Joining-in-type CALL system using dialogue agent
Project/Area Number |
19K00927
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Yamamoto Seiichi 同志社大学, 研究開発推進機構, 嘱託研究員 (20374100)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 恒夫 同志社大学, 理工学部, 教授 (60607258)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | CALL / implicit learning / interactive alignment / 遠隔教育 / tutoring / 音声認識 / 音声対話 |
Outline of Research at the Start |
第二言語学習者の文法や語彙の誤りを指摘して言語運用能力向上を図る音声対話型CALLシステムは、高精度の音声認識を実現するため、学習者の発話を厳しく制限している。本研究は自然な形での発話制限を実現するため、言語運用能力の低い参加者は運用能力の高い参加者の表現を借用する傾向があるという現象を利用し自然な形で発話制限を行う手法として、複数の会話エージェントと学習者とのストーリー性のある会話で、学習者が会話エージェント間の会話の発話表現を学び、その表現を借用するように誘導して、自然と制限された学習者の表現の的確な認識を実現し、発話表現の誤りの指摘を行う音声対話型CALLシステムの研究を目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
Automatic speech recognizer (ASR) is indispensable for dialogue-based computer-assisted-language learning (DB-CALL) system to give learners adequate corrective feedback. However, ASR of the second language learners is still a challenge, because their speech contains not just pronouncing, lexical, grammatical errors, but is sometimes totally disordered. This research proposed a novel DB-CALL system using two conversational agents, one as a teacher and the other as an advanced learner. The system is designed to simulate multiparty conversation, expecting implicit learning and enhancement of predictability of learners' utterance through an alignment similar to "interactive alignment" observed in human-human conversation. The experiment demonstrated that repetitive queries of specific grammatical expressions consistently improved the correct use of the expressions than simple single query, and also suggests that its retention effect is higher than conventional repeating training.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
第二言語での音声会話では、限られた時間内に発話内容とその表現形式及び使用語彙の選択を行って発声することが求められ、これを実現するための発話行為の手続き知識化が必要となる。従来この過程を強化する訓練として教師の発話をrepeatingする方法が主に使用されている。本研究により適切な表現形式で行われる模範的な会話を聴取し,その表現形式を借用して応答を行う質問応答による訓練が手続き知識化に効果的であることが示された.本結果は深い処理水準を経た記憶は、浅い処理水準のみを経た記憶より定着し易いと実験心理学の知見とも合致しており,効果的な外国語の発話訓練を提供する.
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Report
(4 results)
Research Products
(21 results)