Project/Area Number |
19K01761
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07060:Money and finance-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Suto Megumi 早稲田大学, 商学学術院(経営管理研究科), 名誉教授 (10206568)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹原 均 早稲田大学, 商学学術院(経営管理研究科), 教授 (70261782)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 企業の社会的責任 / CSR / イノベーション / ステークホルダー / 持続的経営 / 人的資源 / シグナリング / ESG格付け / Work life balance / Diversity / TFP / Innovation / Sustainability rating / stakeholder engagement / ESG / R&D / CSR / innovation / diversity / work Life balance / ESG ratings / engagement / work-life balance / corporate sustainability / intangible assets / employees / stakeholder management / firm-specific risk / trust / investment performance / stakeholders / signaling / investor trust / management forecasts / idiosyncratic risk / market-based risk / 研究開発投資 / コーポレート・サスティナビリティ / 戦略的CSR / コーポレート・ファイナンス |
Outline of Research at the Start |
本研究は、コーポレート・サスティナビリティの観点から、CSR活動と研究開発投資の相互関連について、金融市場の評価の枠組みを用いて実証分析する。 信頼構築のためのCSR活動が資金調達リスクや金融制約を軽減し、研究開発力の向上を支える手段として機能しているかを検証し、研究開発とCSRへの戦略的取り組みが持続的経営に結び付く経路とメカニズムを解明して、戦略的CSR研究の新たな視点を切り開く。 さらに、制度・環境条件の違いが企業と投資家のCSR意識と市場の反応に反映され、研究開発戦略にどのような影響を与えるか分析することにより、企業の持続的成長に意義あるインプリケーションを導く。
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Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the linkage between CSR initiatives and innovation strategies from a corporate sustainability perspective in the context of Japanese firms, which have faced transformations in their business models and CSR activities in the face of global technological competition. Based on a multi-stakeholder approach, this study investigates whether and how stakeholder engagement influences organizational innovation capability through employee motivation for creativity in the organization and investor perceptions of CSR. The novelty of this study is that it carefully identifies the channels that link internal and external stakeholder engagement to organizational outcomes and sheds light on the role of independent sustainability rating agencies in the linkages as information intermediaries. This study contributes to providing a comprehensive understanding of the integration of CSR in innovation for long-term competitiveness in changing environmental and social circumstances.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
企業経営にとって、ステークホルダーとの良好な関係と組織の研究開発力はともに企業の長期競争力の源泉であり、企業固有の無形資産である。本研究の学術的意義は、社会や投資家の信頼および従業員の意欲とコミットメントを高めるためのCSR活動と研究開発の戦略的統合こそが、企業の持続的経営の手段であり社会の持続性を高める条件であることを実証分析により明らかにしたことにある。社会的意義は、技術競争力の低下に直面する日本経済にとって、ステークホルダーとの関係性から企業経営と組織の在り方を再考する必要を明らかにしたことである。
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