Verification based on international comparison of air transportation industry logistics power estimation method by sea-air modal shift structural change analysis
Project/Area Number |
19K01952
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kansai Gaidai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | ロジスティクス競争力評価 / 空海代替行動モデル / 直接投資 / 期待運賃 / 延期行動 / 弱者淘汰モデル / 強者選別モデル」 / 公平・合理的モデル」 / サプライチェーン / 空海モード選択 / ロジスティクス・ビジネスモデル / ロジスティクス・ビジネスプラットフォーム / ロジスティクス競争力 / トータルコスト / ビジネスモデル / 競争力評価 / グローバル市場 / 海空モーダルシフト / ロジスティクス力 / 延期型ビジネスモデル / 構造変化 / 市場機構 / パネル分析 / 空運業 / モーダルシフト |
Outline of Research at the Start |
本研究では、海運業に比してロジスティクス力国際比較分析が遅れている空運業の競争力評価モデルを確立することに注力される。従来の研究では、空運業の競争力を国・地域別のロジスティクス力やインフラ力から総合的に比較実証した研究はない。本研究の学術的問いはまさにここにあり、各国地域の空運業のロジスティクス力を、従来とは異なる発想の下で実証的に解明する推定方法を見出す事、またその方法が日本以外のデータを用いた結果とも整合するのかを比較検証することである。そのために本研究では、海空競合領域における空運業の海運業に対する相対優位の程度を、モーダルシフトの構造変化を踏まえて明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study estimates the logistics capabilities of the air transportation industry, which has export bases in the United States, EU, and Japan, which are the world's logistics centers. To this end, we are empirically comparing and verifying the competitive behavior of shippers, forwarders, etc. in 11 countries or regions that act based on each export base from the two axes of expected freight rates and direct investment. In doing so, this analysis highlights the marginal market, where air-sea mode alternative behaviors are amplified and appear more clearly. The conclusion obtained as a result is that while the EU has the highest advantage as a logistics base in terms of fairness and rationality, the US base model is a strong selection type that selects regional forwarders by their direct investment power. In addition, the Japanese base model is a weak selection type that selects by business model construction ability.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究における空海代替行動分析は、海運ロジスティクス行動によって空運ロジスティクス競争力を割り引いて求めた 空運ロジスティクスの実質競争力を推定することによって、従来のアンケート調査分析や企業レベルの競争分析を超えて、国・地域レベルでの競争力をコンパクトな計量モデルで迅速に推定分析することを可能にしたものであり、それは本研究をもって嚆矢とする。 また本研究の分析モデルの現実適合性がきわめて高く、モデルの優れた汎用性が実証された ので、本モデルを応用して自国の重要な競争相手に的を絞った比較的小規模なサンプルの競争力構造を推定すれば、国家のロジスティクス政策の迅速な立案に資することができる。
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)