The Innovation with Revenue Management and Revenue Model
Project/Area Number |
19K01998
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07100:Accounting-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
KATAOKA HIROTO 明治大学, 会計専門職研究科, 専任教授 (40381024)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | サービタイゼーション / レベニューマネジメント / ソリューション / 収益性管理 / 原価企画 / ライフサイクル・コスティング / PSS(製品・サービス・システム) / レベニュードライバー / サービス化 / PSS / 収益性分析 / 顧客側のライフサイクル・コスト(TCO) / 会計担当者 / 原価企画とABC / 収益モデル / 製品原価計算 / 原価計算対象 / 価値提案 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、わが国における優良企業の管理会計実務を観察することによって、各企業が、どのように原価計算対象を設定し、収益性分析のための製品原価計算システムを構築し、運用しているのかを明らかにする。その際、各組織のコンテクストや企業を取り巻く外部環境を詳細に分析するとともに、いかにして、利益を最大化させるための原価計算対象をソリューションという形で設定してレベニューマネジメントを実施しているのかを中心に検討する。したがって、本研究では、ソリューション別の原価計算対象を設定し、顧客へ価値提案をし、「コスト<販売価格<価値」の関係を構築して収益性を確保するための理論を体系化する。
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Outline of Final Research Achievements |
In recent years, manufacturers are facing increasingly tough competition due to product commoditization, declining demand, and the impact of corona. Therefore, many manufacturers are trying to transform themselves from simple hardware providers to solution and service providers that combine hardware and software. This phenomenon in the manufacturing industry is called "servitization." Among the management accounting research corresponding to the servitization strategy, this study clarifies research issues, especially focusing on profitability planning (target costing) and life cycle costing for servitization.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
個別の製品・サービス単位ではなくソリューション単位で原価計算対象(収益獲得単位)を設定し、顧客への価値提案をし、「コスト<販売価格<価値」の関係を構築して収益性を確保している優良企業の実務を体系化し理論化している。 とりわけ、ソリューション別に顧客へ価値を提供する戦略としての「サービタイゼーション」により、多くの管理会計研究上の課題が明らかになったといえる。計画段階での収益性の作り込み、積極的な販売価格設定、価値提案にくわえ、事後的には顧客満足度や収益性分析によって評価され成功度が測定されることになる。このような収益性管理におけるPDCAサイクルは、顧客に新たな価値提案を行うための礎になる。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)