Development of sensory based food education for 2yrs. children in Japan.
Project/Area Number |
19K02668
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Department of Clinical Research, National Hospital Organization Kyoto Medical Center |
Principal Investigator |
KAWAGUCHI YAEKO 独立行政法人国立病院機構(京都医療センター臨床研究センター), 臨床研究企画運営部, 研究員 (10727605)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
坂根 直樹 独立行政法人国立病院機構(京都医療センター臨床研究センター), 臨床研究企画運営部, 研究室長 (40335443)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | サペレメソッド / 五感体験 / 保育の質 / 食育 / 2歳児 / 乳児 / 食行動 / 五感 / 食育プログラム / 就学前児童 / 幼児教育 / 実体験 / ネオフォビア(新規恐怖症) / 保育園 / 日本版サペレメソッド / 2歳児 |
Outline of Research at the Start |
「いろいろなものをバランスよく食べる」ためには子どもの頃からの食習慣の確立が重要である。しかし、給食ではひと昔前の「残さず食べる」の原則から一変し、現在は無理強いせずに事前に量を調整して「食べたいものだけを食べる」傾向になっている。欧州では肥満児の増加などを背景として2000年頃から野菜や果物を題材にしたサペレメソッドを就学前の早い時期に導入するという取り組みが始まっている。今回、我々は最も効果的な2歳児を対象にした日本版サペレメソッドを開発し、健康的な食材そのものを自ら積極的に食べる意欲や行動の効果を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
We implemented a food education program 149 times for two-year-old classes at nursery schools, etc. The developed a food education program with using five senses consist of six sessions annually with 30 minutes per sessions has been improved based on reflection with teachers such as nursery teachers who were in charge and impressions collected at a later date. Almost all 2-year-olds enjoyed participating in this food education program, 96% of nursery teachers said they would recommend it to other nursery teachers (kindergarten), and 99% of parents said that they would like to continue the program.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
保育現場にあって2歳児からの食育プログラム例は限られており、実践園の保育関係者からは、「2歳でもできる、2歳からできる」活動として歓迎された。子どもが食を教材として五感を使う活動は、幼少期の食べる力を育てる観点のみならず、あらゆる「学び」に向けた内発的動機付けにつながることから、非認知能力やコミュニケーション能力などにも寄与することが示唆され、今後の研究の広がりが期待される。本研究で得られたノウハウや知見は書籍や動画を使った情報発信により社会に還元されている。
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Report
(5 results)
Research Products
(5 results)