• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effect of Prosody Shadowing on Automatization of Syntactic Processing

Research Project

Project/Area Number 19K00855
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionSeinan Gakuin University (2020-2022)
Tohoku Gakuin University (2019)

Principal Investigator

Nakanishi Hiroshi  西南学院大学, 外国語学部, 教授 (10582918)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsシャドーイング / 統語処理 / 目的格関係節 / プロソディシャドーイング / ワーキングメモリ / リスニングスパンテスト / プロソディーシャドーイング / プロソディー / コンテンツシャドーイング / 自動化
Outline of Research at the Start

日本人英語学習者は、様々な言語処理段階(例:意味・統語・語用論)の中でも、統語処理にかかる認知コストが高い。中でも、動詞の下位範疇化情報を統語解析中に利用出来ないこと、統語的に複雑な文(例:縮約関係節・中身―空所構文)の処理が困難であるため、非統語情報(例:プロソディ・意味・文脈情報)に依存しながら統語処理を進めていることが指摘されている。今回の研究では、統語構築の手掛かりとなるような韻律情報(プロソディ)を十分に付与した音声素材を用いて、日本人英語学習者がシャドーイング学習をすることで、統語処理の自動化(動詞下位範疇化情報の利用、複雑な統語構造を含む文処理)が促進されるのかどうか検討する。

Outline of Final Research Achievements

The author explored how Japanese English learners' use of prosody in processing sentences with relative clauses varies by proficiency level. The study involved three conditions: A) prosody and syntax alignment, B) no prosodic emphasis, C) prosody and syntax disagreement. Key findings revealed that comprehension scores were highest in condition A, and that high proficiency learners performed better in conditions A and C than their lower proficiency counterparts.
The author then investigated whether shadowing with appropriate prosodic cues could promote syntactic processing. The results indicated significant improvements in correct responses, reading aloud speed, and comprehension speed. Notably, while the higher proficiency group outperformed the lower proficiency group across all measures, the post-test revealed no difference in comprehension speed between the two groups, suggesting that shadowing with prosodic cues enhances syntactic processing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

シャドーイング研究は数多く行われてきたが、主に音声知覚・産出との関連を調査した研究がほとんどであり、言語処理―中でも日本人英語学習者が英語流暢性の獲得の上で障壁となっている統語処理―がいかにして促進されるのかについては、焦点が当てられてこなかった。
日本人英語学習者は、特に統語処理が自動化されておらず、韻律情報や意味情報などの非統語情報を参照しながら統語解析を進めることがこれまでに指摘されている。本研究は、特に、日本人英語学習者にとって処理困難とされる目的格関係詞を含む文に十分な韻律情報を付加した音声教材をシャドーイングさせることにより、学習者の統語処理が促進されることを示した研究である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Effects of Prosody Shadowing on Japanese EFL Learners’ Processing of Object Relative Clauses in English2023

    • Author(s)
      Hiroshi Nakanishi
    • Journal Title

      西南学院大学外国語学論集

      Volume: 3 Pages: 1-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] プロソディー情報がリスニングスパンテストの文理解と文末単語再生成績に及ぼす影響について2021

    • Author(s)
      中西 弘
    • Journal Title

      西南学院大学学術研究所外国語学論集

      Volume: 2(1) Pages: 1-16

    • NAID

      120007147078

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Using Prosodic Cues in Syntactic Processing: From the Perspective of the English Proficiency2021

    • Author(s)
      Hiroshi Nakanishi
    • Journal Title

      JASEC

      Volume: 30(1) Pages: 17-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プロソディー情報がリスニングスパンテストの文理解と文末単語再生成績に及ぼす影響について2021

    • Author(s)
      中西 弘
    • Journal Title

      西南学院大学外国語学論集

      Volume: 2(1)

    • NAID

      120007147078

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Effects of Content Shadowing Training for Japanese EFL Learners on Sound Perception Skills, Realization of Prosody, and Articulation Rates2020

    • Author(s)
      Hiroshi Nakanishi
    • Journal Title

      Journal of the Japan Society for Speech Sciences

      Volume: 21 Pages: 39-60

    • NAID

      40022300221

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Shadowing on Implicit and Explicit Knowledge Use for Japanese Learners of English2020

    • Author(s)
      Shuhei Kadota, Naoya Hase, Mariko Kawasaki, Hiroshi Nakanishi,Yoko Nakano, Tadashi Noro, Osato Shiki
    • Journal Title

      Journal of the Japan Society for Speech Sciences

      Volume: 21 Pages: 19-38

    • NAID

      40022300220

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] English Shadowing and Proficiency:The Effects of Watching a Model Speaker’s Face While Shadowing Passages2023

    • Author(s)
      Hiroshi Nakanishi,Mayumi Kajiura,Shuhei Kadota
    • Organizer
      AAAL2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of Attentional Direction on Specific Aspects of Language Processing: Japanese EFL Learners and Shadowing Training2021

    • Author(s)
      Hiroshi Nakanishi
    • Organizer
      AILA2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ワーキングメモリ運用効率と第二言語熟達度2021

    • Author(s)
      中西 弘
    • Organizer
      ことばの科学会オープンフォーラム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi