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Empirical Study on Antecedents and Consequences of Collaborative Consumption in the Sharing Economy

Research Project

Project/Area Number 19K01968
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionChuo University (2022-2023)
Toyo University (2019-2021)

Principal Investigator

LEE KYUNGTAE  中央大学, 商学部, 教授 (40453857)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords共有経済 / 共同消費 / コラボ消費 / アクセスベースド消費 / ボランタリーシンプリシティ / マテリアリズム / 消費者ミニマリズム / シェアリングサービス / 制御焦点理論 / Perceived sincerity / Authenticity / 物質的価値観 / 自発的簡素 / 商業的共有 / スキルシェア / プラットフォーム品質 / 満足 / 態度的ロイヤルティ / 物質主義的価値観 / 対人的影響 / シェアリングエコノミー / 物質主義 / サブスクリプション / 生活満足度 / ウェルビーイング
Outline of Research at the Start

本研究では、共有経済における商業的なシェアリングの文脈で、共同消費をめぐる因果関係を体系的に検討する。共同消費の先行要因としては消費者の価値観・ライフスタイル要因(マテリアリズムとボランタリーシンプリシティ)とシェアリングサービス要因が、共同消費の結果要因としては消費者の生活満足度/ウェルビーイングが、それぞれ中心的な概念として検討される。概念モデルを構築した上で、アンケート調査と統計解析に基づく実証分析を行い、共有経済における消費事象の学術的な体系化と精緻化を図る。

Outline of Final Research Achievements

This study conducted empirical research on the antecedents and consequences of sharing-based consumption (i.e., collaborative consumption) in light of the current expansion of the sharing economy. In particular, the study clarified the mechanism that fosters collaborative consumption, focusing on the materialistic orientation that seeks happiness through consumption and possessions, voluntary simplicity and consumer minimalism, which strive for well-being by simplifying one's lifestyle via decreased consumption and possessions, and the quality of services provided by digital platformers. Furthermore, this study elucidated the consequences of participating in collaborative consumption with a focus on participants' satisfaction and intention to use such services in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

共有経済の進展はビジネスと消費行動の在り方に一定の変化をもたらした。「所有から利用へ」はそれを表象する言葉のひとつといえよう。デジタル・プラットフォームに支えられたシェアリングによって従来と異なる消費事象が広がるなか、その因果メカニズムを解明することが求められている。そこで、本研究では理論モデルの開発と検証を行い、実証的な知見を提示した。
共有経済と共同消費には、資源の有効活用とムダの削減、過剰生産と過剰消費の抑制など、肯定的な効果が期待されている。その点で本研究の成果は、サステナビリティの向上に資する知識を拡充するものとして、社会的意義を帯びている。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] How Are Material Values and Voluntary Simplicity Lifestyle Related to Attitudes and Intentions toward Commercial Sharing during the COVID-19 Pandemic? Evidence from Japan2022

    • Author(s)
      李 キョンテ(Lee, Kyung-Tae)
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 14(13) Issue: 13 Pages: 7812-7812

    • DOI

      10.3390/su14137812

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スキルシェアにおけるプラットフォーム品質・満足・態度的ロイヤルティの関係2022

    • Author(s)
      李 キョンテ
    • Journal Title

      経済論叢

      Volume: 196(4) Pages: 57-70

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ボランタリーシンプリシティがカーシェアリングサービスの利用意図に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      李 炅泰
    • Journal Title

      DISTRIBUTION STUDIES

      Volume: 2021 Issue: 49 Pages: 15-30

    • DOI

      10.14904/jsds.2021.49_15

    • NAID

      130008161360

    • ISSN
      0914-9937, 1884-6092
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクセスベースド消費における他者の影響と年齢・性別・所得による調整2021

    • Author(s)
      李 炅泰
    • Journal Title

      商品開発・管理研究

      Volume: 18(2) Pages: 2-19

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コラボ消費の概念と多元性に関する一考察~シェアリングエコノミーと関連して~2021

    • Author(s)
      李炅泰
    • Journal Title

      経営論集

      Volume: 97 Pages: 47-69

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 消費者の物質主義と探索傾向がアパレル・サブスクリプションの利用意図に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      李炅泰・古川裕康
    • Journal Title

      DISTRIBUTION STUDIES

      Volume: 2020 Issue: 47 Pages: 59-72

    • DOI

      10.14904/jsds.2020.47_59

    • NAID

      130007976031

    • ISSN
      0914-9937, 1884-6092
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 消費者の自発的簡素と物質主義が生活満足度に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      李キョンテ
    • Journal Title

      商品開発・管理研究

      Volume: 16 Pages: 3-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] コラボ消費の満足度要因に関する検討-アパレルと家電の比較を通して-2021

    • Author(s)
      李 炅泰
    • Organizer
      日本流通学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of Materialistic Tendencies on Japanese Consumers’ Intentions towards Collaborative Consumption for Fashion Products2021

    • Author(s)
      李 炅泰
    • Organizer
      2021 Fall Conference of Korean Academy of International Business (韓国語セッション)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does Voluntary Simplicity matter in Online Shopping Behaviour?2019

    • Author(s)
      李キョンテ
    • Organizer
      The 53rd International Business Research Conference (Track: Management and Marketing)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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