• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Specialist Training Program Focusing on the Competency of Early-career Support Workers for Children with Disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K02216
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionYamaguchi Prefectural University

Principal Investigator

Fujita Kumi  山口県立大学, 社会福祉学部, 教授 (40364129)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords障害児支援者コンピテンシー / 初期キャリア / 児童発達支援センター / 研修プログラムの開発 / 幼児期の障害児支援 / 児童発達支援 / 専門職養成 / 初期キャリアにある障害児支援者 / コンピテンシー / 初期キャリア形成 / 障害児福祉 / 支援者養成 / 専門養成プログラムの開発
Outline of Research at the Start

障害児福祉に携わる支援者の初期キャリア形成過程において障害児支援者コンピテンシーを導入し、支援者が障害児と家族にかかわる体験に根差した実践能力を醸成するための研修とフォローアップの方法を検討し、専門職養成プログラムの開発を行う。

Outline of Final Research Achievements

The development of the competency of support workers who assist children with disabilities has been previously studied. Results of prior research have revealed that support workers who have been employed for less than 3 years in child development support centers and child development support programs (hereinafter, “child development support”) require systematic and continuous training and assistance.
Therefore, the present study aimed to develop a training program for workers in the early stages (up to the third year) of their careers. Early-career support workers were qualitatively assessed via interview surveys and regular group practical studies. Based on the results, this study proposed training content and methods for improving the competency of these workers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで未開発であった児童発達支援に従事する初期キャリアにある支援者の専門性の指標となるコンピテンシーと連動させた研修プログラムの開発は、学術的意義があると考えるまた、初期キャリア支援者が障害児と家族とかかわる実践をもとにした省察や自身の成長を確認できることのできる教育プログラムを提供できたことは社会的意義があると考える。今後も障害児福祉に貢献する支援者の専門性向上に資する研究を継続していきたい。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 障害児支援者の初期キャリアとコンピテンシーに着目した専門職養成プログラムの開発2023

    • Author(s)
      藤田久美
    • Journal Title

      保育・教育の実践研究

      Volume: 6 Pages: 130-145

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童発達支援センターに勤務する初期キャリア保育士の専門性の獲得  ―障害児支援者コンピテンシーとの関連に着目して-2023

    • Author(s)
      藤田久美
    • Journal Title

      子ども学研究論集

      Volume: 3 Pages: 61-70

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害児保育実践の質向上を目指したコンピテンシーモデルの提案と尺度の作成2023

    • Author(s)
      藤田久美、永瀬開
    • Journal Title

      教育文化研究

      Volume: 13 Pages: 11-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初期キャリアにある障害児支援者の専門性の獲得過程2021

    • Author(s)
      藤田久美、永瀬開
    • Journal Title

      山口県立大学学術情報第14号

      Volume: 14 Pages: 9-22

    • NAID

      120007042151

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害児支援に携わる支援者の実践力育成に関する一考察2019

    • Author(s)
      藤田久美
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: Vol.21 Pages: 71-74

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初期キャリアにある障害児支援者を対象とした研修プログラムの開発2022

    • Author(s)
      藤田久美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害児支援者の初期キャリアにおけるコンピテンシー形成に関する研 究2021

    • Author(s)
      藤田久美
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 障害児支援に携わる支援者の専門性の探求 ―コンピテンシーに着目した検討を通してー2020

    • Author(s)
      藤田久美
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi