Project/Area Number |
19K02015
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07100:Accounting-related
|
Research Institution | Yokohama City University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野間 幹晴 一橋大学, 大学院経営管理研究科, 教授 (80347286)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 会計学 / 財務会計 / 租税法 / 税務会計 / 税制改正 / 交際費等 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、法人税における交際費等損金不算入制度について、二つの実証研究を行います。第一に、平成18年度及び26年度改正が企業の交際費額に与えた影響を分析します。これらの税制改正の目的は、飲食費について企業の交際費支出を促すことでした。この税制改正の政策効果の検出を目的としています。第二に企業の交際費支出の冗費性の検証です。現行税制は企業交際費が冗費であることを前提に、企業の交際費支出を抑制することを目的とした租税特別措置です。本研究では企業交際費が冗費であるか否かを、企業統治及び企業業績の両方の観点から検証します。
|
Outline of Final Research Achievements |
Our research theme is "empirical studies of the impact of the tax system on corporate entertainment expenses". Corporate income taxes make entertainment expenses incurred by corporations non-deductible. The purpose is to curb corporate redundancy and abuse, enhance corporate equity, and establish fair business practices. While past tax systems have discouraged corporate entertainment spending, the 2006 Tax Reform and the 2014 Tax Reform were designed to encourage corporate entertainment spending in order to stimulate the economy. We attempted to verify the policy effects of these tax reforms by conducting an empirical analysis to determine whether or not these tax reforms encouraged corporate entertainment spending in accordance with their objectives.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
交際費等損金不算入制度は、平成18年度及び平成26年度に改正が行われ、経済の活性化を目的に、企業の交際費支出を促すための改正が行われました。我々は、実証分析によって、これらの一連の税制改正のうち、平成18年度改正には企業の交際費支出を促す効果があったと認められたが、平成26年度改正にはそのような影響が認められないことを明らかにしました。わが国の税制改正の政策的効果を実証的に分析する研究は少なく、学術的・社会的な意義があると考えます。
|