Project/Area Number |
19K01910
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Inamizu Nobuyuki 東京大学, 大学院経済学研究科(経済学部), 准教授 (50572830)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 組織行動論 / クリエイティビティ / シミュレーション / ビッグデータ / 経営学 |
Outline of Research at the Start |
近年の日本企業ほどクリエイティビティ(新奇性の高い製品・サービスの元となるアイデアを開発すること)の求められている時代はないといえる。本研究は、クリエイティビティを促進しうる組織のあり方について、質問紙調査による組織風土、日誌法による感情、動画やセンシング技術による行動の測定・分析といった多様な定量化手法を組み合わせたフィールド調査で明らかにした上で、Agent-Based Simulation等のモデリング手法によりモデル化・理論化する。これらの手法によって客観性と一般性の担保された知見を、学術界のみならず、クリエイティビティやそのための組織に課題を持つ実業界に広く提示することを目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study used behavioral data acquired using sensing technologies, emotional data acquired using high-frequency questionnaire surveys, and organizational climate data acquired using general questionnaire surveys to identify factors that contribute to creativity in the workplace in an exploratory manner. Primarily, the study revealed that while enhanced interpersonal networks through office work are important for creativity, perceived autonomy through telework is also important, and that there is a dilemma in hybrid work.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
生産性向上のもと働き方改革が進展するなか、クリエイティビティを発揮することも肝要である。本研究は、センサー技術を用いた細かい時間単位の行動データ等を取得することで、働き方とクリエイティビティの関係を明らかにした。具体的には、オフィスワークを通じた対人ネットワークの充実が重要である反面、テレワークによる自律性の感覚も重要であり、ハイブリッドワークにはジレンマがあることが明らかとなった。この点は、アフターコロナの新しい働き方を検討する上で意義のある研究成果だといえる。
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