• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Digital guidance system with interactive media using augmented reality for museum

Research Project

Project/Area Number 19K01142
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 03070:Museology-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

Akamine Yuhei  琉球大学, 工学部, 准教授 (00433095)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根路銘 もえ子  沖縄国際大学, 経済学部, 准教授 (60369197)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords拡張現実 / 物体検出 / 博物館 / デジタルガイダンス / 類似画像検索 / ユーザインタフェース / 展示案内 / ディジタルガイダンス / AR
Outline of Research at the Start

本研究では,AR(拡張現実)を用いた博物館における利用者の興味関心を推定するガイダンスシステムの開発を行う.提案システムは,タブレット等入手性の高い端末を用いて既存の展示資料を補完する新たな資料メディアとして利用者に情報提供する. 見学者(来館者)が,興味のあるモノに端末を向けるだけで直感的に情報を得ることができるようなUI(ユーザーインタフェース)を開発する. 一方,主催者側は,利用ログを解析することで個々の展示物に対する興味関心が分かるだけでなく,大型の展示物においては,どの箇所に興味を持っているかなどの情報を得ることができ,展示資料の改善に繋げることができる.

Outline of Final Research Achievements

We developed a digital guidance system that runs on tablets and smartphones using augmented reality for use in museums and related technology. We aimed to develop a system that not only provides information from the exhibitor's side, but also estimates the visiters's level of interest in individual exhibits and visitor's reactions to exhibits. We developed a user interface that allows users to easily retrieve information about exhibits they are interested in, superimposing technique to displaying information on camera images in real time, estimating method for visitors flow and interests, and a method to automatically search similar exhibits. The contents that applied some of the developed techniques were actually exhibited in a special exhibition at a museum, and received high evaluation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今,博物館においてもDX(情報技術による変容)の必要性が認識されている.特に博物館の教育機関としての役割を考えると,ディジタル化を進めることで利用者が必要とする情報を適切に提供する仕組みや,展示及び説明文が利用者にとって有益なものになっているかを展示者側が判断する仕組みがより容易に実現可能となる.本研究の成果は,来館者と展示者の双方に有益な情報提供を行うシステムの実現に貢献すると考えている.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 深層学習を利用したクイズの選択肢生成手法の提案2021

    • Author(s)
      松田 意仁 赤嶺 有平 根路銘 もえ子
    • Journal Title

      研究報告自然言語処理

      Volume: 2021-NL-251 Pages: 1-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 深層学習による物体検出のパラメータから算出した類似度を用いた博物館における展示手法2021

    • Author(s)
      小嶺愛紀菜,赤嶺有平,根路銘もえ子
    • Organizer
      第26回日本バーチャルリアリティ学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] フォトグラメトリを用いた物体検出のための学習データ生成手法2021

    • Author(s)
      小嶺愛紀菜,赤嶺有平,根路銘もえ子
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 博物館展示のための自然言語処理による質問文生成手法2021

    • Author(s)
      松田意仁,赤嶺有平,根路銘もえ子
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 博物館等の多数展示品を対象としたリアルタイム特定物体検出手法の開発2019

    • Author(s)
      松永聖明 ,赤嶺有平,根路銘もえ子
    • Organizer
      第 24 回日本バーチャルリアリティ学会大会論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi