• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Longitudinal Study of Beginning Childcare Teachers' views of Children and Care for Infants

Research Project

Project/Area Number 19K02584
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

NAKAGAWA Ai  奈良教育大学, 家庭科教育講座, 准教授 (30446223)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山口 香織  神戸親和大学, 教育学部, 准教授 (40411938)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords初任保育者 / 乳児 / 子ども観 / 保育観 / かわいさ / 保育環境 / 乳児保育 / 保育 / 保育者
Outline of Research at the Start

我が国の少子化対策・保育所入所待機児対策は,乳児保育の「量的拡大」を目指しているが,同時に「保育の質」をどう担保し,改善するかが急務となっている。
現在,乳児期からの「保育の質」に関するデータは少なく,特に乳児保育については,保育者の保育スタイルが年数を重ねることで,どのように維持されるのか,あるいはどのように変容していくのかなどについては,未だ明らかになっていない。
本研究は,乳児保育に携わる保育者が,どのような子ども観や保育観をもって,保育のスタイルをつくっていくのかを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this research, we studied how childcare teachers perceive young children and childcare in the beginning of their career. We also examined the factors which influence the development of their understanding of young children and childcare.
Students and beginning childcare teachers often found children in their care “kawaii”. That simple feeling of kawaii grew deeper and gave them new insights into children and childcare as their career advanced. We also found beginning childcare teachers' attitudes toward childcare developed based on a sense of attachment formed through daily interaction with children. The multiple homeroom teacher system unique to infant care was also linked to a sense of emotional security for teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における学術的意義は,これまであまり重要視されていなかった子どもの「かわいさ」への捉えが,学生や初任保育者の子ども観や保育観にポジティブな影響を与えていること,また,初任保育者の保育意識は,愛着形成を基盤とした子どもとの関係性の中で現れ,担当保育者間で,保育について語り合う風土が,心の安心感となっており,初任保育者の保育観の形成に影響を与えている可能性を示すことができたことである。
これらの結果は,保育者養成教育のあり方や,保育者の早期離職の防止,保育の質の向上に向けた研修のあり方など考えるうえでも重要な意義をもつと考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 保育実習前後における学生の3歳未満児を捉える視点:ポジティブな捉え「かわいい」に着目して2024

    • Author(s)
      山口香織・中川愛
    • Journal Title

      神戸親和大学児童教育学研究

      Volume: 43 Pages: 143-153

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 3歳未満児を担当する2年目保育者が感じる子どものかわいさ2024

    • Author(s)
      中川愛・山口香織
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 3 歳未満児クラスを担当する初任保育者が感じる子どものかわいさ2023

    • Author(s)
      中川愛・山口香織
    • Organizer
      日本家政学会関西支部第45回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任保育者が職場で感じる安心要因とキャリアパス ―0歳児担当M保育士の語りの分析から―2023

    • Author(s)
      山口香織・中川愛
    • Organizer
      第19回日本子ども学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育学生が乳児のかわいさを捉える視点-保育実習におけるエピソード分析に着目して-2023

    • Author(s)
      中川愛・山口香織
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 初任保育者の乳児を捉える視点の変容と要因を探る(1)- 計量テキスト分析からの検討 -2021

    • Author(s)
      中川愛・山口香織
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初任保育者の喜びと葛藤に関する意識プロセス-0歳児担当ユイ先生の語りの分析から-2021

    • Author(s)
      山口香織・中川愛
    • Organizer
      日本教育実践学会第24回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi