Project/Area Number |
19K01809
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
|
Research Institution | Komazawa University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
|
Keywords | フランチャイズ / 垂直統合 / 企業家 / 意思決定 / 心理的オーナーシップ / 社会的アイデンティティ / 出店 / 直営店 / 加盟者 / エージェンシー理論 / 人的資源 / 成長 / イノベーション / 資源ベース理論 / プロセス |
Outline of Research at the Start |
フランチャイズ(FC) の利用については、エージェンシー理論等によって一定の知見が蓄積されてきた。しかし、先行研究には、近年の様々なフランチャイズ形態の採択理由を説得的に説明できていないといった限界がある。限界が生じている根源には、先行研究が、(1)FC利用に影響を与える要因を十分に考慮していない、(2)加盟者や店舗管理者を画一的で単純な存在と捉え分析している点がある。そこで、本研究は「垂直統合志向」という企業の姿勢を捉える新概念を導入し、人的資源管理を軸に出店方式の採択を分析するという新たな視点からアプローチする。そこでは、「戦略形成・実行プロセス研究」と「成果決定プロセス研究」を遂行する。
|
Outline of Final Research Achievements |
Since entrepreneurs often make decisions based on heuristics, I analyzed the decision to use franchising. Since economic factors have already been identified, I analyzed the antecedents and contents of the psychological bias toward directly operated stores (Vertical integration orientation). As for the factors that generate vertical integration orientation, I first analyzed the respective social identities of entrepreneurs, employees, and franchisees. The results showed that the combination of social categories, such as entrepreneur and employee, generates vertical integration orientation of varying magnitude. Second, I also found that different types of entrepreneurs have different degrees of psychological ownership, which leads to different vertical integration orientations.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
フランチャイズについては、経済学的アプローチによる経済合理性の観点から研究が行われてきた。しかし、現実のフランチャイズ・ビジネスでは、経済合理性のみでは扱いきれない経営課題が依然として多い。本研究は、経済学のベースを踏まえつつ心理学の視点を取り込むことで、フランチャイズ利用をより経営実態に即して解明し、従来の研究にはない知見を獲得した点に学術的な意義がある。 意思決定に伴うバイアスの一端を解明したことは、企業家がフランチャイズ経営を行う際の留意すべき視点の提供につながる。つまり、バイアスを考慮することでより効果的な出店戦略を企業家が実行できることになる、という点に本研究の社会的意義がある。
|