• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative analysis of support system for students with disabilities in higher education

Research Project

Project/Area Number 19K02527
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Nahoko OKADA  山口大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (90547142)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords障害学生支援 / 高等教育 / 支援体制 / 支援コーディネート
Outline of Research at the Start

近年、わが国の多くの高等教育機関では障害のある学生への修学支援が急務とされている。全国的にも支援体制の構築や支援ノウハウの共有を目指す動きがあるものの、実効的な提案につなげるためには、大学の置かれた背景や組織立てを踏まえた議論が必要である。
そこで本研究では、障害学生が大学に対して支援を申し立てる制度の設計と、授業担当教員への支援の依頼方法等に関する情報を収集し分析するとともに、大学等における日常の支援コーディネート業務でいかに支援が実施されるかを整理し、支援の一般化への提案を行いたい。

Outline of Final Research Achievements

In order to expand the support system for students with disabilities in higher education institutions more effectively, it is necessary to discuss based on the background and organization of each university.
The purpose of this study is to make proposals that will lead to the expansion of the support system by comparing and analyzing the support systems for students with disabilities at multiple universities and organizing them together with the flow of support coordination at each university.
As a result of research focusing on the process up to the implementation of support, it became clear that the number of students and the system for authorizing support tend to be linked. And it can be pointed out that distinguishing and linking the daily support implementation function and the university policy-making function is effective as a mean for systematic support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、わが国の多くの高等教育機関では障害のある学生(障害学生)への修学支援が急務とされており、国立大学を中心に支援体制が整備され「合理的配慮」が実施されている。全国的にも支援体制の構築や支援ノウハウの共有を目指す動きがあるものの、実効的な提案につなげるためには大学の置かれた背景や組織立てを踏まえた議論が必要である。本研究ではこれらの背景を踏まえ、複数大学の支援体制の比較分析を行うことで、各大学の特徴を踏まえた支援体制整備のポイントの提案を目指したことに意義があると考える。本研究は、実践研究としての意味合いが強いことから、研究成果の支援現場への還元という点でも貢献度は高いと考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] コロナ禍の障害学生修学支援 ―山口大学の取組―2021

    • Author(s)
      岡田 菜穂子・須藤 邦彦・田中 亜矢巳・柳下 雅子
    • Journal Title

      大学教育

      Volume: 18 Pages: 38-47

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害学生修学支援のための大学間連携2020

    • Author(s)
      岡田菜穂子、須藤邦彦、田中亜矢巳、柳下雅子、金子博
    • Journal Title

      大学教育

      Volume: 17 Pages: 65-70

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 多様なニーズと障害学生修学支援体制2022

    • Author(s)
      岡田菜穂子
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍の障害学生修学支援2021

    • Author(s)
      岡田菜穂子
    • Organizer
      大学教育学会 第43回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害のある学生の修学支援体制の導入と運用 ―山口大学の事例より―2020

    • Author(s)
      岡田菜穂子、田中亜矢巳、柳下雅子、須藤邦彦
    • Organizer
      第26回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『グローバリゼーションとつながりの人類学』2021

    • Author(s)
      越智郁乃・関恒樹・長坂格・松井生子[編]上水流久彦、玉城毅、ハリス田川泉、関恒樹、栗田梨津子、新本万里子、荒木晴香、松井生子、岡田菜穂子、川崎和也、中村八重、越智郁乃
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      七月社
    • ISBN
      9784909544193
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi