• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the development of compitencies in geographic education

Research Project

Project/Area Number 19K01192
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 04020:Human geography-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Ike Shunsuke  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30176078)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井田 仁康  筑波大学, 人間系, 教授 (20203086)
山本 隆太  静岡大学, 地域創造教育センター, 准教授 (80608836)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsコンピテンシー / 地理教育 / カリキュラム / ヨーロッパ / フィールドワーク / 資質・能力
Outline of Research at the Start

近年、人間の全体的な能力である「コンピテンシー」に関する関心が、日本でも急速に高まりつつある。そこで本研究では、コンピテンシー開発の先進地域であるヨーロッパ諸国を対象とした現地調査により「地理コンピテンシー」に関する資料・情報を収集し、それらの研究成果をもとに、日本の学校教育の現状に適合した「地理コンピテンシー」の開発と、コンピテンシーを軸とした地理教育カリキュラムを検討することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the characteristics of geographic competencies in European countries that made an early shift to a competency-oriented curriculum, and to examine the content of geographic competencies that should be developed in Japanese school education. As a result, it became clear that a major challenge has been to develop a good balance between generic competencies and specialized knowledge of geography. In order to solve this problem, inquiry-based fieldwork is being promoted in Portugal and "mystery" learning activities are being promoted in Germany, indicating that European countries are focusing on the development of specific learning activities aimed at fostering geographic competencies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現行の学習指導要領では「資質・能力」の育成が目指され、コンピテンシー重視のカリキュラムへの転換が図られているが、日本の地理教育におけるコンピテンシー研究の蓄積は乏しく、コンピテンシーの具体的な育成方法についての議論はほとんど進んでいない。本研究では、コンピテンシー研究の先進事例が見られるヨーロッパ諸国の地理教育の実態を踏まえて、コンピテンシーを育成するための具体的な学習活動のうち「フィールドワーク」と「ミステリー」の詳細な内容を明らかにすることができた。これらの成果は、日本におけるコンピテンシーへの理解と授業での活用を促進するために不可欠な知見であり、その学術的意義は高いと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 地理教育における探究型フィールドワークの普及のための取組み-「私たちは提案する!」プロジェクトを事例に-2022

    • Author(s)
      池俊介
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 32 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの気候変動教育の現状と課題-初等・中等学校における地理・宗教・哲学教育での気候変動の扱い-2022

    • Author(s)
      山本隆太・濱谷佳奈
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 18 Pages: 97-106

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「地理総合」の方向性と防災教育の位置付け2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      科学

      Volume: 91(5) Pages: 482-485

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校「地理探究」と東南アジア・オセアニア地誌学習2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 69(1) Pages: 69-77

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Resilience for global citizenship: disaster prevention and global education2021

    • Author(s)
      Yoshiyasu Ida
    • Journal Title

      Journal of Southeast Asian Education

      Volume: 1 Pages: 1-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもたちが画定する地域区分とSDGs2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 69(3) Pages: 131-138

    • NAID

      130008092951

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校での水防災教育を包括的に支援する教員の養成・研修と教材開発2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Journal Title

      河川

      Volume: 77(6) Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」総論2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      地図情報

      Volume: 40-4 Pages: 4-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 大井川下流域の水防災教材の開発-「水にまつわる地域の歴史〈大井川〉」を事例として-2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Journal Title

      静岡大学地域創造教育研究

      Volume: 2 Pages: 31-41

    • NAID

      120007027600

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「地理総合」の設立-未来志向の地理教育へ-2020

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      都市計画

      Volume: 69-5 Pages: 104-105

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ポルトガルにおけるコンピテンシー重視の地理教育をめぐる近年の動向2020

    • Author(s)
      池俊介
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 30 Pages: 1-14

    • NAID

      40022190773

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 地理教育におけるフィールドワークの類型化に関する試論2020

    • Author(s)
      池俊介・山本隆太・齋藤亮次・吉田裕幸
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 34-1 Pages: 1-19

    • NAID

      120006814572

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Note on the Geographical Systems Competence (GeoSysKo) through an Analysis of the Test Items2019

    • Author(s)
      山本隆太
    • Journal Title

      GEOGRAPHICAL SCIENCES

      Volume: 74 Issue: 3 Pages: 127-137

    • DOI

      10.20630/chirikagaku.74.3_127

    • NAID

      130007825126

    • ISSN
      0286-4886, 2432-096X
    • Year and Date
      2019-10-28
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コンピテンシー重視の教育改革と地理教育の課題-ポルトガルの経験に学ぶ-2019

    • Author(s)
      池俊介
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 67-3 Pages: 1-19

    • NAID

      130007906071

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地理総合」とは何か2019

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 24-11 Pages: 10-14

    • NAID

      130007818340

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] つなげて総合する地理のシステム思考2019

    • Author(s)
      山本隆太・荒井正剛
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 67-1 Pages: 65-67

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Pre-service teacher training and In-service teacher training: Response to COVID-19 for geography education in Japan2022

    • Author(s)
      Yoshiyasu Ida
    • Organizer
      10th SEAMEO-University of Tsukuba Symposim
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科教育、地理教育、防災教育の違いと接点2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究型フィールドワークの普及のための取組み-「私たちは提案する!」プロジェクトの事例-2021

    • Author(s)
      池俊介
    • Organizer
      日本地理教育学会第71回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Geography class development for the reading map with AR2021

    • Author(s)
      Yoshiyasu Ida, Satoru Itoh, Masataka Tamekuni, Yyoshihiro Ugawa and Hiroaki Akimoto
    • Organizer
      IGU-Commission on geographical education conference, Prague
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドイツ地理教育にみるコンピテンシーの育成と測定2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      東北地理学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] How to protect yourself from disasters.2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      The third JEARSS-ISSA International Forum
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい地理教育のスタートに向けて2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2021年春季学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 国際的な視野からみた地理学と地理教員養成の関係-ケイパビリティとコンピテンシーの対比-2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      日本地理学会2021年春季学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生を対象としたフィールドワーク・イベントの試み2020

    • Author(s)
      池俊介・齋藤亮次・山本隆太・吉田裕幸
    • Organizer
      日本地理教育学会第70回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The International Geography Olympiad and Geography Education in Japan.2020

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      JpGU-AGU Joint Meeting
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシー重視の教育課程と地理教育の課題2019

    • Author(s)
      池俊介
    • Organizer
      人文地理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The panel, Supporting Geographical Education: Perspective from Associations.2019

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      2nd International Congress on Geographical Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける人地理学領域のシステム概念とその地理教育への影響2019

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      人文地理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 地理教育フィールドワーク実践論2022

    • Author(s)
      池俊介(編著)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031380
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 大学生のための中等社会科・地理歴史科・公民科概論(田部俊充ほか編)2022

    • Author(s)
      池俊介(分担執筆)
    • Total Pages
      179
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924343
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 地理歴史授業の国際協働開発と教師への普及(伊藤直之編)2022

    • Author(s)
      井田仁康(分担執筆)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924169
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な社会に向けての教育カリキュラム(井田仁康編)2021

    • Author(s)
      井田仁康・池俊介・山本隆太
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772242196
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育へのケイパビリティ・アプローチ(志村喬編)2021

    • Author(s)
      井田仁康・山本隆太
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923698
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] システム思考で地理を学ぶ(地理教育システムアプローチ研究会ほか編)2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772242202
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大学生のための初等社会科概論(田部俊充編)2021

    • Author(s)
      池俊介
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923742
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Education for Sustainable Society2019

    • Author(s)
      井田仁康
    • Total Pages
      339
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9813292237
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi