:誤答分析を通して2021

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      JAILA第9回全国大会プロシーディングス

      Volume: 第9回 Pages: 1-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コミュニケーション英語Ⅰ、Ⅱ、Ⅲの文学教材に含まれる文法項目2021

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 7 Pages: 91-104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本人大学生英語学習者の文学作品読解時のつまずき2020

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 6 Pages: 26-37

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コミュニケーション英語Ⅰ、Ⅱ、Ⅲの教科書に掲載された文学教材の数とバリエーション及びその設問・言語活動2020

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      LET関西支部研究収録

      Volume: 18 Pages: 19-39

    • NAID

      40022225228

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 文学能力モデルに基づいた評価の有用性の検討:相関を用いた文学読解定期試験結果のベイズ推計による分析2022

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第10回日本国際教養学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] The Influence of L1 on L2 Proficiency: Stylistic Analysis of English Writings by Japanese EFL Learners2021

    • Author(s)
      Azumi YOSHIDA ・Masayuki TERANISHI・Takayuki NISHIHARA・Masako NASU
    • Organizer
      PALA (Poetics and Linguistics Association) 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 語彙的に簡単で短い英語詩は学習者にどう読まれるか:読解の難しさを中心とした考察2021

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第46回全国英語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人大学生英語学習者の文学的物語教材読解時のつまずき:誤答分析を通して2021

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      日本国際教養学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Pedagogical stylistics in the 21st century(第14章)2022

    • Author(s)
      Azumi YOSHIDA ・Masayuki TERANISHI・Takayuki NISHIHARA・Masako NASU
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030836092
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語文学教材読解と第2言語習得の関係を探る

    • URL

      https://home.hiroshima-u.ac.jp/ntakayk/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi