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Quality evaluation criteria for purchasing goods via services

Research Project

Project/Area Number 19K01955
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionUniversity of Marketing and Distribution Sciences

Principal Investigator

HATA Yoji  流通科学大学, 商学部, 教授 (70512698)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森藤 ちひろ  関西学院大学, 人間福祉学部, 教授 (10529580)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsサービス品質 / 購買動機 / サービス・マーケティング / サービス提供者 / 製造業者のサービス化 / 価値共創 / サービス / 消費者行動 / 態度変容 / 価値創造 / 製造業のサービス化 / エージェンシー理論 / エージェント / インタビュー調査 / 品質評価 / スイッチング / 購買行動 / モノ / 品質 / 評価
Outline of Research at the Start

本研究は事前サービス及びそのサービス提供者に対する消費者の評価が事後のモノの購買行動に及ぼす影響を明らかにすることを目的としている。モノの購買前に消費者がサービスを受けた場合,そのサービスに対する評価が購買を勧められるモノの評価に影響すると考えられる。本研究は,事前サービスを提供された場合の消費者のモノ購買のプロセスを明らかにし,サービス提供の有効度の違いに応じた,適切なマーケティング戦略の提言を行うことを研究目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study is designed to clarify the interaction between consumers’ service purchasing behavior and goods purchasing behavior. Concretely, the aim of the study is to clarify the influence of services on goods purchasing behavior when customers receive services before purchasing goods. In the case of high-quality but not low-priced products such as supplements, customers integrate a lot of attributes to make decisions. Our study found that the information from a person with highly expertise and skills, such as a doctor, has an extremely large influence on customers’ decision making.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,消費者のサービス購買行動とモノ購買行動の相互作用を明らかにすることを目的に構想されたものである。具体的には,モノ購入時点を起点として,それより以前に受けたサービス及びそのサービス提供者に対する消費者の評価が,事後のモノの購買行動に及ぼす影響を明らかにすることを目的としている。このような状況は,我々が社会生活を送る上で頻繁に経験することであり,そういった日常的な我々の経験を学術的見地から問い直す営みは,研究成果の社会への還元を考えた時に大きな意味を持つと考えている。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 「関係性マネジメント」問題におけるエージェンシー理論の援用2022

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Journal Title

      流通科学大学論集流通・経営編

      Volume: 34 Pages: 27-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 製造業のサービス化におけるエージェントの効果-プリンシパルとエージェントの価値共創-2021

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Journal Title

      流通科学大学論集流通・経営編

      Volume: 34 Pages: 121-136

    • NAID

      120007152997

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Motives for Travel in Domestic Medical Tourism2020

    • Author(s)
      森藤 ちひろ
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 39 Issue: 4 Pages: 42-52

    • DOI

      10.7222/marketing.2020.020

    • NAID

      130007822943

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 木材の地域循環型流通システムと協同空間の創出2024

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 木材産地と製品加工における地域間分業の変化-吉野杉を事例に-2022

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 近年の出版物の「消費」と「流通」における変化と今後の展望2021

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      経済地理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] サービス・マーケティングにおけるエージェント管理問題―病理検査サービスを事例に―2020

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 習い事サービスの継続要因2020

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      サービス学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 病理診断サービスの空間特性と企業戦略2020

    • Author(s)
      秦 洋二
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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