• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of curriculum management to maintain and improve the quality of learning in early childhood

Research Project

Project/Area Number 19K02612
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

OHNO Ayumi  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60610912)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 七木田 敦  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60252821)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords保育 / リゾーム型の学び / 子どもの視点 / 教示的無関心 / スウェーデン / 接続期教育 / 学校化 / 生涯学習型保育 / ドキュメンテーション / 幼児期の学び / 学びのプロセス / 保育評価 / 幼児期のカリキュラム・マネジメント / 保育実践評価 / 乳幼児期の学び / カリキュラムマネジメント / 保育者の学び / カリキュラム・マネジメント
Outline of Research at the Start

本研究は、保育・幼児教育で大きな課題となっている保育の質を維持・向上するためには、保育者が自分の実践を通じて学びを促進できる機能的システムが肝要となるのではないかという問いから出発する。そのうえで、子どもの学びのみならず保育者の学びを促進していくと考えられるスウェーデンの保育評価実践手法「ペダゴジカル・ドキュメンテーション」を念頭にして、個々の子どもの学びと成長を記録するのに加えて、保護者や保育者など子どもとかかわる大人の学びを促進し、持続的に実践を発展させていくようなカリキュラムマネジメントの手法を調査研究するものである。

Outline of Final Research Achievements

The aim of the study was to develop a new curriculum management method to maintain and improve the quality of 'early childhood learning' in Japan, based on Swedish 'pedagogical documentation'. The research method consisted of a field study in Sweden and a practical study in Japan. The results of the research revealed that three elements were important as a theoretical model for ECEC practices that nurture learning in 'early childhood: (1) play-learning theory, (2) a rhizome-type view of learning, and (3) an emphasis on the 'child's perspective' in ECEC. On the other hand, it was suggested that the 'schoolification' process proceeds by clarifying these ambiguities during the connection period between preschool and primary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、乳幼児期の学びを育む保育カリキュラムマネジメントにかかわり、スウェーデンにおける実地調査と日本における実践研究から、①文献調査に基づき、重要な3つの要素に基づく理論モデルを提言した、②実証研究を通じ、子どもの視点を重視する保育実践の実相と、実践における保育者の役割を明らかにした、③乳幼児期の学びを義務教育へ接続する接続期において、保育実践特有の曖昧さを明瞭化することで「学校化」プロセスが進行する事例を示した。これら研究成果は、わが国の保育・幼児教育において、「学び」を育むという視点からの理論的・実践的視座をもたらすとともに、保幼小接続期において留意すべき点を示したことが意義深い。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Research on rhizomatic learning in early childhood: Focusing on transformation process of five-year-old children's play2024

    • Author(s)
      大野 歩
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 34 Pages: 15-26

    • DOI

      10.34429/0002000136

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/2000136

    • Year and Date
      2024-02-21
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 森のようちえんの遊びにおける子どもと保育者の相互行為に関する研究―保育者の教示的無関心という視点から―2024

    • Author(s)
      大野歩・七木田敦
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼小接続期における心理的適応:担当保育者・担当教師によるSDQ評定を用いた移行前後の変化2023

    • Author(s)
      川島亜紀子、泉紗恵、野田多佳子、古屋あゆみ、吉岡良介、荻原ひろみ、澤野琢郎、細野貴寛、村田祐樹、入月安奈、笠原成晃、青木央、若本純子、大野歩
    • Journal Title

      教育実践学研究:山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 131-143

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Transitions in Early Childhood Education(Japan)2022

    • Author(s)
      Ayumi OHNO
    • Journal Title

      Bloomsbury Education and Childhood Studies

      Volume: -

    • DOI

      10.5040/9781350934399.012

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study on lifelong learning-based ECEC practices in Sweden: Toward the Revision of National Curriculum of Preschool in 20192020

    • Author(s)
      大野歩・七木田敦
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 42 Pages: 5-14

    • DOI

      10.15027/50040

    • NAID

      120006919872

    • ISSN
      0388-3078
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2036682

    • Year and Date
      2020-10-10
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] スウェーデンにおける接続期教育に関する研究-義務教育化後の―就学前クラスの実践を中心に2024

    • Author(s)
      大野歩
    • Organizer
      日本保育学会第77回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育実践における保育者の遊びへのかかわりに関する研究-保育者の教示的無関心という視点から-2023

    • Author(s)
      大野歩,七木田敦
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 森のようちえんにおける保育者の遊びへのかかわりに関する研究-教示的無関心という視点から-2023

    • Author(s)
      大野歩,七木田敦
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼小接続期における子どもの適応の変化2023

    • Author(s)
      3)川島亜紀子、若本純子、大野歩、泉紗恵、野田多佳子、古屋あゆみ、吉岡良介、荻原ひろみ、澤野琢郎、細野貴寛、村田祐樹、入月安奈、笠原成晃、青木央
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育の質を高め合う保育カンファレンスのあり方-「子どもと環境の相互作用」に着目して-2022

    • Author(s)
      野田多佳子・大野歩・古屋あゆみ・吉岡良介・泉紗恵・荻原ひろみ
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児はいかにしてまなざしをぬりかえるかー年長児クラスにおける学びのプロセスからー2021

    • Author(s)
      大野歩・古屋あゆみ・吉岡良介・荻原ひろみ
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデン『政治のなかの保育』からの示唆2020

    • Author(s)
      大野歩
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデン等における幼児教育・保育の「学び」を捉える取組みから2020

    • Author(s)
      大野歩
    • Organizer
      第1回公開シンポジウム 幼児教育・保育における「学び」と「育ち」を探る
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前教育と学校教育の接続に関する国際比較―ニュージーランド、スウェーデン、フランスの調査から―2019

    • Author(s)
      七木田敦・岡花祈一郎・飯野祐樹・小笠原文・大野 歩
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 世界の保育の質評価 制度に学び、対話をひらく2022

    • Author(s)
      大野歩ほか
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355047
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi