• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparable Research on Policies for Academic Improvement through School Interconnection

Research Project

Project/Area Number 19K02413
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

Kozuma Shinjiro  福岡大学, 人文学部, 教授 (20205339)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学校間連携 / 学校評価 / 学校管理職の資質能力 / 学校開発 / マルチアカデミートラスト / 学校改善 / 学校組織開発 / 学校組織連合 / ティーチングスクール / パートナーシップ / コミュニティスクール / 学校組織マネジメント / 教育水準向上
Outline of Research at the Start

本研究では、わが国における「学校間連携」実践にみられる汎用性の高い好事例にみられる特質及び地域事情や個別学校環境の相違に起因する一律的教育政策摘要の限界について実地視察を通して明らかにする。その比較考察の素材としてイギリス―主としてイングランド―の先進的「学校間連携」の組織的対応と進行に応じて惹起する課題解決方策事例をつまびらかにしたい。その上で、日本とイギリスの違いを超えて学校が十全に所期の役割を果たすための適切な「学校間連携」を実現する戦略と方法を、教育条件の相違を了承しつつ事例に即して具体的に明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In the United Kingdom, for example, multi-academy trusts have formed groups or federations of schools of various sizes and have implemented management that contributes to the improvement of individual schools in a more organized manner. In order to strengthen cooperation within organizations, many school managers participate in training programs, and inter-organizational transfers of managers have become more common.
In many cases, the school-led system has been further strengthened, and from the perspective of professional development of headteachers, the appointment of MAT CEOs and others has strengthened cooperation among schools. In Japan, decisions made by educational administrators and schools in times of crisis, and the accompanying inter-school collaboration, are extremely diverse. Analysis of the linkage between inter-organizational collaboration and professional growth of school administrators is a remaining issue.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イギリスでは大小多くの学校群・連合(MAT等)が編成される中、学校間連携を推進する核となるのが学校管理職であることはもとより、定期的な外部評価に基づいた任用システムが大きな特徴である。教育行政主体が主導する際も校長相互支援ネットワークが組織され、学校主導での主体的な連携が進んでいる。我が国では開発的な連携に取り組む事例は少なく、好事例等が拡散することもほぼ皆無である。全国共通の枠組みは不要ではないものの地域や学校ニーズに合わせて選択するシステムの導入が待たれる。ただし、地域間格差を前提として学校裁量予算の拡充なども視野に、全体的なアップグレードを重ねる必要があることが浮き彫りになった。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 英国教員養成の質保証 ―複雑化する養成ルートでいかに専門性を保証し得るのか―2023

    • Author(s)
      高妻紳二郎
    • Journal Title

      日英教育研究フォーラム

      Volume: 27 Pages: 7-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「令和の学校教育を創造する学校の挑戦」と研究の往還に向けて(シンポジウム総括)2023

    • Author(s)
      高妻紳二郎
    • Journal Title

      九州教育経営学会紀要

      Volume: 29 Pages: 27-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 校長職のjourneyに関する米・英・オセアニアの事例検討 ―任用前後においてprofessional developmentがいかに図られているか―2022

    • Author(s)
      高妻紳二郎、植田みどり、高橋望、照屋翔大
    • Journal Title

      福岡大学教職課程教育センター紀要

      Volume: 第6号 Pages: 12-41

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] COVID-19危機への教育行政対応-我々は何を学び得るか―2021

    • Author(s)
      髙妻紳二郎、福本みちよ、青木研作、井本佳宏、仲田康一、長嶺宏作、佐藤仁
    • Journal Title

      日本教育行政学会国際シンポジウム公開資料(日本教育行政学会国際交流委員会)

      Volume: - Pages: 1-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The role of education and how the Japanese Government’s priorities for moral education are realized through the education system2020

    • Author(s)
      髙妻紳二郎 植田みどり 照屋翔大 高橋望 前原健二
    • Journal Title

      福岡大学教職課程教育センター紀要

      Volume: 第5号 Pages: 1-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Japanese Government’s priorities for education ―Focusing on Relationships in School-Community Partnerships-2019

    • Author(s)
      Shinjiro KOZUMA
    • Journal Title

      The Bulletin of Central Research Institute, Fukuoka University

      Volume: 10 Pages: 67-74

    • NAID

      120006791687

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 校長職のJourneyに関する米・英・NZ・豪州の事例検討 ―校長職任用以降professional developmentがいかに図られているか―2022

    • Author(s)
      高妻紳二郎、植田みどり、高橋望、照屋翔大
    • Organizer
      日本教育経営学会第62回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 校長職のJourneyに関する米・英・NZ・豪州の事例検討―校長職任用以前にprofessional2020

    • Author(s)
      髙妻紳二郎、植田みどり、大野裕己、高橋望、照屋翔大、山下晃一、浜田博文
    • Organizer
      日本教育経営学会第60 回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese Government’s priorities for education ―Focusing on Relationships in School-Community Partnerships-2019

    • Author(s)
      Shinjiro KOZUMA, Midori UEDA,Nozomu TAKAHASHI, Shota TERUYA
    • Organizer
      The British Educational Leadership, Management and Administration Society(BELMAS)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 新・教育制度論[第2版]第1章教育制度の基本と改革動向―日本と世界の教育の動き―2023

    • Author(s)
      高妻紳二郎編著
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623095414
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi