Project/Area Number |
19K02452
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
Ozeki Tatsuya 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (80379867)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 哲学的解釈学 / 公共圏 / 対話 / 教養 / ストゥディウム・ゲネラーレ / 教養教育 / ガダマー / 解釈学 |
Outline of Research at the Start |
文化的背景の異なる他者と共生する社会を築くために市民的教養を形成することはいかにして可能か。本研究では様々な専門分野で学習者の問いとなるようなテクストや事物を選択・提示し、文化的・社会的実践に必要となる基礎的なリテラシーを学習者に培い、実践知を養っていくような教養教育を構想する。そのために、第二次世界大戦後のドイツの大学が置かれた社会的・政治的状況からガダマー(Gadamer, H.-G.)の思想を捉え直し、解釈学的研究を多元的な社会における対話として発展させることを試みる。
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Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research is to indicate a possibility of general education to form the public sphere from the perspective of Gadamer's philosophical hermeneutics and theory of culture (Bildung). Gadamer's hermeneutic concept is to be characterized by linking the recognition of social multiplicity with the recognition of the truth claim of the other. The public sphere formed by hermeneutic studies is a space that implies openness and commonality to foreigners. Therefore, general education is conceived as a dialogical process of learning to understand from the perspective of others while interacting.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1.ガダマーの未刊の講演原稿や書簡等に依拠して、解釈学的研究の新たな展開の可能性を提示する点。これにより、日本ではもちろんのこと、海外でも希少価値を持つ教育哲学研究が可能になる。2.社会の多元性、文化の伝承と創造の過程を視野に入れたうえで、多文化社会にふさわしい教養教育の可能性を提示する点。これにより、教育学研究としての学術的貢献が可能になる。3.ストゥディウム・ゲネラーレの実態を分析することで、教育空間としての市民的公共圏が成立する歴史的・社会的条件を解明する点。これにより、専門諸科学の間の対話、大学と社会の間の対話という観点から、教養教育の制度的・実践的展開を促す議論が可能になる。
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