Project/Area Number |
19K02527
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
Nahoko OKADA 山口大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (90547142)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
|
Keywords | 障害学生支援 / 高等教育 / 支援体制 / 支援コーディネート |
Outline of Research at the Start |
近年、わが国の多くの高等教育機関では障害のある学生への修学支援が急務とされている。全国的にも支援体制の構築や支援ノウハウの共有を目指す動きがあるものの、実効的な提案につなげるためには、大学の置かれた背景や組織立てを踏まえた議論が必要である。 そこで本研究では、障害学生が大学に対して支援を申し立てる制度の設計と、授業担当教員への支援の依頼方法等に関する情報を収集し分析するとともに、大学等における日常の支援コーディネート業務でいかに支援が実施されるかを整理し、支援の一般化への提案を行いたい。
|
Outline of Final Research Achievements |
In order to expand the support system for students with disabilities in higher education institutions more effectively, it is necessary to discuss based on the background and organization of each university. The purpose of this study is to make proposals that will lead to the expansion of the support system by comparing and analyzing the support systems for students with disabilities at multiple universities and organizing them together with the flow of support coordination at each university. As a result of research focusing on the process up to the implementation of support, it became clear that the number of students and the system for authorizing support tend to be linked. And it can be pointed out that distinguishing and linking the daily support implementation function and the university policy-making function is effective as a mean for systematic support.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、わが国の多くの高等教育機関では障害のある学生(障害学生)への修学支援が急務とされており、国立大学を中心に支援体制が整備され「合理的配慮」が実施されている。全国的にも支援体制の構築や支援ノウハウの共有を目指す動きがあるものの、実効的な提案につなげるためには大学の置かれた背景や組織立てを踏まえた議論が必要である。本研究ではこれらの背景を踏まえ、複数大学の支援体制の比較分析を行うことで、各大学の特徴を踏まえた支援体制整備のポイントの提案を目指したことに意義があると考える。本研究は、実践研究としての意味合いが強いことから、研究成果の支援現場への還元という点でも貢献度は高いと考える。
|