Digital guidance system with interactive media using augmented reality for museum
Project/Area Number |
19K01142
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 03070:Museology-related
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Research Institution | University of the Ryukyus |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
根路銘 もえ子 沖縄国際大学, 経済学部, 准教授 (60369197)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 拡張現実 / 物体検出 / 博物館 / デジタルガイダンス / 類似画像検索 / ユーザインタフェース / 展示案内 / ディジタルガイダンス / AR |
Outline of Research at the Start |
本研究では,AR(拡張現実)を用いた博物館における利用者の興味関心を推定するガイダンスシステムの開発を行う.提案システムは,タブレット等入手性の高い端末を用いて既存の展示資料を補完する新たな資料メディアとして利用者に情報提供する. 見学者(来館者)が,興味のあるモノに端末を向けるだけで直感的に情報を得ることができるようなUI(ユーザーインタフェース)を開発する. 一方,主催者側は,利用ログを解析することで個々の展示物に対する興味関心が分かるだけでなく,大型の展示物においては,どの箇所に興味を持っているかなどの情報を得ることができ,展示資料の改善に繋げることができる.
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Outline of Final Research Achievements |
We developed a digital guidance system that runs on tablets and smartphones using augmented reality for use in museums and related technology. We aimed to develop a system that not only provides information from the exhibitor's side, but also estimates the visiters's level of interest in individual exhibits and visitor's reactions to exhibits. We developed a user interface that allows users to easily retrieve information about exhibits they are interested in, superimposing technique to displaying information on camera images in real time, estimating method for visitors flow and interests, and a method to automatically search similar exhibits. The contents that applied some of the developed techniques were actually exhibited in a special exhibition at a museum, and received high evaluation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
昨今,博物館においてもDX(情報技術による変容)の必要性が認識されている.特に博物館の教育機関としての役割を考えると,ディジタル化を進めることで利用者が必要とする情報を適切に提供する仕組みや,展示及び説明文が利用者にとって有益なものになっているかを展示者側が判断する仕組みがより容易に実現可能となる.本研究の成果は,来館者と展示者の双方に有益な情報提供を行うシステムの実現に貢献すると考えている.
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)