Empirical research on the use of personal networks to develop a wide range of human resources
Project/Area Number |
19K01929
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Miyamoto Dai 同志社大学, 経済学部, 教授 (30434682)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 営業職 / 人的ネットワーク / 仕事パフォーマンス / 情報収集活動 / 個人の仕事パフォーマンス / 情報収集 / 人的資本 / 販売従事者 / 人材育成 / 仕事成果 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、日本企業における教育訓練の研究に用いられてきた組織社会化論、経験学習論および組織学習論を理論的ベースとして、そこにネットワーク論の分析方法を取り込み、営業職や販売職等の従業員に対するアンケート調査から収集した数量データによる実証的分析を実施する。分析では、ネットワーク構築の要因、ネットワークを通じて移転される情報、その効果などを検証する。そして得られた分析結果から人材育成のために企業や働く個人がどのようにネットワークを活用することが効果的かを提言する。
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Outline of Final Research Achievements |
The main research results of this study are as follows. First, it is shown that salespersons who use diverse personal networks, not only within the company but also outside, especially those who are not related to work, such as acquaintances, to consult and collect information on their work have higher work performance like the achievement of sales targets. In addition, it is also revealed that external experiences such as secondment and overseas assignment, as well as active communication and information sharing within the sales team, are related to the formation of network diversity. From these findings, companies are required to take measures such as the way of sales teams and providing external experiences in order to efficiently utilize human networks.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本において人的ネットワークの効果に関する研究は十分な蓄積がなく、また少ない研究の中心は研究者や技術者である。また本研究は、今日ナレッジワーカーとしてのスキルが求められる営業担当者を研究対象として人的ネットワークがどのように活用され、そして仕事パフォーマンスにどのような効果をもたらすのかを検討した。結果は研究者や技術者とそん色のない効果が示されている。 本研究は、人的ネットワークの効果について、日本のケースを取り上げ、国内研究成果を強化した点、さらに、従来の研究対象と異なる職種を取り上げ、人的ネットワークの幅広い普遍的な効果を確認した点に学術的、社会的な意義があると考えられる。
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Report
(5 results)
Research Products
(1 results)