• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Research on the Construction of Adult Education toward the Development of Social Education that Contributes to "Social Inclusion"

Research Project

Project/Area Number 19K02450
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Shibue Kasane  静岡大学, 教育学部, 准教授 (10377707)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords社会教育 / 学習者としての成人 / 包摂的な地域づくり / 社会教育職員 / 包摂的な社会教育 / 社会的不利益 / 社会教育関係職員 / 成人 / 長期にわたる社会教育実践 / 社会的包摂 / 社会教育実践 / 誰一人として取り残さない / 学びあい / 学びを通して社会とつながる / 成人教育者 / 成人学習者を理解するためのモデル / 他分野の実践への適用 / 社会教育事業 / 対象としての成人 / 成人教育学 / アンドラゴジー / ノールズ
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、「社会的包摂」に寄与する社会教育の発展のための成人教育学の構築に向けて、M.ノールズが理論として体系化し、日本の生涯学習のテキストでも紹介されることが多いアンドラゴジー(成人の学習を援助する技術と科学)に関し、その可能性と限界を解明することである。具体的には以下の3つに取り組むことを通して明らかにしていく。①成人を対象とした日本の社会教育実践に関する先行研究を分析し、実践の原理を析出する。②ノールズのアンドラゴジーに関し、国内外先行研究に見る理論としての可能性と限界を明らかにする。③国内文献に掲載された「社会的包摂」に寄与した社会教育実践事例に見られる成人教育の原理を析出する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the possibilities and limitations of andragogy developed by Malcolm Shepherd Knowles, with the aim of constructing an adult education science aimed at developing social education that contributes to “social inclusion”.
Knowles' andragogy can be said to have particular potential in the “concept of the learner”. On the other hand, there was no consideration given to the concept of “adults as subjects of their lives and sovereign persons”, or how to view their feigned self-determination within the power structure. Additionally, many of the social education staff who responded to the interviews took a non-pedagogical approach. Taking the above points into consideration, the future challenge is to further pursue adult education that “contributes to social inclusion”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、ノールズのアンドラゴジーに関し、近年の海外研究での位置づけと、日本における成人を対象とした社会教育実践における原理と照らし合わせて、その可能性と課題について明らかにしたことである。社会的意義としては、社会教育職員に「高齢者、障害者、外国人、困難を抱える人々など、全ての住民が孤立することなく、地域社会の構成員として社会参加できるよう社会的包摂に寄与すること」が求められる中で、社会教育職員として学習を培っていく際の考え方や要素を示せた点である。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] The Issues Surrounding Adult and Community Education for "Contribution" and "Realization" to Social Inclusion: Based on Discussions at the Central Council for Education Lifelong Learning Subcommittee2022

    • Author(s)
      渋江 かさね
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 32 Pages: 218-226

    • DOI

      10.14945/00028708

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13798

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Adult Learning Theory in Social Education Practice after World War II : Examination of Studies by Social Education Staff Members2020

    • Author(s)
      渋江かさね
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 30 Pages: 185-193

    • DOI

      10.14945/00027120

    • NAID

      120006808693

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12162

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] M.ノールズのアンドラゴジー再考 ―国外の成人教育研究の動向を手がかりとして2020

    • Author(s)
      渋江かさね
    • Organizer
      日本学習社会学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会教育における成人の学習原理2019

    • Author(s)
      渋江かさね
    • Organizer
      日本社会教育学会第66回研究大会 自由研究発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi