• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing bilingual intercultural exchange programs centered on video-based asynchronous communication

Research Project

Project/Area Number 19K00831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChiba University of Commerce

Principal Investigator

Yamauchi Mari  千葉商科大学, 商経学部, 教授 (40411863)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords動画交換による異文化交流 / ビデオ会議による異文化交流 / オンライン交流のカリキュラム化 / 話者交替 / L2不安 / WTC / 非同期型交流 / 同期型交流 / ビデオ交換 / ターン・テイキング / ICC / ビデオ会議による交流 / 動画交換による交流 / ビデオ会議でのコミュニケーション / 動画利用 / L2 Anxiety / OIE
Outline of Research at the Start

本研究では,2017年のパイロット的実践研究に基づいて,次のようなOnline Intercultural Exchange (OIE) の活動設計および実践を行う。対象となるOIEプログラムは,(1)参加者が作成した動画とそれに対するコメントからなる交流, (2) 非同期型コミュニケーション, (3) 自身の学習言語を母語とするパートナーとのオンライン言語交換, (4) グループ課題としての動画作成および小グループ内でのやりとり, (5) Facebookグループの利用を主な特徴とする。これら5点を中心に細部の改善を加えながら事例研究を行い, 英語学習活動としての有益性を明らかにしていく。

Outline of Final Research Achievements

(1) Based on the 2019 exchange project, it was confirmed that online inter-cultural exchange using video-based asynchronous communication is an effective opportunity for Japanese learners with A1-A2 level of English proficiency to use English, which can help them overcome their perceived incompetence in English and improve their motivation to learn English, WTC in English, and attitudes toward inter-cultural exchanges.
(2) With the widespread use of videoconferencing, in order to gain insights into "synchronous" exchanges as well, and to propose a set of feasible options of online language-culture exchanges, in both asynchronous and synchronous modes, synchronous "exchange" sessions as a routine in class were attempted in 2020. Based on the participants' performance, reflections and interviews, cultural differences in turn-taking can be an important factor to be taken into account in implementing synchronous exchanges, in addition to the assumed ones such as language anxiety.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

オンラインでの異文化交流・国際交流は、コロナ禍を契機に一気に身近な活動となっている。本研究では主に動画交換をメインとする日本語を学ぶ英語話者との言語文化交流活動を提案する。授業活動の一部となるグループワークとして動画交換を行い、両サイドとも日本語と英語を併用することで、英語運用能力が未発達な学習者でも、英語を使って文化的な学びを得る有益な学習経験を持つことができる。授業の一部として運用しやすい柔軟な交流タイプでもある。もう一つ、ビデオ会議を利用するリアルタイムの交流についても実施可能性を検討しているが、こちらの実施の際は、「話者交替」の文化差について参加者も教員も理解しておく必要がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ボトムアップ処理力向上のためのリスニング指導:プロセス志向のアプローチに向けて2022

    • Author(s)
      山内真理
    • Journal Title

      千葉商大紀要

      Volume: 60(1) Pages: 37-59

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Individualized Bottom-Up Listening Skills Training through Self-Access Materials and Real-Time Instructions2022

    • Author(s)
      Yamauchi, Mari
    • Journal Title

      Proceedings of EDULEARN22 Conference 4th-6th July, 2022: 14th International Conference on Education and New Learning Technologies

      Volume: 2022 Pages: 4791-4796

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] CUC 選択語学科目の授業実践報告 : 遠隔環境におけるコミュニケーション実践とICT の有効活用2021

    • Author(s)
      山内 真理, 菅原 典子, 村上 眞紀, 吉田 由美子, 日髙 美奈子
    • Journal Title

      千葉商大紀要

      Volume: 59(1) Pages: 1-24

    • NAID

      120007143816

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ニューノーマル」時代の外国語語教育 ―授業・学習の「サイクル」をめぐって―2021

    • Author(s)
      山内真理
    • Journal Title

      千葉商科大学紀要

      Volume: 58 Pages: 51-86

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Active Learning in the Japanese EFL Classroom.2020

    • Author(s)
      Yamauchi, M.
    • Journal Title

      千葉商大紀要

      Volume: 57(3) Pages: 71-94

    • NAID

      40022216083

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 非同期型動画交換を軸としたクラス間異文化交流 : より良い活動設計を目指して2019

    • Author(s)
      山内 真理
    • Journal Title

      千葉商大紀要

      Volume: 57(2) Pages: 59-84

    • NAID

      120006783795

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 英語教育における授業複線化と即時フィードバックの試み2022

    • Author(s)
      神谷健一, 山内真理
    • Organizer
      第15回(2022年度)JACET関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Individualized Bottom-Up Listening Skills Training through Self-Access Materials and Real-Time Instructions2022

    • Author(s)
      YAMAUCHI, Mari
    • Organizer
      EduLearn 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Helping Students to Overcome Bottom-Up Listening Challenges through Voice of America Quizzes, Songs and Reaction Papers2022

    • Author(s)
      YAMAUCHI, Mari
    • Organizer
      JALTCALL 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 動画ベースの言語文化交流 (初中級学習者向けリスニング・スピーキング実践)2020

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      言語教育エキスポ2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔授業におけるツール選択と同期・非同期モードの学習活動について2020

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      FLExICT Expo 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語授業でのアクティブ・ラーニング2020

    • Author(s)
      山内真理
    • Organizer
      Teams利用の遠隔授業の事例
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Class-to-class intercultural video exchange.2020

    • Author(s)
      Yamauchi, M.
    • Organizer
      CamTESOL 2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How can Duolingo work with your students?2019

    • Author(s)
      Yamauchi, M.
    • Organizer
      EuroCALL 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] MALL tools tried and tested (MALL SIG SYMPOSIUM)2019

    • Author(s)
      Lander, B., Morgana, V., Knight, T., Selwood, J., Gettings, R., amauchi, M., Van de Vyver, J., and Delforge, C.
    • Organizer
      EuroCALL 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Group eTandem using asynchronous videos: A case study with a focus on foreign language anxiety among Japanese EFL learners2019

    • Author(s)
      Yamauchi, M.
    • Organizer
      FLEAT VII
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gain without Pain: Simple BYOD Tools for the Classroom2019

    • Author(s)
      Yamauchi, M.
    • Organizer
      FLEAT VII
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 初中級言語学習者向けのクラス間言語交流2019

    • Author(s)
      鈴木和子・山内真理
    • Organizer
      小出記念日本語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Group “eTandem” using asynchronous videos for mixed-ability language classes2019

    • Author(s)
      Yamauchi, M. and Suzuki Carlson, K.
    • Organizer
      APVEA 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] デジタル時代の教育 教育と学習をデザインするための指針2020

    • Author(s)
      Bates, A.W. T.(著)Kamiya, K. and Strable, D. (監訳) Strable, D., Yoshinaga, K., Fujinaga, F., Asada, Y., Kimura, S., Kamiya,K., Yamauchi, M., Okamoto,K., Nagaoka, C., Kita, T., Hiraoka, N., Ozawa, S., and Hirano, K. (訳)
    • Publisher
      Pressbooks by Tony Bates Associates Ltd. Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi