Project/Area Number |
19K02629
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Chubu University |
Principal Investigator |
SAKAI Toshiro 中部大学, 生命健康科学部, 教授 (80249242)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤井 勝紀 愛知工業大学, 経営学部, 教授 (10165326)
浦野 忍 藤田医科大学, 医学部, 客員助教 (20839328)
田中 望 東海学園大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (50387635)
石垣 享 愛知県立芸術大学, 美術学部, 教授 (60347391)
早川 健太郎 名古屋経営短期大学, 子ども学科, 准教授 (70740421)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 幼児 / 運動能力 / 体格 / あそび(遊び) / 身体活動 / 生活習慣 / 年代変化 / wavelett補間法 / 体力 / 体力・運動能力 / 遊び / wavelet補間法 |
Outline of Research at the Start |
これまでの40年間にわたる幼児の体力・運動能力、身体活動、遊び内容、生活習慣調査に引き続き、2019年にも同様の項目について愛知県を中心に測定・調査し、20世紀後半から21世紀にかけての半世紀(50年間)にわたる幼児の身体発達の変容を把握し、21世紀の幼児教育・保育の課題を探索するとともに、保護者の子育て支援に必要な知見を得て、有用な情報として発信・提供できるよう検証することを目的とする。 また、幼児期における成熟度の早期化現象から、児童・青少年の体力・運動能力における年次推移傾向との違いを検討し、幼児の体力・運動能力の独自の年次変化傾向についてwavelet補間法を用いて検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
Examining the movement of the motor ability of preschool children over the 50 year period (1969-2019), running ability improved from 1989 to 1999, but showed a downward trend thereafter. Jumping ability tended to increase in 1979 and 1999, but showed a downward trend after 2000. Throwing ability decreased after 1989 for both boys and girls, especially for boys. The achievement rate of qualitative motor ability (Rolling ball kick, tennis ball receiver, forward roll, etc.) decreased annually. Although the achievement rate of other items decreased in 1989 or 1999, there was a tendency to recover thereafter. However, when comparing 2009 and 2019, the achievement rate decreased for most items and ages in 2019.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
20世紀後半から21世紀にかけての半世紀(1969年~2019年)にわたる研究を継続することにより、定量的な測定および質的・定性的な測定の両面から愛知県の幼児における身体発育と運動発達の変容についてとらえることができた。さらに家庭へのアンケート調査を継続することで、日常的な身体活動、遊び内容、生活習慣の変化を捉え、現代におけるいくつかの問題点を把握することができた。 今回得られた膨大なデータについての解析を通して、21世紀の幼児教育・保育の課題を探索するとともに、保護者の子育て支援に必要な知見を得ていきたい。
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